Aansturing van Servo doormiddel contactslot van auto

Beste Lezers

Ik had even een vraag ik ben bezig met een project in mijn auto waar ik een servo motor wil gaan aansturen doormiddel van het contactslot van mijn auto.

Met behulp van een servotester (potmeter) heb ik gemeten hoeveel volt er op de + pool zou moeten staan in dit geval 4 volt. Hetzelfde heb ik gedaan bij de signaal pool en hier krijg ik 0,4 volt uit.

Wat ik van de servotester begrijp is dat hij een continu spanning afgeeft aan de servomotor van 4 volt, en om hem in werking te zetten een signaal afgeeft via de signaalkabel van 0,4 volt. Op het moment dat dit signaal afgebroken wordt zou dus de servomotor automatisch moeten terugkeren naar zijn nulpunt.

Mijn vraag is dus heb ik dit goed? en kan ik deze logica ook gaan toepassen in mijn auto doormiddel van de + en massa ( - ) en signaal (contactslot) van mijn auto ( weet dat ik hier rekening mee moet houden met enige weerstanden ivm voltage verschil )zonder enige verdere aansturing?

Het gaat er namelijk om dat zodra ik mijn contact aan zet de servomotor in werking wordt gezet en zodra ik mijn contact uitzet de servomotor weer terugplaats naar de 0 stand.

Mocht ik dit niet correct hebben wellicht kan iemand mij helpen hoe ik dit toe zou kunnen toepassen.

Ik weet niet precies wat voor soort servo je hebt, maar de servo's die ik ken worden met een bepaalde pulslengte aangestuurd, niet met een spanning.

De servotester levert waarschijnlijk geen spanning van 0.4V, maar iets wat op jouw multimeter uitmiddelt tot die spanning.

Wat je kunt doen is zelf een servosturing bouwen (in de elektuur stond een handig schema voor een servotester met een paar logische IC's). Je kunt dan de pulslengte veranderen door middel van een relais / transistor. Bijvoorbeeld door een potmeter bij te schakelen / kort te sluiten.

Als je potmeters gebruikt als tijdsbepalende onderdelen van de servo aansturing kun je het geheel makkelijk inregelen. De ruststand stel je dan in op de '0' positie van de potmeter. Vervolgens stel je de andere potmeter in op de andere gewenste positie.

ja de servo die ik heb gekregen wordt normaliter gebruikt voor een modelvliegtuig.

Oke ik moet bekennen heb een beetje boerelogica gebruikt om aldus te kijken hoe zo een servotester zo een servo in werking zet vandaar dat ik alles met spanning heb gemeten en daarook vanuit ging dat het zo zou werken. Blijkbaar had ik het helemaal mis hahaha

Nou moet ik er ook bij vermelden dat bij je uitleg mij enige vraagtekens nog tevoorschijnkomen, hoe ik dit moet gaan aansluiten?
Tevens weet ik dan ook helaas niet welke onderdelen ik moet gebruiken hiervoor, wellicht dat je een advies zou kunnen geven?

De contructie zelf wat het moet gaan doen is opzich heel simpel, ik heb een klep in mijn armsteun die automatisch open moet gaan zodra ik mijn auto aanzet doormiddel van het contactslot. Deze moet tevens ook sluiten zodra ik de auto ook weer uitzet.

Ik heb dan te maken met massa, 12v en schakeling vanuit het contactslot ( geel ). Het lijkt mij dat zowel de massa als de 12V voor de constante spanning gaan dienen en de gele de aansturing wordt van het hele mechanisme. Maar wat moet ik hier tussen zetten om dit werkend te krijgen ?

Hoop dat je me hiermee kunt helpen

vriendelijke groet MEGA AMATEUR hahaha

Hoi Xavi,
we zijn allemaal ergens begonnen, dus het is niet erg om nog 'onwetend' te zijn. Je hoeft je dan ook nergens voor te verontschuldigen. Dat je leergierig bent is het belangrijkste.

Ik heb een paar artikelen voor je opgezocht.
Het eerste is een filmpje en laat een servomotor in actie zien. Op de achtergrond kun je het ingangssignaal zien.
De tweede is een schema van een servotester.
Het derde geeft uitleg over een potmeter
En het vierde geeft uitleg over een relais

Als je begrijpt hoe een servo werkt kun je de servo tester bouwen. Hierin zit een potmeter om de stand van de servo mee in te stellen. Door middel van een relais zou je de potmeter of een weerstand kunnen kortsluiten waardoor de stand van de servo zou veranderen.
Door het relais via je schakelcontact te sturen werkt het geheel zoals jij wilt.

