Hallo,

Ik heb een oude afstandsbestuurbare auto van het zolder af gehaald om eens op te gaan experimenteren. Allereerst zou ik graag de motor willen gaan aansturen met een microcontroller, zodat ik de snelheid van de motor kan regelen (naast de richting).
Mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste doen? Met een H-Brug? Of misschien zoiets: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… ?

De motor werkt op 6v en zal niet niet veel stroom verbruiken. (ik weet het, meten is weten, maar ben op dit moment niet in de gelegenheid om het na te meten)

Alle advies is welkom

Als ie minder dan 20mA gebruikt hang je hem direct aan de poorten van de microcontroller. Als het minder dan bijvoorbeeld 60mA is, kan je met standaard bc547 en z'n complementaire broertje een H-brug maken. Is het meer moet je naar iets stevigere torren op zoek....

PWM-en doe je met de microcontroller.

Nog advies over het type h-brug dat ik moet gebruiken? Ik vond bijvoorbeeld zoiets: http://www.leang.com/robotics/info/circuits/hbridge.gif . Als ik hier de transistors vervang door 547's en de weerstanden opnieuw bereken, zou dat goed werken?

Op 30 november 2010 11:02:53 schreef rew:
Als ie minder dan 20mA gebruikt hang je hem direct aan de poorten van de microcontroller.

Foei!!!!

Ja, zoiets kost je waarschijnlijk je microcontroller vanwege de spikes die de motor genereert.

Maar dat was ik gelukkig ook al niet van plan. Kan het idee met de H-Brug icm 547's wel?

Als je motor niet te veel stroom trekt zou je het ook zo kunnen doen.
De drivers zijn parallel gezet voor meer stroom.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/eindtrapje%20-%20met%20-%20l293d.jpg

Je kan het rechtstreeks aan je controller hangen.
Zie datasheet L293D.

http://www.jvmbots.com/pafiledb/uploads/2094d75f6b33202ecab8d50ccbc2c6…

@Lambiek: Is dit beter/goedkoper/mooier dan de zelfbouw H-brug? Ik vraag het even omdat ik de onderdelen voor de H-brug in principe op voorraad heb, terwijl ik deze chip zou moeten bestellen.

Deze kost hier 2.50€.

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html

Het is eenvoudiger zo, alles zit er in wat je nodig hebt.
En er zijn nog meer varianten zo als je ziet.

+3,50 verzendkosten = 6 euro, waar ik ook 3 lekkere pilsen op een terras van kan drinken :)
Maar het is dus echt niet aan te raden om 547's te gebruiken, aangezien ik die overal (gratis) vandaan kan halen?

Nou dat hoor je mij niet zeggen, natuurlijk kan het met transistoren of met fet's. Ik zeg alleen dat dit makkelijker is, omdat alles er in zit wat je nodig hebt.

Hier heb je een voorbeeld met transistoren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/eind%20-%20trap.jpg

D1, D2, D3, D4, moeten snelle diode's zijn.

Goed punt. Chipje van 6 euro wordt het dus :P

Het kan wel, maar het schema dat je eerder postte, is kansloos en gaat echt niet werken. Er is teveel mis mee om alles op te gaan sommen, maar om een paar punten te noemen:

- de stuursignalen moeten een paar volt boven de motorvoeding uit komen, om de bovenste transistors fatsoenlijk open te krijgen. In theorie heb je 0.7V nodig, maar ook nog wat spanning over de basisweerstanden

- de basisstroom door de onderste transistors zal veel hoger worden dan nodig, misschien zelfs te hoog, maar dat is op te lossen met andere basisweerstanden

- zonder diodes voor recirculatie is dit ding na een paar keer schakelen stuk

- met deze opstelling kun je niet fatsoenlijk PWM'en

- met BC547's kun je maximaal 100mA schakelen

... en dat was pas het begin.

