In de jaren 70 en 80 heeft Philips een voeding op e markt gebracht met het typenr. PE 2169\00 en 2169\01. Dit is een vombinatie van een acculader en voeding van 12VDC - 10 Amp. Deze zijn waarschijnlijk custommade gemaakt voor derden o.a. Westfalia en VW voor toepassing in mobiele spannings voorzieningen. De voedingen hebben allemaal een beetje hetzelfde probleem. er brand een C of regelaar uit. Deze voedingen repareer ik voor een T4 hobbyclub. Echter een aantal krijg ik niet voor elkaar omdat in de terugkoppelregeling een defect zit. Ik heb heel Internet afgezocht en kom de voeding wereldwijd tegen met steeds dezelfde problemen. ook is er niet aan een schema te komen. Alvorens ik dit nu zelf ga maken (veel werk) ben ik benieuwd of er hier iemand een schema heeft of wellicht een typenummer wat in de buurt ligt.

ps, moet nog even uitzoekn hoe ik een plaatje bijvoeg vanaf mijn hardeschijf.

gr. henk

Ik ben wel erg benieuwd naar plaatjes, ook naar het opschrift van het typeplaatje en eventuele andere opdrukken. Philips hield er namelijk meerdere fabrieken op na, misschien dat dat nog een aanwijzing kan vormen om vergelijkbare types te vinden.

Foto's kan je op het uploadarchief zetten of op bijvoorbeeld de webruimte van je eigen provider, en vervolgens in het forum linken.

@linkje hieronder: op de plaatjes zijn precies nergens opschriften van typeplaatje en stickertjes op de print te zien... Wel alvast een tipje over de condensator: ze bevelen aan om daar weer een Wima MP3-X2 in te zetten. Die fikt er over een paar jaar weer uit, net zoals de papiercondensatoren van andere merken zoals Rifa. Gebruik liever een MKP- of MKT-X2 foliecondensator. Ik kan ook niet duidelijk zien aan de opbouw welk (voormalig) Philipsonderdeel verantwoordelijk is voor de bouw ervan, daar kunnen juist de genoemde opdrukken en etiketjes uitkomst bieden. Misschien kan iemand die zonnepaneelinverters kent bevestigen of ontkennen dat de constructie uiterlijk lijkt op die van de bekende Stecagrid apparaten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Nog even een linkje waar de voeding\lader staat
http://www.t4-wiki.de/wiki/Netzger%C3%A4t

Ik maak morgen zelf even wat foto's.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Zie ook de edits en aanvullingen hierboven. Inmiddels ben ik iets verder. De fabrikant was Philips Industrial, later Cherokee Europe, nu Mitra in Waver, Belgie. Ik ben dus voor mijn databestanden alsnog erg benieuwd naar de artikelnummers en fabrieksaanduidingen op typeplaatje, stickertjes en printplaat, al zullen die jou waarschijnlijk niet veel verder meer helpen (maar anderen wel als ze de volgende keer iets moeten identificeren).

Het lijkt erop dat de fabrikant meerdere malen van eigenaar gewisseld, inmiddels failliet en ook alweer doorgestart is (zoals zoveel Philips spinoffs), de voedingen over het algemeen custom zijn dus geen direct vergelijkbare modellen kennen, en er sprake is van een NDA met Westfalia, dus om langs die weg documentatie te vinden moet je gewoon erg veel geluk hebben.

Overigens is de voeding nog erg lang doorgeproduceerd als hij in de jaren '70 al op de markt was. Onder de naam Cherokee is nog de variant PE2169/04 bekend, die moet van na 1998 of na 2000 zijn. Mijn vermoeden is dan ook dat de /00, /01, /04 enz. uitvoeringen intern wel eens behoorlijk zouden kunnen verschillen. De officiele Westfalia-vervanger in 2005 lijkt bij Bosch vandaan te komen als ik de artikelnummers zo eens vluchtig bekijk, dus toen was het kennelijk afgelopen met dit model.

Misschien is het desondanks mogelijk je wat op weg te helpen aan de hand van foto's, metingen en klachtomschrijvingen.

Goh, knap uitgezocht of parate kennis. Ik maak vandaag in de werkplaats van beide types die ik heb wat fotos met de gevraagde gegevens en zet ze hier neer. Tot zover al bedankt voor je hulp.