Hallo Mbbneon

Daar heb je ook helemaal gelijk in, in ieder geval enorm bedankt dat je even tijd hiervoor wilt nemen.

Heb even aandachtig je links doorgenomen en hier en daar nog even rond gekeken van hoe of wat. Wat ik het je uitleg kan halen is dus dat ik uiteindelijk doormiddel van een potmeter een servo en een relais precies hetgene kan maken wat ik uiteindelijk nodig heb? dus heb dus geen servo tester nodig hiervoor ?

Heb een beetje gekeken en wat ik ( met mijn boerelogica ) kan bedenken is dus dat de potmeter de afstand aan gaat geven die de servo moet handteren wanneer hij in werking word gezet, en de relais gaat aangeven wanneer de potmeter zijn werk moet doorzetten naar de servo en wanneer deze ook weer terug moet ? of heb ik het nou helemaal mis :S

Ja je hebt wel een servo tester nodig, of een schakeling die je servo bediend.

Wat mijn voorganger probeerd te zeggen is dat je ipv de potmeter een paar weerstanden schakeld met een relais, om de juiste puls te krijgen voor je servo. Want dat is wat je wil, en wat je nodig hebt.

Oo okee :S

Zoals ik al zei mega amateur hier dus haha

Ik denk dat als ik uiteindelijk de spullen zou hebben en weet hoe de aansluiting zou moeten dat ik het zo in elkaar zou kunnen zetten.

Nou heb ik dus even bij Conrad.nl gekeken voor wat spullen en kom dan op deze servotester en servo uit
http://media.conrad.com/m/2000_2999/2300/2340/2349/234915_BB_01_FB.EPS.jpg
http://media.conrad.com/m/2000_2999/2000/2060/2065/206515_LB_00_FB.EPS.jpg

Nou begrijp ik dus dat ik ook nog een relais moet hebben.
Wat ik een beetje kan begrijpen uit het verhaal is dus dat het signaal van het contactslot van de auto de relais een melding gaat geven zodat deze weer een puls afgeeft dmv de servotester aan de servo zelf. Enigzins vraag ik me af a waar sluit ik de relais aan en b hoe stel ik de servo in ?

Hoop niet dat ik te lastig ben met deze vragen, dit is voor mij allemaal heeeel erg nieuw maar probeer me hier wel in te verdiepen.

alvast bedankt

Je hebt het nog niet helemaal goed begrepen.
Je sluit de servotester rechtstreeks op het servo aan, er komt niets extra's tussen.

Verder sluit je de servotester aan op een constante spanning (ik denk maximaal 5V), en stelt deze zo in dat je servo in de rustpositie komt te staan. Deze spanning van 5V kun je uit de 12V van de accu maken met een spannings regelaar als de 7805, kijk eens bij de schakelingen op deze site voor een voorbeeld.

Het relais laat je schakelen door je contactslot. Hierdoor zal het relais dus aan blijven als je je contact aan hebt staan.

Okee, we hebben nu een paar dingen voor elkaar:
1) Een 'schakelaar' die lekker met je contactslot meedoet
2) Een servotester die in de rustpositie staat.

Waar moeten we nog naar toe? Juist, een servotester die als je contactslot aanstaat naar een andere positie draait. Daarvoor gaan we het relais gebruiken.

Kijk naar het schema van de servotester, wat zou je kunnen kortsluiten / onderbeken om de instelling te veranderen? Gebruik het relais om dit voor elkaar te krijgen.

Een paar dingen om op te letten:
1) Zorg dat de spanning op de servotester niet te hoog wordt (ik denk dat hij geen 12V kan hebben)
2) Neem een relais met een 12V spoelspanning
3) Neem een servo die sterk genoeg is voor je doeleinden.
4) Bouw het eerst eens los op, voordat je in de auto bezig gaat.

[edit]En kick je topic niet omhoog binnen 24 uur, daar zijn de mods niet blij mee. Een hoop mensen hier werken gewoon en kunnen niet iedere 10 minuten controleren.[/edit]

Neon :)

Ik heb hem door ja sorry ik denk vaak moeilijker dan wat het blijkbaar lijkt maar met je duidelijke uitleg snap ik hem helemaal.

