Hallo,
Ik heb een verlichtingsarmatuur gemaakt, maar daarover heb enkele specifieke vraagjes....
Dit zijn de specificaties van de led's (de led's die ik genomen heb zijn white):
Nu heb ik een LED - driver met volgende specificaties:
Vin = 220...240V AC 50-60Hz
Iin = 170mA AC
Pin = 22W
Iout= 350mA DV MAX +0/-10%
Vout= 48V DC MAX
Ik heb 2 x 14 LED's in serie geplaatst en deze twee kringen parallel
Berekening: 48V / 3,5V = 13,71 ik heb naar boven afgrond zodanig dat de led's zeker niet meer dan 3,5V op hun donder krijgen.
Na de leds geïnstalleerd te hebben en metingen uitgevoerd kom ik dit tot de constantie:
Vraag 1:
over elke led meet ik maar 3,14V ... eigenlijk te weinig komt dit door de spanningsval over een led of door de lengte van de draden?
de lengte van 14 led's in serie is ongeveer 1M.
Bij de specificaties staat er dat de led's 3,4 volt moeten krijgen. Is dit erg als dit minder is? Zoja wat gebeurt er dan fysisch
Vraag 2:
Als je nu de stroom uitrekent is dit 0,2A nu op de driver staat max -10% ik zit er dus veel onder 200mA en 350mA. Is dit erg en wat zou er gebeuren?
Kan ik dit oplossen door een elektrische schakeling zodanig dat de led's of de driver niet kapot zouden gaan?
Vraag 3:
Hoe kan ik de led's beveiligen tegen:
- spanningspieken
- rap aan/uit schakelen door slecht contact in schakelaar (ik wil hiermee bedoelen dat je soms kunt hebben dat je een licht 2 tot 3 x aan en uit doet omdat je slecht schakelt met de schakelaar)
Vraag 4:
Als ik de leddriver aansluit op de led's en deze laat branden en de spanning van de leddriver haal dan duurt het ongeveer nog 10 sec. wanneer de leds volledig uit zijn ze geven altijd nog een beetje licht. Hoe kan ik dat oplossen lukt dit met een r-c kring?
Bedankt al om mij te helpen ! Hieronder vind u nog een paar afbeeldingen hoe het er tot nu toe uitziet.
MGP
LDmicro user.
Vraagje: welke weerstand heb je er mee in serie gezet?
Laat ons daarmee beginnen.
De volgende vraag zal dan zijn, hoeveel stroom meet je door de leds?
Edit: wilde ik maar zeggen dat spanning meten over leds eigenlijk zinloos is, bij leds is de stroom belangrijk.
Als je dat begrijpt zullen al enkele vragen opgelost zijn.
[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 10 november 2010 18:56:22 (36%)]
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Op 10 november 2010 17:56:29 schreef kristof Van de Weghe:
Hoe kan ik de led's beveiligen tegen:
...
- rap aan/uit schakelen door slecht contact in schakelaar (ik wil hiermee bedoelen dat je soms kunt hebben dat je een licht 2 tot 3 x aan en uit doet omdat je slecht schakelt met de schakelaar)
Ik heb goed nieuws voor je. Je mag een LED zelfs 10.000x per seconde aan en uit zetten, zijn hele leven lang. Het enige wat er gebeurt, is dat wanneer de led de helft van de tijd aan, en de helft van de tijd uit is, dat de levensduur verdubbelt. Hij brandt dan immers netto per uur maar 30 minuten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Weerstand? Welke weerstand? Waar?
Ik gok dat hij doodsimpel serieschakelingen van 14 LED's op 48V (onbelast) heeft aangesloten. Dan bekom je in theorie 3.4V over elke LED. Doordat die 48V belast wordt, zakt de spanning wat in, waardoor hij maar 3.14V per LED overhoudt.
@mr.stijntje: De kans bestaat dat hij de ganse voeding in- en uitschakelt. Als het een schakelende voeding is, kan een manke schakelaar rare resultaten veroorzaken als het maar een zus-en-zo voeding is.