Gr. Henk

Als ik niet direct schema's ergens van kan vinden, begin ik gewoon met de doopceel van een apparaat te lichten ;)

In sommige gevallen duiken dan meteen vergelijkbare apparaten op, maar hier dan weer niet. Verder is Philips een soort hobby van me, ik probeer de historie en techniek een beetje in kaart te brengen. Het natrekken van productievestigingen en voormalige bedrijfsonderdelen is daar een deel van :)

Als er al vergelijkbare apparaten zijn, zijn het vast ook customoplossingen voor andere klanten waar je misschien nog lastiger achterkomt. Je kan natuurlijk proberen een mailtje aan Mitra te schrijven voor het schema, wie niet waagt die niet wint. Dat Non Disclosure Agreement met Westfalia is misschien niet meer geldig omdat zowel Mitra als Westfalia (dacht ik toch) in de tussentijd failliet en doorgestart zijn geweest en het bovendien niet meer om state-of-the-art technologie gaat.

@flash2b hieronder: dat is nog eens een handige tip, je moet het maar net weten/uitvinden :)

Gebruiker Emilien (http://www.circuitsonline.net/forum/user/32312) heeft bij Cherokee Europe gewerkt/werk nog steeds.

Misschien kan hij je helpen, email in zijn nick.

maarten, ik heb wat foto's geplaatst, maar ben zo brutaal geweest deze naar je te mailen, kreeg het niet op CO.

Gr. Henk

Bedankt. Ik ga ze straks even bestuderen.

Ik heb de foto's bekeken.

Ze zijn te onscherp om van de opschriften meer dan "Made in Portugal" te kunnen onderscheiden. Wel interessant, maar niet speciaal hoopgevend. Het betekent dat ze kennelijk in het Philips-tijdperk bij een ander bedrijfsonderdeel gemaakt werden (tegenwoordig Bobitrans vermoed ik, ontwerp kan alsnog wel uit Belgie afkomstig zijn).

Maar slechter nieuws... De voedingen zien er toch dusdanig gecompliceerd uit dat het lastig wordt op afstand te zien welk gedeelte waarvoor dient :(

Ik kom niet verder dan algemene tips:
- papiercondensatoren (er zitten er meerder op) allemaal vervangen door MKP of MKT, let wel op X2-rating en/of geschiktheid voor pulsgebruik
- elco's controleren op capaciteit, ESR en lek/sluiting
- halfgeleiders controleren op lek, onderbreking en sluiting

Mijn hoop voor schema's en gedetailleerde adviezen is gevestigd op Emilien. Heb je al contact met hem proberen op te nemen? Zijn voorkeurstaal is Frans als ik me goed herinner, maar hij kan met het Nederlands wel uit de voeten.

Tot zover bedankt, ik zal de gegevens wel opschrijven en hierneer zetten, emilien heb ik een mailtje gezonden nog geen reactie.
De fouten die optreden in de voeding zijn velerlei, ene keer een condensator(papier) ik vervang ze altijd allemaal. Heb ook al gehad dat de BUV 48 er de brui aan had gegeven. ook de gelijkrichtcel defect. Ik heb er nu nog een aantal liggen waar kennelijk iets in het sensor gedeelte inzit. Er zit een klein staand regelprijnteje op, maar kom ik niet uit. Ook dit heeft een nummer. Ik zal dat hier melden. De voedingen zijn kennelijk ook in verschillende talen leverbaar geweest, Ik heb duitse, frans, engelse en spaanse teksten er op gehad.

Gr. Henk

Hallo Henk vt Kruis,

Ik zit ook met een kapotte omvormer van het type PE2169/00. Ik zou graag met je in contact willen komen daar je meldt reparaties voor een T4 club uit te voeren. Ik ben niet bij de club, heb echter wel een T4 met zo'n kapotte omvormer.
Mijn e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Bij voorbaat dank.

Henk

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (6%)]

I would appreciate if someone had been fortunate to have found the outline of a PHILIPS PE2169 / 00, and would like to share it with me

Op 2 maart 2011 22:00:56 schreef Nevohnedla:
Hallo Henk vt Kruis,

Ik zit ook met een kapotte omvormer van het type PE2169/00. Ik zou graag met je in contact willen komen daar je meldt reparaties voor een T4 club uit te voeren. Ik ben niet bij de club, heb echter wel een T4 met zo'n kapotte omvormer.
Mijn e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Bij voorbaat dank.

Henk

Je kunt de emailadres beter hier weg halen en alleen bij je gegevens laten staan i.v.m. spam e.d.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (4%)]

In die 5 jaar zal hij vast al veel spam gehad hebben.

@peterpan55: Normally, you would be able to find Henk van't Kruis through his website http://www.hksservices.nl/ but it seems down at the moment.

De website www.hksservices.nl is tijdelijk, wegens ombouw uit de lucht.

Bezoek www.hrwerkplaats.nl en dan contact of via mijn naam alhier.

To: Peterpan, Neighter Philips or Westfalia have given the electronic schematics.

Gr.

Henk van 't Kruis