Ik wil een 24V scooter motor gaan gebruiken voor het aandrijven van een mini draaibank (Emco Unimat)
Ik moet nog een keuze maken voor de motor maar deze zal ca. 120Watt zijn (max. 135W. Dus stroom is ca. 7 a 8 Ampere.
Nu heb ik gezocht naar een voeding en kom op Ebay allerlei 24V Switching Power Supply tegen voor aantrekkelijke prijzen.
Mijn keuze is nu een voeding van 150 W of een voeding van 350W. De laatste levert 14,6 A.
Wat is de beste keuze ? Wanneer de voeding teveel ampere levert is er dan risico op overbelasten van de motor ?
Op 20 december 2010 10:26:27 schreef najtreg:...Wanneer de voeding teveel ampere levert is er dan risico op overbelasten van de motor ?
Nee, de voeding levert niet, de motor vraagt. Een wat overbemeten voeding kan dus geen kwaad, en al helemaal niet voor die motor. Bij acceleratie kan deze meer stroom trekken dan de opgegeven nominale stroom.
Ik heb deze voeding op Ebay gevonden.
http://cgi.ebay.nl/New-24V-DC-14-6A-350W-Regulated-Switching-Power-Sup…
Lijkt me een goede koop.
Dat soort voedingen zijn idd wat goedkoper dan de bouwvorm die ik gebruik. Dit is de oude G1 serie van Meanwell. Dat zal de reden zijn dat ie zo goedkoop is, Meanwell heeft die serie vervangen door de G2 serie.
Dus, een goede voeding voor weinig geld lijkt me zo.
Let op dat je voor het aansluiten EERST de schakelaar op 180-260Vac zet!!!!