[Bericht gewijzigd door pros op woensdag 10 november 2010 19:35:53 (27%)]
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Da's waar, daar had ik niet aan gedacht. (Aangezien hij ook vraagt om het in en uitschakelen van de led's..) Maar je zal wel gelijk hebben inderdaad.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De voeding is een stroombron! Je moet qua LED-spanning dus ver genoeg onder de maximumspanning van de driver blijven, anders lukt het niet om 350mA te krijgen.
Je probleem is echter veel groter; die LED's mogen geen 350mA voor hun kiezen krijgen, ook niet als je het met 2 parallelle kringen probeert (wat sowieso al meer kans op helderheidsverschil en uitval geeft).
Zoek dus een stuk of 2 andere drivers.
@ MGP:
Ik heb geen enkele weerstand in serie geplaatst met de leds. Het is dus een parallel kring met 2 x 14 led's in serie
|-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-|
|
|
|-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-|
|
|
+
48V 350mA
* stroom is 0,1A door 1 led. dus 0,2A omdat je met 2 kringen zit
@ pros:
De voeding is een led-driver met de benaming PTDCC/15/350 --> vind je via google makkelijk terug.
@ maartenbakker:
De stroom is toch zoiezo afhankelijk van het vermogen. Op de driver staat gewoon dat men niet lager dan 10% van de 350mA mag gaan. Echter
heb ik maar 200mA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu zijn deze vragen nog altijd met een vraagteken:
- KAN HET KWAAD DAT IK MAAR 200mA HEB IPV 350mA ZOALS OP DE DRIVER STAAT. WAT ZOU ER DAN FYSISCH VERKEERD GAAN.
- ALS DE LED's UITDOE DAN BLIJVEN ZE HEEL LICHTJES BRANDEN. ZO EEN 10 SEC. HOE ZOU IK DAT KUNNEN OPLOSSEN?
Mod-edit: Schreeuwen is niet netjes.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 november 2010 18:06:42 (3%)]
Als je driver minder stroom levert dan de bedoeling is kan het zijn dat de totale spanning over de LEDs hoger is dan wat de driver aan output kan leveren.
In je startpost noem je 48V, is dat de voedingsspanning van je driver of is dat de max. uitgangsspanning die je driver kan leveren?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De driver is een stroombron. Jij mag zo laag gaan als je wilt, daar slaat die 350mA -10%+0% helemaal niet op. Dat betekent dat de driver binnen het spanningsbereik van 0 tot 48V altijd proberen tussen 315 en 350mA door je belasting te sturen. Nogmaals: volledig ongeschikt voor jouw LED-opstelling.
Wat je nodig hebt, zijn drivers voor 100mA. Meerdere, want 28 LED's red je niet op het spanningsbereik van de gangbare drivers.
Alternatief daarvoor is een gewone voeding en dan per streng een voorschakelweerstandje uitrekenen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 november 2010 19:51:14 (28%)]
mr.stijntje
Een schets van de huidige situatie:
Je hebt net iets teveel LEDs in serie gezet, waardoor de driver de spanning net niet hoog genoeg krijgt om 350mA door de load heen te sturen. Dat is je geluk, want anders waren je LEDs kapot.
Je hebt nu namelijk géén normale voeding te pakken maar een stroombron. Deze is niet bedoeld voor het doel waarmee jij hem probeert te gebruiken.
Als je een twee strings toevoegt en per string twee LEDs weghaalt en daar weerstanden voor in de plaats zet, dan heb je een beter schema. De driver kan dan vrolijk 350mA sturen en met de weerstanden zorg je dat elke string ongeveer evenveel krijgt. Door elke string loopt dan 80-90mA. De LEDs gaan dan ook langer mee om dat je ze niet overbelast. Ik weet niet of dit een goed idee is, maar het is allicht beter dan jou schakeling.
Eigenlijk is je driver alleen bedoeld om een aantal LEDs in serie te zetten die 350mA aankunnen.
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad, met 2*12 LED's en twee weerstandjes kan je de driver cheaten en lijkt het net een normale voeding
Als minder LED's geen optie zou zijn dus een andere voeding zoeken of de LED's verdelen over 3 strengen (maar dan raak je wel meer vermogen kwijt in je weerstandjes).
Hallo,
Allen al bedankt voor deze reactie's.
