De kabel in de muur zit aangesloten op een isdn doos.
zo'n doos als op.
http://www.gamma.com/elements/44PIGN.PDF blz 8.
Nu heb ik alle 8 de kabels op die doos aangesloten.
Wat is mijn wens.
Ik wil hier de computer op aan kunnen sluiten en dan gaat die weer naar een router.
Ook moet er een gewone telefoon (2 aderig) op aangesloten worden.
Dus GEEN isdn.
Stel ik wil de linker aansluiting voor de telefoon gebruiken, en de rechter voor de computer.
De telefoon aansluiting gaat welliswaar naar de isdn doos, maar dat is gewoon een analoge aansluiting.
Hoe moet ik het dan nu bekabelen.
Het gaat mij vooral om een schema oid, van welke kleuren er in welke volgorde gebruikt moeten worden in de isdn doos.
En natuurlijk of er dan een gewoon straigt of twisted kabel naar de computer kan.
Welke pinnen moet ik dan gebruiken voor de gewone telefoon.
De gewone telefoon zal ik dan ook met dezelfde pluggen gebruiken als het netwerk (rj 45 8polig)
ja leuk maar ik tel maar 6 blz dus blz 8 kan ik niet vinden
maar analoog en dig._isdn gaat niet zamen op 1 doos
oeps, natuurlijk moet het de doos op blz 6 zijn.
links boven wel te verstaan.
Het is niet de bedoeling dat digitaal en analoog samen gaan.
Wat heb ik in gedachten, de 4 kabeltjes rechts, voor het netwerk gebruiken, die aangesloten woren op een isdn router.
Het word een 100Mbit netwerk, dus dat moet kunnen.'
Ik weet alleen niet waar aansluiting 5678 naar toe gaat.
Ik bedoel als ik daar een utp kabel connector in plug, welke volgorde dat word en welke pinnetjes dan zijn aangesloten.
Nu de telefoon: De gewone telefoon wil ik met 2 kabeltjes in een RJ 45 connector steken. De telefoon wil ik aansluiten op de overgebleven kabeltjes. Dat zijn er 4, maar ik heb er natuurlijk maar 2 van nodig, deze lopen dan vanaf aansluiting 1234 van de doos naar de quatrofox, 2 van die kabeltjes sluit ik dan aan op de quatrofox. Dit is een analoge aansluiting en werkt nu ook.
Alleen ook hiervoor geld, Ik weet alleen niet waar aansluiting 1234 naar toe gaat.
Ik bedoel als ik daar een utp kabel connector in plug, welke volgorde dat word en welke pinnetjes dan zijn aangesloten.
Nu geef ik in mijn verhaal wel aan dat aansluiting 1234 uitsluitend voor de linkeraansluiting is en de 5678 voor de rechterkant. Maar is dat wel zo?
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Voor netwerk bekabeling sluit je pin 1 en 2 aan op een aderpaar en pin 3 en 6 op een aderpaar. Een van de overige aderparen kan je dan gebruiken voor de telefoon. Deze zitten normaal gesproken op pin 4 en 5 en pin 7 en 8.
Zie ook Tweakers FAQ
[Bericht gewijzigd door Marcel op ]
Op 3 maart 2004 23:47:04 schreef Marcel:
Voor netwerk bekabeling sluit je pin 1 en 2 aan op een aderpaar en pin 3 en 6 op een aderpaar. Een van de overige aderparen kan je dan gebruiken voor de telefoon. Deze zitten normaal gesproken op pin 4 en 5 en pin 7 en 8.Zie ook Tweakers FAQ
Dit is normaal zo, maar in deze opstelling ook? Vast niet.
Marcel
Ik zou niet weten waarom niet. Als je het zo aansluit kan je de PC met een standaard (straight) kabel aansluiten op de doos. Op de kabel van de telefoon knijp je dan een RJ45. Het meest gangbare is om de telefoon dan op de twee middenste pinnen aan te sluiten (4 en 5).
Hoe is trouwens de andere zijde van de kabel aangesloten? Ook op zo'n doosje? Zo ja, dan doe je aan die zijde precies hetzelfde.
Maar als ik naar die doos kijk dan zitten er toch 4 aansluitingen links en 4 rechts?
Zelf dacht ik dat dan bijvoorbeeld op de linkerstekkerdoos
pin 1, 3, 5, en 7 actief worden en voor de rechter 2, 4, 6, 8.
Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.
De andere zijde van die kabel moet aangesloten worden rechtstreeks in de router.
Hier was ik wel van plan 'm gewoon 1,2,3,6 aan te sluiten.
Wat ik me afvraag, lopen er draden oid gekruist in zo'n aansluitdoos?
Of moet ik gewoon gaan testen met een batterij en een lampje?
Marcel
Als ik kijk naar de PDF figuur 18, dan zou ik zeggen dan beide aansluitingen met elkaar zijn doorverbonden. Dat zou ook logisch zijn voor ISDN vanwege de bus-structuur. ISDN wordt in die figuur ook aangesloten op pin 3, 4, 5 en 6. Dat is standaard voor ISDN, dus lijkt het me niet dat de aansluiting gekruist is. De nummers komen dus gewoon overeen met de pinnen van beide poorten. En dan kan je het dus zo aansluiten als ik al eerder vermelde.
Ik heb het uitgeprobeerd en pin 4+5 voor de telefoon gebruikt. Het werkt, ook het gewone netwerk, draait er nu goed op. Hiervoor gewoon 1,2,3 en 6 gebruikt.
Aangezien ik wel nieuwsgierig was, of er dan echt geen verschil in zou zitten, heb de doos opengemaakt.
De printplaat laat keurig zien wat jij al zei. Er zitten gewoon vertakkingen en de linker en rechter aansluiting zijn identiek.
Bedankt