hoi allemaal
ik ben een robot aan het bouwen NIET VOOR ROBOTWARS maar wel een robot met 2 wielen en 2 rolstoelmotoren.
maar omdat ik maar een 2 kanaals zender heb (van een speelgoed autootje) kan ik dus geen extra dingen erop bouwen die ik kan bedienen.
dus mijn vraag is of jullie nog ideeën hebben voor op mijn robotzoals verlichting enz. die ik niet hoef te bedienen(zodat hij er wel leuker door wordt).
ik wil er geen wapens op bouwen want hij is om gewoon mee te rijden en niet om te slopen
alle ideeën zijn welkom.
groeten Danny
Op ma 06-05-2002 16:54:15 schreef Danny:
hoi allemaalik ben een robot aan het bouwen NIET VOOR ROBOTWARS maar wel een robot met 2 wielen en 2 rolstoelmotoren.
maar omdat ik maar een 2 kanaals zender heb (van een speelgoed autootje) kan ik dus geen extra dingen erop bouwen die ik kan bedienen.dus mijn vraag is of jullie nog ideeën hebben voor op mijn robotzoals verlichting enz. die ik niet hoef te bedienen(zodat hij er wel leuker door wordt).
ik wil er geen wapens op bouwen want hij is om gewoon mee te rijden en niet om te slopen
alle ideeën zijn welkom.
groeten Danny
Misschien is het wel geinig om een camera met zender erop te plaatsen, dan zet je bij de tv een ontvanger en kun je zien wat de robot "ziet". zo kun je dus ook de robot besturen terwijl je voor de tv zit. Bij conrad hebben ze goedkope zwart/wit camera's op 5 volt voor 22 euro. afmetingen: ik geloof iets van binnen 3*3 cm.
groeten, Joost
Op ma 06-05-2002 19:07:23 schreef Joost:
[...]
Misschien is het wel geinig om een camera met zender erop te plaatsen, dan zet je bij de tv een ontvanger en kun je zien wat de robot "ziet". zo kun je dus ook de robot besturen terwijl je voor de tv zit. Bij conrad hebben ze goedkope zwart/wit camera's op 5 volt voor 22 euro. afmetingen: ik geloof iets van binnen 3*3 cm.
groeten, Joost
Leuk idee maar weet je ook hoe duur een zender is , DUUR ! 
Heb je hier al gekeken ??
http://www.circuitsonline.net/circuits/cat.php?id=2
Wat ook heel cool staat is een zwaailamp, deze gebruiken meestal echter wel heeeel veel stroom. Zo'n normale hella gebruikt al gauw 5,5 ampere !!
Ook een pieperte, als die achteruitrijd is heel cool !!
....vind ik....
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Sorry, 24,95 euro. Kijk maar eens op pagina 431 van de gids 2002.
je kunt van je robot ook een driewieler van maken. Met een motor bepaal je de snelheid van de 2 wielen voor, en met de andere motor stuur je met het achterwiel. zie tekening.
groeten, Joost
[Bericht gewijzigd door Joost op ]
Op ma 06-05-2002 19:54:46 schreef Joost:
Sorry, 24,95 euro. Kijk maar eens op pagina 431 van de gids 2002.
MAAR DE ZENDER IS HET PROBLEEM
Een driewielige robot is niet zo behendig, je kan beter een motor per wiel doen. Zoals bij mijn robot http://www.circuitsonline.net/info/artikelen/dar_robot.php .
Maar als je er lange afstanden mee wil gaan rijden is dit een goed idee, je kan er dan zelfs nog wel een vier wieler van maken.
Je kan beter 4 wielen doen ipv 2 :
00 < daar een motor op
== < Hier de accus
00 < daar een motor op
1 motor per wiel levert sowieso problemen op IVM synchronisatie. Deze mooren moeten nagenoeg een gelijk toerental draaien. Meestal klopt het wel, maar bij een 3 wieler zul je meer problemen krijgen. Ook is het systeem uiteraard toch bepakt met zware accu's red. instabiel als het hoger en smaller/korter wordt. Dus 4 wielen is vereuit het simpelst. Maybe iets van een tank met rupsbanden ofzwo zou leuk zijn. oued fietkettingen en een paar metaal plaatjes met ruber op de schakels zou natuurlijk wel leuk staan. Het gaat niet hard, maar je hebt wel iets aparts.
Zomaar een brain ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maar schakelingen, tja IPV een zwaailamp een knipper led ken natuurlijk ook. bijna niemand die het verschil ziet. Maare. Wapens of iets anders KAN wel, Zonder kanaal. wat denk je van iets wat op de omgevinge reageert? Bijvoorbeeld spraak. Hij detecteert wat en zegt iets.
VB. schakelaar met stootrand op front. botsing ---> robot zegt AUW. Leutig toch???
Ideeen te over, het is net zo gek te maken als je eigen creativiteit is. (of hoe gek of dat je bent)
Groetjes
Sven
Op ma 06-05-2002 21:31:50 schreef High met henk:
1 motor per wiel levert sowieso problemen op IVM synchronisatie. Deze mooren moeten nagenoeg een gelijk toere.....hoe gek of dat je bent)Groetjes
Sven
Ja, een 4 vierwielige robot is inderdaad het mooist, maar binnen gaat je vloerbedekking er wel volledig aan
!!!
