Ik ben bezig met een robot te bouwen. Ik heb nu ff een beginnetje voor de motortjes:
http://img441.imageshack.us/i/schemamotortjes.jpg/
Nu heb ik alleen een vraag:
- Hoeveel volt moet ik overal opzetten?
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
de PIC wil graag 5 volt. Voor de motortjes is het afhankelijk van het type. BACO heeft bijvoorbeeld 12 volt motortjes.
Het type motor is weer afhankelijk van wat jij er mee wilt doen. Begin dus daar eerst eens mee, een robot van een paar gram heeft een andere aandrijving nodig van 1 van 10Kg...
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…
ik ben van plan dit onderstel te gebruiken:)
Of de directe productlink. Daar kun je gewoon op klikken en dan die tekst kopiëren.
Het knopje is aangeduid met de tekst "Directe productlink".
e: Ik bekijk net je schema, en ik moet bekennen dat ik er niets van snap. Ik zie bijvoorbeeld de motoren zelf helemaal niet?
Maar ook voor de rest haal ik niets uit deze hooiberg (sorry).
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (40%)]
@FET,
Dit is ook de meest onoverzichteljke manier die ik ooit gezien heb om een H-Brug te tekenen. Volgens mij komen de motoren op de plaats van de LED's.
Groeten, Bram
Dat moet haast wel, maar laat ik het nog anders zeggen (niet voor jou, maar voor TS).
Als de PIC hier twee stuursignalen levert, ten opzichte waarvan doet hij dat dan?
Waarop, in dat transistorschema, wordt zijn 'nul' aangesloten?
MAH
begin eens met een mooi schematje. Een robot zal per motor naar voor en achter kunnen draaien, dus gebruik je een H-brug. (zoals deze)
Beide 0=stop, 1 hoog=cw/ccw, snelheid regelbaar door pwm te gebruiken.
Als je nu nog eens vertelt welk onderstel/motoren je wilt gebruiken door een conrad-bestelnummer te geven kunnen we ok nog iets zinnigs zeggen.
Bestnr.: 191152 - 89
srry voor de verkeerde link! en inderdaad komt de motor ipv de leds
[Bericht gewijzigd door xofedi op (27%)]
Ik denk dat je 6 volt op de motoren moet zetten.
Niet dat ik hier ooit mee heb gewerkt, maar het staat nogal groot op de pagina van het artikel dat je er zelf op hebt gezet.
We willen best helpen, maar lezen kun je zelf ook.
MAH
6volt, staat er duidelijk. Op 5 volt zullen ze ook wel draaien. Bekijk dan wel eerst of de h-brug dan werkt. Mogelijk iets als TTL/LL-fets gebruiken, of andere motordriver geschikt voor 5 volt. Snelheid regelen kan nog steeds met pwm.
ik had het meer hoeveel volt ik op de transistoren kan zetten... hoeveel volt bij de onderste lijn van de PIC, en hoeveel de bovenste... de bovenste moet namelijk weer naar de B van de 2e transistor:)
Het voltage uit een PIC heb je niet echt keuze in, dat is gewoon 5 volt, of 3,3 in sommige gevallen.
Hoeveel je op de transistoren wilt, kan en mag zetten hangt af van welke transistoren je gebruikt, en wat de toepassing is. Als je begint met een leesbare schakeling kunnen wij je waarschijnlijk wel verder helpen.
Tip: Een leesbare schakeling heeft een positieve voedingslijn aan de bovenkant en de negatieve danwel 0 aan de onderkant. De signalen lopen liefst zoveel mogelijk van links naar rechts.
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Op de site van Pros staan verschillende H-bruggen.
Als je motortjes gebruikt die niet veel vermogen hebben,kun je bv. de motordrive L293D gebruiken. In de Picbasic cursus deel 7 van Frits staan voorbeelden met picbasic code erbij.
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
ik zal het uitleggen:
je hebt 1 motor (op de plaats van de 2 ledjes). De bedoeling is dat deze motor op 2 manieren kan draaien: vooruit en achteruit. De onderste lijn vanuit de pic moet 1 zijn wil de motor bewegen. Het ligt aan de bovenste lijn uit de PIC of de motor voor of achteruit beweegt. je moet dit via een PIC kunnen sturen. Als iemand anders een alternatief heeft mag die dat ook zeggen:)
zo duidelijk?
[Bericht gewijzigd door xofedi op (14%)]
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
met pin b.3 kun je met hpwm de snelheid instellen. Met a.6 en a.7 kun de richting instellen(hoog maken) en met a.o kun je de motoren helemaal uit zetten(laag maken). a.0, a.6 en a.7 kun je aan sluiten op andere poorten.
Zolang je nog steeds op je eigen schema blijft terugkomen, moet je eerst weten waarop je de 'nul' wilt aansluiten bij die transistoren.
Voorbeeld: de onderste lijn van de PIC gaat hoog; er komt spanning op de basis van de meest rechtse tor; er gaat basisstroom lopen. WAARHEEN loopt die stroom? Hoe wordt de lus gesloten?
De PIC kan die basisstroom niet leveren als hij geen retour (nul) aansluiting heeft.
Een lamp gaat toch ook niet branden als vanaf het schakelbord alleen de fase erop wordt gezet.
Er zijn meer problemen met je schakeling (de emitterspanningen van de torren waarvan de basissen aan elkaar hangen, zouden gelijk moeten zijn, maar dat betekent kortsluiting).
Maar kijk nu eerst eens goed naar dat nulverhaal, dat helpt bij het begrijpen van de echte schakelingen.