Ben alleen bang dat ik bij dit gedeelte beetje klem ga lopen,
Waar moeten we nog naar toe? Juist, een servotester die als je contactslot aanstaat naar een andere positie draait. Daarvoor gaan we het relais gebruiken.
Kijk naar het schema van de servotester, wat zou je kunnen kortsluiten / onderbeken om de instelling te veranderen? Gebruik het relais om dit voor elkaar te krijgen.

heb namelijk weinig tot geen verstand van schema's haha dus wordt even uitvogelen denk :S

Zowieso heb ik alles in huis staan om het daar eerst in werking te gaan stellen voordat ik het allemaal ga inbouwen.

Ik ga nu even kijken bij Conrad wat ik precies ga bestellen, zelf dacht ik in ieder geval aan deze servotester

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=234915

De servo zelf moet ik nog even uitzoeken welke het beste is. En voor de relais heb jij nog suggesties ? ben deze tegengekomen maar weet niet of deze goed is

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=504209

Ja sorry je hebt ook helemaal gelijk joh was een beetje te onthousiast hihi

enorm bedankt voor je snelle reactie in ieder geval

Nou heb het schematje van de servotester even goed gebestudeert maar helaas kom ik er niet helemaal uit waar ik nou de relais ga plaatsen :S

uit logica zou ik denken dat deze aan de + en - moet van de servotester maar het lijkt mij dat dit verkeerd is omdat hij dan
geen constante spanning afgeeft aan de servotester en als je het contactslot uitzet hierdoor de servo niet terug laat draaien naar zijn 0 punt. Klopt dit of heb ik dit verkeerd ? :S

De relaiscontacten sluit je via een weerstandje aan op de potmeter.

De waarde van het weerstandje kies je zo dat de juiste hoeveelheid verdraaiing ontstaat als de relaiscontacten sluiten.

Het is natuurlijk heel flauw maar ik zou het zo voor je uit kunnen tekenen. Maar daar leer jij niet van, en dat is nu juist zo leuk. Iets zelf bedenken, dan blijft het ook langer hangen..

Als het goed is heb je het artikel over de potmeter doorgelezen. Een potmeter is een variabele weerstand. Je kunt het zien als twee weerstanden die aan elkaar zijn geknoopt. Op het knooppunt zit dan de 'uitgang' van de potmeter.

De potmeter kun je ook terugvinden in het schema van de servotester. Je kunt in het schema de potmeter vervangen door twee weerstanden zoals ik net hierboven heb beschreven. Tip: download dat schema, zet het in paint of zo en pas het aan. Resultaat hier neerzetten, gebruik het uploadarchief om je plaatje te uploaden.

Nu wordt het leuk. Je kunt één van de twee weerstanden die je zonet in plaats van de potmeter hebt getekend zelf ook weer als twee weerstanden in serie tekenen.

-[ R1 ]--[ R2 ]- wordt dan -[ R1 ]--[ R2 ]--[ R3 ]--

Door te rederneren / rekenen / uitproberen kun je de waarde van de weerstanden bepalen.
- Het totaal zal hetzelfde moeten zijn als de potmeter was.
- R2 + R3 moet ervoor zorgen dat je servo volle uitslag bereikt
- R2 (zonder R3) moet ervoor zorgen dat je servo in ruststand staat
Als je dat voor elkaar hebt kun je R3 kortsluiten met het relais, en voila!

hahaha trust me denk dat dit lang genoeg gaat blijven hangen hahaha
maar snap je bedoeling, vind het knap dat je zoveel geduld voor een leek zoals ik hahaha

Oke het begint nu voor mij al een heel stuk lastiger te worden, zoals ik al eerder heb aangegeven heb echt de balle verstand van schema's al doe ik mijn best om dit te gaan begrijpen.

Nou is het verhaal van de potmeter mij inderdaad wat duidelijker geworden met de uitleg over de weerstanden. Wat ik hieruit begrijpen is dus dat je vanaf een bepaalde weerstand over kunt gaan naar een andere hogere weerstand doormiddel van aan de potmeter te gaan draaien. De uitgang zal dan in dit geval doorgeven aan de servo die dit in uitvoering brengt ga ik vanuit.

Je geeft aan dat ik de potmeter kan terugvinden in het schema maar hoe herken ik deze ? ik zie namelijk staan r1-18k p1-50k en r2-680k

Op de wiki pagina staat ook het symbool van de potmeter. Je kunt componenten in een schema ook herkennen aan hun naam aanduiding.
R = Resistor, P = ....

Ach, en wat betreft geduld, ik heb op het moment tijd zat.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (17%)]

sorry man ik kom er echt niet uit :s zoek me wezenloos naar de symbolen en betekenissen op wikipedia R= is dus een weerstand maar wat is die p dan ?? is dat die uitgang ?

