Mijn kenwood-versterker KA 5040-R is stuk en dat vind ik heel erg.
De versterker begon tijdens het spelen een zeer indringende geur te verspreiden. Hij speelde nog wel alsof er niets aan de hand was, maar de stank was niet te harden. Ik ken helaas niets van techniek maar de oorzaak is wellicht te zoeken bij smeulend plastic in de buurt van een BANDO Transformator.
Nu is mijn vraag: kan hij nog hersteld worden of niet? De zaakvoerder waar ik deze versterker heb gekocht, zowat 20 jaar geleden, zegt dat ik maar beter een ander toestel kan kopen. De versterker is zeer goed onderhouden en ziet eruit als nieuw.
Ik hoop toch op enig goed nieuws.
Dank bij voorbaat

ik ken deze amp , het probleem is de elco's op het staande bord aan de rechterkant . deze zijn aan het lekken en vreten de pcb weg . het stinken blijft zolang je de elco's niet vervangt en de print reinigt . de print is soms zo aangetast dat deze deels vergaan is , dus reparatie bij een bedrijf is niet interesant meer voor deze amp die toch al tegen de 20 jaar zit . ken je een hobbyist is het nog wel te doen , daar het aan onderdelen niet zo duur is maar de printsporen herstellen is best wat werk .

dank u wel voor uw snelle reactie.
ik was wel vergeten te melden dat er rook komt uit de versterker en dat die stinkende rook komt van smeulende isolatie van bedrading. (als je van boven neerkijkt op het toestel komt die rook van de linkerkant, waar een bando blok staat vastgeschroefd. Langs voren is dat blok verbonden met drie draden (van links naar rechts rood wit geel). Langs achter komen er twee witte draden uit, en die zijn lichtbruin gekleurd, wellicht door de hitte.
Onder die Bando zit geen printplaat.
Uit wat u zegt meen ik te concluderen dat het om een traag proces gaat, terwijl ik de versterker niet meer durf aan te zetten uit acute schrik voor brand. Die echt heel vieze geur en de rook heeft zich razendsnel in huis verspreid en was voordien nooit opgemekt.
De versterker speelt maar af en toe. Hij kan dus niet versleten zijn alhoewel hij al zo oud is.
Het was een cadeau van mijn ouders en daarom ben ik eraan gehecht.
ik kan wel een nieuwe kopen maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.
nogmaals dank voor uw snelle reactie en moest u toch nog een andere diagnose hebben, op basis van deze nieuwe informatie, dan kijk ik er alvast naar uit.
met vriendelijke groeten

als de trafo aan het verbranden is , zal het nooit lang duren eer het gedaan is . weet je wel zeker of het dit is , kijk eens met de kap eraf of de rook wel van die kant komt . de trafo in deze serie's is vrijwel nooit stuk , en zo wel kan er ook teveel stroom aan de secundair verbruikt worden . er komt 2x 45volt af waar alles in de amp op werkt, en ik meen dat er geen secundair zekeringen in zaten . dus dan moet de primair eraan geloven .

alweer bedankt testman.
Morgen doe ik de test, maar dan wel buiten.
met vriendelijke groeten

je had helemaal gelijk testman.
Ik heb de versterker aangezet en gekeken waar de rook vandaan komt.
Er stijgt al na een korte tijd een heel fijn rookpluimpje op uit de printplaat die aan de rechterzijde, vertikaal tov de bodem staat. Het probleem situeert zich aan de buitenkant van de printplaat en bijna helemaal beneden, enkele centimers van de bodem. Ik zie aan de onderkant van de plaat precies elektrische activiteit (vonkjes-solderen). Aan de andere zijde van de printplaat met al die attribuutjes zie ik niets abnormaal.

het kan 1 van de weerstanden zijn die los gekomen is met jaren hitte , maar de lucht komt van de rommel uit de elco's die in de print getrokken is, en langzaam geleidend aan het worden is . op den duur gaat de 110volt voeding gewoon staan knetteren op 2 printsporen vooraan de print . een losse soldering is vaak niet zichtbaar en stinkt ook niet bij lage stroom en spanning . ook vreet de lekkende rommel vaak de pootjes van de transistoren aan die de voeding van de voorversterker regelt en dus kan deze uitvallen of veel te hoog worden .

ik heb er zelfs ooit een losse print bijgemaakt om het rotte stuk te vervangen , daar de stank steeds terug kwam .