Hallo,
Nadat ik de 10 watt versterker had gebouwd (met de tda2003), ben ik wat metingen gaan verrichten met een oscilloscoop.

Op het ingangssignaal van de versterker heb ik een toongenerator aangesloten welke een frequentie van 600 hz uitstuurde.
De oscilloscoop die ik gebruikte had 2 kanalen. Op kanaal 1 heb ik het ingangssignaal aangesloten en op kanaal 2 het uitgangssignaal van de versterker.
Het ingangssignaal (1volts/div) is 1 volt en het uitgangssignaal (2volts/div) is 6 volt.

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/266409SNC00047klein.jpg
http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/636441SNC00047.jpg

Het probleem is dat de versterker wel versterkt maar wel als een blok golf (zie foto) , en volgens mij klopt dat niet.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Ik hoop dat jullie het misschien weten.

gr.

Is 2 mislezen 1 volt niet een beetje hoog als ingangssignaal. Ik weet er niet heel veel vanaf, maar staat die versterker nu niet gewoon enorm te clippen.

Ps. normaal staat er op een scope wel ergens een potmeter met vermelding 'trace rotate'. Met die potmeter kan je de trace draaien totdat hij recht staat. Hij staat een beetje scheef op de foto.

een 1v piek sinus is nogal groot voor een versterker.
lijn signaal is geloof ik max 0.5v top.

het lijkt op dat hij flink aan het clippen is.

probeer het eens met een 0.1vpiek ingangsssignaal

Op 30 januari 2011 14:03:50 schreef Totale beginner:
Is 2 volt niet een beetje hoog als ingangssignaal. Ik weet er niet heel veel vanaf, maar staat die versterker nu niet gewoon enorm te clippen.

Ps. normaal staat er op een scope wel ergens een potmeter met vermelding 'trace rotate'. Met die potmeter kan je de trace draaien totdat hij recht staat. Hij staat een beetje scheef op de foto.

Ik lees maar 1 volt af. En ja de foto had beter gekunt :P

Op 30 januari 2011 14:09:34 schreef timberleek:
een 1v piek sinus is nogal groot voor een versterker.
lijn signaal is geloof ik max 0.5v top.

het lijkt op dat hij flink aan het clippen is.

probeer het eens met een 0.1vpiek ingangsssignaal

Een audio signaal uit de computer is toch ook rond de 1volt?

Ja, maar dat is wss "piek to piek" en hier heb je 2V piek to piek :)

Inderdaad.
Lijnsignaal is volgens mij max 0.5v piek of 1v piek piek.

Uit een mp3 speler komt vaak nog minder

In deze schakeling is de versterking ongeveer 100 maal.
Om er 6Vp uit te krijgen, zou je aan 0,06Vp ingang genoeg hebben.
Maar je stopt er ruim 16x zoveel spanning in.
Toch kan de uitgang niet verder (de voeding is niet hoger).
Hij zal dus vastlopen tegen de 6V aan beide kanten.

Een volumeregelaar, zoals veel versterkers hebben, zou hier een oplossing kunnen zijn.

Okey bedankt, dan ga ik wel nog een keer meten.

Weten jullie trouwens ook hoe je het rendement kan berekenen?

Rendement is Puit/Pin (vermogen aan de uitgang delen door vermogen aan de ingang).

Ingangsvermogen is niet zo ingewikkeld. Ervanuitgaande dat je signaal nauwelijks vermogen levert is dat de stroom uit je spanningsbron maal de spanning.
Uitgangsvermogen is iets ingewikkelder, en hangt ook af van de grootte en het soort belasting dat je aan je versterker hangt.

Voor het rendement heb je het door de voeding geleverde vermogen nodig. Dat mag je Pin noemen, maar pas op; met 'ingang' wordt ook vaak bedoeld de signaalingang.
Het door de versterker afgeleverde vermogen is natuurlijk van moment tot moment verschillend.
Meestal wordt 'het rendement' bij maximum vermogen opgegeven; dat is het mooiste cijfer. :)
Als de muziek toevallig even heel zacht is, is het rendement natuurlijk heel slecht - de ruststroom uit de voeding blijft.

Je kunt het rendement misschien ook wel uit het datablad halen. En anders gewoon gokken: ruim 50%.

Op 30 januari 2011 15:39:43 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt het rendement misschien ook wel uit het datablad halen. En anders gewoon gokken: ruim 50%.

ja in de datasheet staat dat het rendement 65 procent is bij 10 watt
maar ik wilde kijken of ik het rendement ook zelf kan berekenen.

misschien wel dom hoor maar is Puit niet gewoon 10 watt?

Denk je dan niet dat dat afhangt van hoe luid de muziek speelt? :+
Gedachtenexperiment: je koppelt het ingangssignaal af. Hoeveel vermogen moet de versterker nu aan de luidspreker leveren?

Nog iets anders: het maximum vermogen dat de versterker kan leveren is afhankelijk van de voedingsspanning en de belastingsweerstand.
Als je bv. voedt met 12V, en er een 8 ohm luidspreker aan hangt, kun je natuurljk nooit 10W krijgen.

Ook dat staat in het datablad; het is ook uit te rekenen.

ja 10 watt is dan op vol volume

En daarom is vermogen dus afhankelijk van het volume, en de belasting (vol volume, speakers afgekoppeld?). Natuurlijk kun je dit allemaal meten, maar er is dus niet 1 getal dat je als rendement kunt opgeven.

In de datasheet staan netjes alle grafieken betreffende power dissipation, output power / output load, en efficiency...