Hallo iedereen,
Ik heb me tot nu toe alleen maar bezig gehouden met Velleman kitjes te solderen en af en toe zelf eens een schakeling te solderen die ik hier vond.
Ik zou graag een kleine robot maken.
Hoe ik hem graag zou willen maken:
- Afstandsbediening met draad of draadloos.
- Hij moet rechtdoor, links en rechts kunnen gaan.
- Als ik een tuimelschakelaar inschakel op de afstandsbediening dan moeten er voorlichtjes aan gaan op de robot.
Alvast bedankt!
hier is een zeer interessant boek van elektor.
ik heb hem zelf nog niet gelezen maar wel al besteld...
pinky-t
Current project: "Bernaard the hexapod" (brother of alfred the hexapod).
Als je nog niet zo ver gevorderd bent met electronica, dan zou ik gaan voor de afstandsbediening met snoer.
mocht je al wat verder zijn, dan is misschien IR (infrarood) of RF (radio frequent, wat er normaal gesproken in een bestuurbare auto zit) wat voor jou.
Ben je bekent met het programmeren van micro controllers?
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
wel het enige spijtige aan een robot met wie remote is dat er eigenlijk maar vrij wijnig elektronica in voorkomt.
erger nog het kan zelfs eenvoudig zonder elektronica.
tof is dan mischien wel om er een soort van draadloos in te maken, of de leds te doen knipperen ( zelfs op muziek of spraak misch)
en regelbare snelheid ipv gewoon aan en uit. enz.
Anderen zullen nog wel wat ideeen of uitwerkingen kunnen toevoegen
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Als je nog niet veel van elektronica kent, zou ik beginnen met een kabel tussen robot en besturing. Je kan 2 schakelaars gebruiken, 1 schakelaar voor elke motor. Wanneer beide schakelaars aan staan gaat de robot vooruit, wanneer 1 schakelaar aanstaat draait hij ... Voor de lichtjes vooraan gebruik je dan nog een 3de schakelaar. Hiermee kan je beginnen. Hoe meer je vordert in de elektronica, hoe meer je er kan aan beginnen te veranderen. Lichtjes die flikkeren, draadloze besturing, autonoom rijden, zelflerende algoritmes
,...
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
ja is de beste start idd maar is dit dan nog elektronica te noemen, ik noem dat elektriciteit.
maarja is maar aan de ts om te bepalen met welke stappen hij wilt gaan
jokohoko
darmee kan je je robot aan de pc koppelen maar dan moet de pc er wel blijven aanhangen om iets te regelen.
de K8055 is eigenlijk een reeks aanstuurbare in en uitgangen voor uw pc, geen regelbare of programmeerbare stand alone sturing
Je kan natuurlijk ook deze: http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=355088 bouwen, het is wel een bouwpakket dus daar leer je niet veel van, maar deze bestuurd zichzelf dmv 3 ir zenders en 1 ontvanger.
Ik heb deze zelf ook een gemaakt. Ik heb ook het boek electronica voor dummies, daar staat ook een mooie uitleg in om een robot te bouwen met een BS2 (basic stamp). die heb ik zelf nog niet gebouwd maar ik ben het wel van plan. Ik heb ook zelf de K8055 maar dan moet de robot wel verbonden blijven met de PC, misschien zou dat ook met IR of RF kunnen maar dat is denk ik niet heel makkelijk.
ik ben zelf ook nog maar een beginner in electronica!
jeroen
EDIT: een goede webshop voor onderstel: ik weet niet waar je het kan kopen, maar daarvoor kan je gewoon een plaatje alluminium gebruiken, ik denk bij conrad wel.
[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (15%)]
electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
misschien is dit iets. anders kan je misschien nog even verder kijken op de site van de link (staan ook een paar bouwpaketten op geloof ik)
[Bericht gewijzigd door electrical storm op (13%)]
Dat is wel een mooie site met alles voor robots, maar de link die je gaf, hoe bestuur je die robot, met een kabel of ir, (of automatisch met ir sensoren ofzo?)
electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
dat onderstel kan alleen rechtdoor, om het makkelijk te houden voor een eerste project. dus als je stroom laten lopen zal hij rijden en geen stroom is uit. hoe je dit wil doen is een eigen keus, het kan met een lange draad en een schakelaar of een transistor die je met bijvoorbeeld IR of radio golven aanstuurd.
als je wil sturen moet je een twin motor gear box nemen en deze bijde motoren met pwm aansturen denk ik. maar ben ik niet zeker over, want ik heb ze zelf nooit gekocht.
[Bericht gewijzigd door electrical storm op (17%)]
Op internet zijn er talloze onderstellen te vinden,
onder andere:
Lynxmotion
Een goed onderstel is een basis waar je lang plezier van kan (gaan) hebben.
Je kan er natuurlijk ook zelf een maken..
Een body maken is echt niet zo moeilijk hoor.
Ik ga voor mijn robootje een 3mm mdf plaat gebruikten als bodem en als zijkanten plastic.(systreen)
Maar het kan ook met hout daar afstand bussen op en daar terug een houten plaat op.
Deze tutorial is wellicht interessant voor jou, hij legt uit hoe je een zelfgemaakte robot met een standaard RC-5 afstandsbediening kunt aansturen. Hiermee kun je eenvoudig meerdere functies van je robot van op afstand bedienen.
Als je ergens nog wat oude lego-motors hebt liggen en wat lego, dan kom je al een heel eind voor je eigen robot.