Hallo

Ik post niet of nauwlijk os circuitsonline dus als dit onderwerp verkeerd geplaatst is sorry.

Ik ben bezig een systeem te maken waarbij een as 15 graden linksom en 15 graden rechtsom moet kunnen draaien. Met stappen van 3 graden. Dit wil ik gaan doen met een stappenmotor. Alleen ben ik een leek op dit gebied,ik heb bijvoorbeeld geen idee wat voor soort stappenmotor ik moet gebruiken. Ik heb op internet rondgezocht maar ik kom er niet uit.

Ik heb de beschikking over een pic 16f877a met verschillende e blocks (switchboard & powerboard).
Doormiddel van drukknoppen (switchboard) wil ik de stappenmotor linksom en rechtsom laten draaien.

Knop 1 = 5 stappen linksom
knop 2 = 3 stappen linksom
knop 3 = 1 stappen linksom
knop 4 = in midden / neutraal
knop 5 = 1 stappen rechtsom
knop 6 = 3 stappen rechtsom
Knop 7 = 5 stappen rechtsom

Ik zou graag willen weten:
- Wat voor soort stappenmotor kan ik het beste (simpelste) gebruiken? bi of unipolair.
- Is een driver/of transistor noodzakelijk? En hoe te schakelen met pic?
- Heeft iemand code files van een soortgelijke opstelling waarbij een stappenmotor zowel linksom als rechtsom draait?

Alle inofmormatie is welkom.

Om met de makkelijkste antwoorden te beginnen:
Unipolair is het simpelst, met 4 transistoren of Fets ben je er.
Daarbij is gelijk de andere vraag beantwoord ja je hebt een driver (transistors) nodig.
Is een simpele modelbouw servo niets voor je?
Hoeveel kracht heb je nodig en hoe snel moet het gaan?
De meeste stappenmotoren hebben 200 stappen voor een volledige omwenteling, dat is dus 1,8 graad per stap (full step) of 0,9 graad (half step).

Op 14 november 2010 17:15:33 schreef floppy:
Om met de makkelijkste antwoorden te beginnen:
Unipolair is het simpelst, met 4 transistoren of Fets ben je er.
Daarbij is gelijk de andere vraag beantwoord ja je hebt een driver (transistors) nodig.
Is een simpele modelbouw servo niets voor je?
Hoeveel kracht heb je nodig en hoe snel moet het gaan?
De meeste stappenmotoren hebben 200 stappen voor een volledige omwenteling, dat is dus 1,8 graad per stap (full step) of 0,9 graad (half step).

Kracht is minimaal, op de gelagerde aan te drijven as staat ongeveer +- 1,5 kg.

Stappen van 3 graden gaan dan idd niet lukken maar wel 3.6 graden (2 stappen tegelijk) dat maakt in princiepe ook niet uit.

Draaisnelheid is denk ik laag, as hoeft niet in 0.1 seconden te draaien wanneer er op knop gedrukt wordt. Mag best een seconde duren...

De aansturing van een servo lijkt eenvoudiger dan de aansturing van een stappenmotor. Van de week ga ik er mee experimenteren.

Nog 2 vragen:

- De microcontroller kan toch direct de servo aansturen (dus geen driver nodig)?
- Heeft de servo een extene voedingsbron nodig met constante spanning? Of voeding van microcontroller met transistor..