Je hebt trouwens van die geluidsmodules waarmee je machinegeweren kan nabootsen 
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
eeh sven(high met henk) hiervoor zijn x-mixer te krijgen die zorgt ervoor dat je een tanksturing krijgt die gelijk loopt...
kost 18 euro
en joost wat is het bestelnummer van dat ding.. ik heb nog een oude gids
je kunt van je robot ook een driewieler van maken. Met een motor bepaal je de snelheid van de 2 wielen voor, en met de andere motor stuur je met het achterwiel. zie tekening.
groeten, Joost
hoop reacties!!! 
ik was van plan om zoiets te maken maar dan de twee linker wielen op het plaatje met ieder een motor
en in plaats van de rechtse motor 1 zwenkwiel
en er dan een soort driehoek van te maken
ik zat er ook aan te denken om aan de voorkant een knightrider-licht te maken (van het looplicht op deze site) van de 4017 daar 8 diodes aan en daar 6 leds aan die dan heen en weer gaan
en dat met die bumper is ook wel een goed idee (en dan een luchthoorn eraan die ik nog heb
of een gewone claxon)
een pieper is ook geinig(doe ik denk ik ook)
groeten danny
[Bericht gewijzigd door Danny op ]
Op di 07-05-2002 14:13:26 schreef Corné:
Hee danny,Waar wil je er mee gaan rijden ??
ik ga hem bouwen op school bij autotechniek en ik kan er daar ook wel ermee rijden en thuis wil ik er in de buurt mee rijden (weet dat dat niet mag:D) en achter thuis
Op di 07-05-2002 16:12:50 schreef Danny:
[...]
ik ga hem bouwen op school bij autotechniek en ik kan er daar ook wel ermee rijden en thuis wil ik er in de buurt mee rijden (weet dat dat niet mag:D) en achter thuis
In dat geval zou ik toch een 4-wielige maken, met dus 2 x 2wielen aangedreven, deze zal rechter rijden.
Of je moet je allereerste idee uitvoeren denk ik, maar die is niet zo behendig !!
Je kan ook beter de sturende wiel(en) aandrijven, bij gladheid stuurt hij dan ook goed !!
Op di 07-05-2002 17:26:16 schreef Corné:
[...]
In dat geval zou ik toch een 4-wielige maken, met dus 2 x 2wielen aangedreven, deze zal rechter rijden.
Of je moet je allereerste idee uitvoeren denk ik, maar die is niet zo behendig !!
Je kan ook beter de sturende wiel(en) aandrijven, bij gladheid stuurt hij dan ook goed !!
een robot op 4 wielen lijkt mij ook wel mooi maar ik heb er maar 2.
en voor zo'n 3-hoekige robot heb ik dus wel de wielen vandaar
maar ik heb wel 2 zwenkwielen maar om die vier samen (dus 2 X 2 wielen) aan te drijven wordt dus moeilijk.
het zou wel kunnen denk ik dan krijg je een lange smalle robot omdat de wielen bijna tegen elkaar moeten want
op de motors zit een klein rubber wieltje dat dus weer tussen de andere wielen komt
ik weet nog niet wat ik doe maar ik zie wel
groeten, Danny
omdat je maar een tweekanaals zender hebt en toch meer fucties wil voor je robot, bij conrad verkoopt men kanaalschakelaars waarmee je meerdere functies op een kanaal kunt bedienen en als het amperage te hoog wordt kun je altijd een relais tussenschakelen.
kijk maar eens op de website van conrad op de modelbouwpagina.
veel sterkte, piet
Op di 07-05-2002 12:06:11 schreef Erik:
eeh sven(high met henk) hiervoor zijn x-mixer te krijgen die zorgt ervoor dat je een tanksturing krijgt die gelijk loopt...
kost 18 euroen joost wat is het bestelnummer van dat ding.. ik heb nog een oude gids
zwart wit camera (euro 24,95): 75 00 79-60
kleuren camera (euro63,95): 75 01 20-60
zender + ontvanger (euro 409,-): 75 01 50-60
groeten, Joost
Heb hier nog 2 goeie reed. hoge wielen (scaht +/- 15 cm) liggen stalen velg met kunstof harde band.
Snel reageren liggen bij oud ijzer
409 euro voor een TV zender en ontvangers is niet te doen. Ik denk dat als je op internet eens zoekt je best aardige schema's tegen komt van TV zenders, denk maar eens aan die tv piraaten...
Ik denk dat het zelfs mogelijk is om een FM zender om te bouwen naar TV zender door simpelweg de Transistoren te vervangen voor de gewenste frequentie (transistoren hebben ook een frequentie bereik!!) en dan de spoel en condensator over die spoel aan te passen..
suc6
Tedde
Roel
Hieper de piep!
wat wil je dan op dat led display zetten? kan er bijvoorbeeld de snelheid van dat ding aan geven, als je er een snelheids meter in bouwt.
bijvoorbeeld een kilometer teller van de fiets, zijn niet zo duur en zijn klein.
Erik