Ik heb juist een meting uitgevoerd. (Dit kon ik daarvoor niet doen omdat, als ik mijn digitale fluke in serie zet met de led's de leds gewoon weg niet branden. Aan wat is dit te wijten? Te hoge weerstand door de ampèremeter? Nu is het mij gelukt met mijn analoge meter.
1 kring is al defect, m.a.w. te laat naar jullie geluisterd en door de te hoge stroom 1 led defect dus de hele kring eruit. Hopelijk zijn de rest van de led's niet te veel beschadigd. Nu de test gedaan met de nog werkende kring. Ik meet 120mA door de 14 led's in serie. Deze stroom gaat echter naar omhoog tot 140mA (verder heb ik hem niet laten gaan. Nu is mijn vraag hoe ik de weerstand kan bereken?
Ik zou namelijk 2 x 12 led's in serie plaatsen met daarbij in elke kring een weerstand om mijn stroom te beperken tot max. 100mA. Kunnen jullie mij helpen?
Alvast bedankt.
maartenbakker
Golden Member
Weerstandje per streng van LED's, uitgaan van de wet van ohm. De voeding wil 48V leveren, de LED's zijn samen tussen 12*3,4=40,8 en 12*3,6=43,2V en er moet 100mA lopen. Het spanningsverschil over de weerstand is dus tussen en 4,8 en 9,2V. Om aan de veilige kant te blijven reken je met 9,2V spanningsval.
9,2/0,1 = 92 dus heb je de keus tussen 91 ohm en 100 ohm. 91 lijkt me wel acceptabel omdat je al aan de veilige kant zat. Mocht die niet te krijgen zijn, dan pak je 100 ohm.
Nog even het vermogen berekenen: 0,1 * 9,2 = 0,92W. Weerstanden neem je altijd met een mooie ruime marge zodat ze hun warmte ook een beetje kwijt kunnen, dus neem je een weerstand van 3W of 5W.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@maarten, Kristof,
Neee!!! die voeding WIL geen 48V leveren. Die voeding wil 3-45V leveren bij 350mA. Hij past zichzelf aan. Je kunt dus maximaal zo'n 12 leds in serie zetten. Als je leds 100mA kunnen hebben, zou ik minstens 4 strengen parallel zetten. Normaal is parallel zetten van leds niet zo handig. Maar in strengen van meer dan tien in serie, en met "high power" dingen (100mA) en niet "high efficiency" leds (1mA) verwacht ik dat die dingen een meetbare interne weerstand hebben zodat het goed gaat komen.....
maartenbakker
Golden Member
Wat doet een stroombron als je minder afneemt dan hij wil leveren?
Als ik het onverhoopt fout zou hebben dat die zich dan als nette voeding gedraagt (normaalgesproken wel, maar het kan natuurlijk dat zo'n driver niet netjes is), hoop ik dat iemand met zo'n ding in de buurt dat even kan dubbelchecken en anders is een gewone voeding een onomstreden oplossing.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 november 2010 22:14:35 (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dan is er een maximum spanning. Soms "loopt ie vast". dus gaat hij zich als spanningsbron gedragen. Soms gaat ie kapot. Soms springt ie in beveiliging.
Denk eens aan een spanningsbron waarbij je de maximale stroom afneemt. Soms gaat ie in stroom-begrenzings mode (dus als stroombron werken), soms gaat ie kapot, soms springt ie in beveiliging.
Een 7805 daarvan weten we de specs. Die zeggen dat ie ergens tussen de 1A en de 2A als (slechte) stroombron gaat fungeren. Prima. Van een ATX voeding weet ik dat ie afslaat en dat je de 220 kant los moet halen om hem te resetten. Van deze voeding weet ik het niet. Blijf dan bij z'n specs vandaan, en gebruik het ding waar ie voor bedoeld is.... Of koop een andere die wel geschikt is.
Als een condensator tot 50V mag moet je hem ook niet continue op 50V opgeladen houden. Normaal moet je wat marge houden. Hier dus ook.
@kristof, Leds gaan vaak kapot door kortsluiting te worden. De kans dat je dan heel snel achter mekaar de volgende led te pakken hebt is aanwezig. Kortom, het zou me niet verbazen als je hele kring van 14 leds kapot is. (maar misschien heb je mazzel)
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 18 november 2010 15:56:07 (13%)]