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.
Je hebt de potmeter nog niet vervangen door weerstanden en het relais schakelt zo helemaal niets.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/servo%20op%20contact.jpg

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
1) Trek niet teveel stroom uit de voeding, deze kan heet worden. (7 Watt per A wordt er in warmte omgezet!)
2) Bedenk goed hoe je de boel aansluit, kortsluiting op een autoaccu geeft heldere lichtflitsen en gesmolten gereedschap. Gebruik eerst een adapter van 12V of een labvoeding.
3) Veel plezier!

Met het uitkiezen van de servo kan ik je niet helpen, geen verstand van.

Heh wat jammer nou ik had er net 1 nodig :P hahahaha
Ach zoo dus ja het is als je het zelf moet uitvogelen een stuk lastiger allemaal natuurlijk hahaha.

Moet zeggen dat het me nu allemaal een stuk duidelijk is gelukkig kan lekker gaan knutselen :D Super bedankt voor het maken van de schema vind het echt helemaal top dat je zoveel geduld had :)

Ik had alleen nog 1 kleine vraag, stel ik heb alles in elkaar en het werkt is het dan ook mogelijk om te stellen hoever de servo moet uitslaan of zal hij altijd een maximale uitslag hebben ? Je geeft namelijk aan dat de waardes experimenteel bepaalt moeten worden heeft dit er dan ook mee te maken ?

Hoor graag nog ff van je

Geachte Lezers

Nou heb ik alles besteld in elkaar gezet eerst om te testen of het mechanisch gaat werken. Gelukkig werk dit prima kan nu op dit moment doormiddel van de servotester de servo zo bedienen dat de klep open en dicht gaat en instellen tot een bepaalt punt.

Ik wil nu de potmeter gaan vervangen door de weerstanden zodat de relais de schakeling kan gaan maken zoals in het bovenstaand schema. Ik las dat de waarden experimenteel bepaalt zal moeten worden,

mijn vraag is, is er een manier hoe ik dit kan meten of berekenen ?

Je kunt het meten, zet de potmeter in de juiste stand voor rust, en meet vervolgens de weerstand tussen loper en de aansluiting die aan de 18k weerstand zit. Dat is je weerstand die in het schema de waarde 1k heeft (en ook aan de 18k weerstand zit).
Draai je potmeter nu naar de andere stand die je wilt hebben, en meet weer de weerstand. Trek hier de weerstand die je eerder had berekend af. Dit is de weerstand die in het schema de waarde 47k heeft en welke je straks met het relais gaat kortsluiten.

Top dat het je gelukt is!

Ik heb een goede online leermeester gehad hahaha :)

Wat kan ik heb beste gebruiken om de weerstand te meten ?
ik heb zo een gewone verstelbare voltmeter

Hallo Neon :)

ik zit even weer met een vraag en dat is over de relais wil deze nu gaan bestellen maar zie er zoveel dat ik eigenlijk niet weet wat voor 1 ik er moet bestellen, heb jij misschien nog een suggestie ? heb zelf deze gevonden maar weet niet of deze goed is :S

Hoor graag van je man

Beste lezers

Zou iemand mij misschien nog even kunnen helpen,
heb mijn project nu helemaal in elkaar en ben alleen nog opzoek naar een juist relais hiervoor en zat zelf te denken aan deze

maar weet helaas niet of dit ook de juiste is :S

Tevens heb ik nog een vraag betreft de continu voeding van de servotester. Ik ga namelijk een relais gebruiken om de servo te laten openen en sluiten doormiddel van mijn contactslot in mijn auto. Weliswaar is het zo dat als ik het contact verbreek met mijn contactslot de servotester een continuspanning blijft houden. Is het handig als ik hier tussen ook weer iets van een relais plaats of iets wat na enige tijd weer uitgaat of dergelijk ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Hoi Xavi,

dat relais lijkt me prima te zijn (beetje aan de zware kant voor deze toepaasing, dat wel). Het gaat er om dat de spoelspanning 12V is (je werkt immers op het boordnet van de auto)

Je tweede vraag is heel valide, het klopt dat de servotester zelf aan het net blijft hangen, en dat de servo dus ook bekrachtigd blijft. Dat is straks makkelijk op te lossen als je eerst de aansturing voor elkaar hebt.

Het zou met een relais kunnen, maar ook met een transistor / FET en een condensator. Die afval vertraging is erg simpel.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (47%)]