Hallo,
Ik ben een robot aan het bouwen en wilde een manier van afstandsdetectie inbouwen. Ik heb gezien dat er met ultrasone middelen een heel eind te komen is. Nou vroeg ik me af: is er niet een manier om (zonder die dure ultrasoon zenders/detectors) met een klein luidsprekertje een geluid te produceren(rond de 20khz, kunnen ze net aan die kleine platte) en dat met een microfoon dit geluid te detecteren? Het gaat me verder niet om dat ik de afstand wil aflezen ofzo, het gaat er gewoon om dat het beestje een object detecteerd om zichzelf er vervolgens niet in volle vaart tegenaan te gooien maar een mooie draai te maken. Dus meer zoiets als: object-> hoog signaal-> picje-> doe iets.
bedankt alvast,
groeten
tom
Tracer2
Assembler rules!
je kan het altijd eens proberen met infrarood. door reflectie van dit licht tegen de wand maak je een detectie, dus zender+ontvanger.
Natuurlijk pech als je met en zwarte wand zit, want zwart absorbeert het meeste licht grotendeels....en dan kan je niks van IR reflecteren...
Er bestaan goedkope IR-configuraties...
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
ik heb een robotje gebouwd (zon velleman ding) en die reageert op geluid als je klapt dan rijdt hij een kwart slag achteruit en gaat weer veder met rechtdoor rijden en dat doet ie ook als ie ergens tegenaan rijdt.
als je de plus en min van het motortje om draait dan draait hij net zo lang rond tot dat je klapt en gaat dan een stukje vooruit en gaat dan weer rondjes draaien.
meschien dat je hier wat aan hebt, en ik heb het schema ook wel.
Arnold
bedankt voor je reactie arno, maar ik zoek meer iets van detectie van objecten, ik denk dat ik dat IR eens verder ga bekijken
Ik wil gewoon met PIC 16f84a en een IR poortje mijn robotje objecten laten ontwijken. Dus met het BTFSC of BTFSS comando. En een gewoon IR LEDje en een TSOP. Moet lukken. Ik vind ultrasoon ook te duur.
lampjes
...
[img]http://members.home.nl/t.gorissen/elektro/infrarood zend ontvang.bmp[/img]
Cad Tekening
Kijk maar wat je ermee doet.
Op de site staat deze trouwens vermeld als lichtsluis, kan ik het dan wel gebruiken voor objectdetectie(zowel sensor en ontvanger naar vovern richten met de IRled natuurlijk wel zodat hij niet de ontvanger triggert)?
lampjes
...
Ik heb die schakeling ooit voor een bezoekersteller gebruikt maar ook ff getest of ie "kaatst" op een blokje voor het "zicht" van een robot na te bootsen. Heb ze naast elkaar gezet en dan detecteert ie minimaal een object op 20cm afstand. Met wat "tune" komt ie verder. Mischien kan je ook de eenvoudige lichtsluis maken maar die is wel veel storingsgevoeliger.
zender == \
| blokje
ontvanger == /
Franky
Welke kant gaan we op?
Sharp heeft de GP2D02 gemaakt. Dit is een infraroof zender en ontvanger die digitaal (in serie) de afstand verzendnaar je µC. http://mechatronics.mech.northwestern.edu/mechatronics/downloads/gp2d0…
Deze willen wij ook gebruiken voor ons robot project
[EDIT]
Deze sensor verstuurde de afstand hoever het object verwijderd is.
[/EDIT]
[Bericht gewijzigd door Franky op ]
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
ik heb ook nog een lichtsluis van velleman met een ontvanger en een zender ik weet niet of dat is wat je zoekt? die heeft 4 meter berijk tussen de zender en de ontvanger (dus als je ze tegenover elkaar zet) en heb het schema ook nog wel
Arnold
[Bericht gewijzigd door arno op ]
Als het niet lukt met die lichtsluis dan kun je altijd de IS471F proberen... die kun je bij conrad kopen voor 5 euro p. st. Misschien wat duur, maar als je een hele schakeling opbouwt met allerlei componenten kom je ook wel in de buurt van 5 euro (met de IS471f heb je ook weinig extene bende). Dit IC werkt perfect... ongeveer gelijk aan het IC wat Franky bedoelt, maar dan alleen een laag signaal wanneer een voorwerp wordt gedetecteerd. Afstand bij een wit vlak is ongeveer 25 cm.
Echter ik heb dezelfde vraag als Tom en daarom wil ik hem nog eens vragen. Is het niet mogelijk om met een klein tweetertje een golf van ongeveer 20KHz op te wekken met een ontvangertje. 20KHZ hoor je echt niet meer rond je 20e levensjaar:) en werkt volgens mij redelijk. Of zit je dan teveel in een of ander absorptiespectrum ?
Bedankt voor de reacties, ik weet van dat ding van conrad, maar ik wil het eens low-level proberen, met onderdelen die ik heb liggen. Ik heb nu een zooi fototransistors uit 2 oude computermuizen gesloopt en zal die lischtsluis eens proberen te bouwen. Ik ben inderdaad ook nog wel benieuwd naar de mogenlijkheden van een tweetertje en een ontvangertje. Lijkt me opzich niet onmogelijk.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be