Hallo allemaal,

Ik heb zojuist geconstateerd dat ik een breuk in de min kabel van 1 van de geluidsboxen in de auto heb. Is het ook mogelijk om de min aansluiting van de geluidsbox rechtstreeks aan de massa te hangen ? Zou dit kwaad kunnen? Dit scheelt mij een nieuwe kabel trekken en ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen ? :)

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Nee dat kan niet, meestal is de - aansluiting van je speaker niet de min van je chassis.

Ik heb al getest of dit werkte, en de geluidsbox doet het er dan niet minder om. Als ik het wel doe is het dan schadelijk ?

Bij de meeste radio's is de massa in de radio dezelfde massa als 't chassis. Alleen wordt de min doorgetrokken naar de radio om storingen en overspraak te voorkomen. In Amerikaanse auto doen ze ook de min via de chassismassa.

kortom de kwaliteit wordt minder maar het is wel mogelijk ?

Sommige autoradio's en versterkers bruggen de eindversterkers om zo meer vermogen te kunnen geven. Als je bij dat systeem een van de aansluitingen naar massa doet kan de eindversterker kapot gaan / heb je minder audio vermogen.

Of dit voor jouw radio geldt zul je na moeten zoeken.

hangt af van de autoradio. als deze een versterker in brugschakeling heeft, dan kan het niet.

fripster

Het is ongebrugd, 4x60watt output volgens het boekje, dat had ik zelf al na gezocht voordat ik ging proberen of de geluidsbox het deed door de min op de massa aan te sluiten.

Je kunt bij de nog werkende luidspreker meten of de min aan massa ligt met een ohm meter en uitgeschakelde radio

Slim! Dat probeer ik morgen even! Dankje

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]

Dit kun je ook aan de radio meten ;)

en die 4*60watt zit in de radio?in een 1 din toestel?

gr, weetal

Om nog maar even te reageren op een topic wat ik destijds geopend heb,
Ik heb de kabel toch maar getrokken omdat ik vervorming kreeg (overspraak?) en dat toch wel de geluidskwaliteit naar beneden haalde...

Dus voor mensen die het zelfde hebben: gewoon kabel trekken ipv op de massa hangen!

ach kom zo moeilijk was het toch niet.

je neemt de oude kabel en bind met een stukje plakband de nieuwe eraanvast, je moet er wel voor zorgen dat de verbinding niet veel dikker wordt dan de oude kabel.

en je trekt hem er zo door stelt niks voor.

Dit zal je nog tegenvallen, de deur is aangesloten via een speciale draai stekker verbinding. In de kabel die vanaf de auto naar die stekkerverbinding ging was de kabel gebroken (dus het gedeelte wat knikt bij het openen en sluiten van je portier). Om de kabel te repareren moest de kabelboom geopend worden (plak band er af). nieuwe kabel er bij trekken, weer dicht tapen. kabel aan de stekker verbinding solderen op een "spare" aansluiting en dat aan de andere zijde net zo. Al met al een hele klus voor een simpele draadbreuk...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

ow ja in dat geval heb je gelijk.

ik dacht meer aan zo'n rubber tussen het portier en de rest van de auto waar de kabels los doorheen lopen.

dan werkt het wel.

@Roel: dan nog de meeste kabels zijn dan nog een gebundeld met tape.