Tenzij je iets beters kunt vinden, daar alle onderdelen (inclusief snelle schottky diodes) voor in huis hebt, en zin hebt om dat op te gaan bouwen en te debuggen, kun je beter zo'n ICtje laten komen. Ga daar dan eerst eens mee spelen (koop er ook meer dan 1! je gaat er gegarandeerd een paar slopen), en probeer daarna zelf een grotere H-brug te bouwen.

>> je gaat er gegarandeerd een paar slopen

Mooi zo; dat is 1 van mijn grotere specialiteiten :)

ervaring is recht evenredig met het aantal en de kostprijs van de gesloopte componenten...

Een keer verkeerd aansluiten, sluiting maken bij de motor, te grote stroom, etc., het is zo gebeurd. Daarbij is het ook nooit verkeerd om van dit soort componenten een beetje voorraad te hebben. Kijk dan ook even goed rond in die webshop, en bestel gelijk andere dingen die je ook nodig denkt te gaan hebben, of waarvan een beetje voorraad handig is. Steeds mis grijpen is erg frustrerend.

En voor dat je de L293D aanschaft, is het verstandig dat je de motorstroom weet. Anders moet je misschien een ander type hebben.

Is maar een advies hoor. :)

Dat spreekt voor zich, hoewel ik in de datasheet lees dat hij een continue stroom van 600 mA en een piek van 1.2A aankan. Ik mag toch niet hopen dat een afstandsbestuurbare auto zoveel stroom verbruikt, anders zijn de batterijen snel leeg :S

Zoals ik het getekent heb kan je de stroom verdubbelen.

Als dat ding op oplaadbare AA'tjes draait, dan kan ie bij 1A twee uur rijden (als het moderne AAtjes zijn).........

Neem de combinatie BC327 en BC337. Daarmee kan je een H-brug maken van om en bij de halve ampére.
Ik heb een project gemaakt met een de BC817 en 807 combinatie. Deze zijn het SMD equivalenten.
Het is vrij robuust. De brug blijft zelfs nog heel als ik de motor blokkeerd.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (47%)]

"Als ie minder dan 20mA gebruikt hang je hem direct aan de poorten van de microcontroller."

En wat dan met inductiespanninge van je motor rechtstreeks op de poorten van je µC. Dat wordt lachen volgens mij. Ik denk dat de H bridge de beste oplossing is.

Guys, dat "direct op de microcontroller" was ook een beetje een grapje. Ken je een motor die minder dan 20mA trekt?

Als je zonder beschermingsdioden wil werken, zou de stroom eigenlijk onder de 10mA moeten zijn. De protectie diodes schijnen 10mA piek te kunnen verdragen. Maar dat staat zelden duidelijk in de datasheets. Anyway 4 scottkeys, en dat probleem is opgelost.

Bovendien bij een motor die 20mA stroom trekt, zit vast maar HEEL weinig energie in de inductie. Die zou wel eens veel minder kunnen zijn dan de ESD-pulse waar die diodes voor gemaakt zijn....

Maar goed. TS moet maar eens een schatting geven van hoeveel stroom die motoren kunnen gebruiken. Da's een hele belangrijke. Is dat chipje wat voorgesteld werd wel sterk genoeg? Zijn die torren die voorgesteld worden groot genoeg???? Ik kan er niks over zeggen.

Meet de DC weerstand van de motor eens. Da's een goede indicatie van de stallstroom... :-) (de stroom als je hem helemaal tegenhoudt). Je schakelelementen daar op berekenen lijkt me verstandig.

>> TS moet maar eens een schatting geven van hoeveel stroom die motoren kunnen gebruiken. Da's een hele belangrijke

Helaas pindakaas, de motor gebruikt 300 mA in vrijloop, +/- 500 mA belast en iets meer dan 1A in blokkering, dus het chipje aangeraden door Lambiek zal waarschijnlijk in rook opgaan wanneer ik hem gebruik.

Is hier nog een zwaardere versie van, of zal ik nu een kant-en-klare H-Brug moeten kopen of zelf fabriceren?

Dat chipje mag 1.2A hebben (als hij parallel staat).

En anders neem je de L298, L6203, of de BA6209.

Of je maakt de H_BRUG die ik je gestuurd heb, met andere transistoren.