ik wil de clock van mijn dac vervangen voor een VCXO. Nou werkt de DAC op 3.3v.

De clock die ik heb maakt gebruik van een VCXO en daarna een 74hc163n. Maar wat daar uit komt is 5v.

Zou ik dat met een weerstandsdeler naar 3,3v krijgen of blijft er dan niet veel meer over van die mooie blokgolf?

Hoeveel Hz draait die clock? 2MHz, gaat prima. 1GHz, gaat waarschijnlijk niet helemaal goed... (maar dat had ook niet door de 74162 heen gekomen, weet ik best.)

Wat je ook kunt doen, is gewoon een stroom-limiterend weerstandje in dat draadje zetten. Zorg dat er niet meer dan 1mA gaat lopen als de uitgang hoog is. Dus 3.3 + 0.6 = 3.9 -> 5V - 3.9V = 1.1V -> 1.1V/1mA = 1100 ohm. -> kies 1200 ohm.

Als het niet werkt, kan je voorzichtig de stroom naar 10mA opschroeven, maar zorg dat je wel die 10mA op de 3.3V voeding blijft gebruiken. (minimale belasting op het 3.3V gebeuren: 10mA)....

Het gaat om 24mhz.

De chip die hij moet aansturen is deze:
Cypress CY7C68013A

http://www.cypress.com/?docID=24267

als ik op pagina 38 kijk van het datasheet zegt hij volgensmij dat hij max 5.25v mag hebben....

Je zou ook een emittervolger er tussen kunen zetten, waarvan de collector op de +3,3V staat. Dan kun je nooit meer dan 3,3V op de ingang van de CY7C68013A krijgen.

Omwille van de voorspelbaarheid op jittergebied zou in dit geval gaan voor een hiertoe bestemde logic level shifter. Die zijn er in vele soorten en maten, en hij houdt allicht gelijk wat rommel uit de deler tegen.

Let natuurlijk ook goed op het ontkoppelen van de verschillende voedingsspanningen, vooral die van de deler.

Gewoon de specs van het chippie lezen waar het heen moet. Die is 5V tolerant. Dus je 5V signaal gewoon rechtstreeks het 3V chippie indoen. Niet zeuren, gewoon doen. Specs zijn specs.

Theo, je hebt het goed gezien.

Het enige waar je een beetje op moet letten is dat soms gerekend wordt met nominale spanningen +/- 10%. Dus als je vijf volt ook wel eens +10% kan zijn (5.5), dan is dat iets te veel. In de praktijk komt dat zelden voor, denk ik.