ik heb een probleem met mijn stoomgenerator.
wanneer ik begin te strijken (en het toestel dus velledig koud staat) werkt dit perfect. de stoomgenerator wordt normaal aangestuurd (deze krijgt af en toe spanning die door een relais op de print wordt geschakeld). Echter na een tijdje strijken stopt de stoomproductie. Ik heb gemerkt dat de verwarmingsweerstand dan geen spanning meer krijgt. Wanneer ik de machine even laat afkoelen werkt deze weer even. Ik vermoed dat er een probleem is met een temperatuur sensor of de ketel die te warm wordt. Aan de zijkant van de stoomtank zit er een printje met een smd component die op een diode lijkt. Kan dit de temperatuur sensor zijn die het relais schakelt? En hoe kan ik dit (de werking) meten/controleren? Ik ga ervan uit dat de stoomtank niet te warm wordt omdat de werking in het begin wel normaal is
Iemand al ervaring met dergelijk probleem?
Ik heb op dit forum iets gelijkaardig gelezen maar daar ging het over een vervuilde tank. De mijne ziet er nog goed uit. Ik gebruik ook demi water in het toestel.
Mogelijke oorzaken (die de tank kunnen laten overhitten) die ik al heb nagekeken:
- Pomp hij nog wel water naar de tank. Dit is OK
- Leiding naar het strijkijzer nog ok? (als het water niet weg kan wordt de boel misschien ook te warm). Dit is OK, ik heb de leiding aan het strijkijzer even losgemaakt en wanneer ik dan de stoomknop bedien komt hier voldoende stoom uit. Ik ga er van uit dat er dus geen vuil zit in de strijkzool ook.
Iemand nog bemerkingen of dingen die ik kan proberen? Gooi ze maar deze kant op.
Iemand ook een idee waar je schema's of service manuals kan vinden? Ik heb al zitten googlen maar zonder resultaat.
ik heb het gevonden, condensator in condensatorvoeding was verlopen waardoor de voeding niet meer voldoende vermogen kon leveren voor het relais maar wel nog voldoende voor de leds en de controller in de sturing.
kan iemand hier nog tips achterlaten van goede websites waar je schema's of service manuals kunt vinden van toestellen?
Ik heb dus hetzelfde probleem .
Heb dit deze week beginnen krijgen.
Strijk stapelt natuurlijk op met een gezin van 6 personen.
Strijkijzer is nu 6maanden oud.
Maar waar zou ik moeten kijken want je uitleg begrijp ik niet zo goed.
grt Jo
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zal ergens een printplaatje inzitten, daar zit die condensator op (als het probleem hetzelfde is, 6 maanden wijst eerder op een fabrieksfout dan op slijtage).
Bedenk wel dat je je garantie kwijtbent als je gaat sleutelen en dat het resultaat van sleutelen niet gegarandeerd is, dus misschien toch liever daarvan gebruik maken?