Pelgrim NGPM GVW56RVS/P01 vaatwastablethouder blijft gesloten

Ik heb hier een vaatwasser staan die steeds vaker het compartiment waar je de vaatwastablet indoet, niet opent tijdens het draaien van het programma. Na afloop zit de tablet er dus nog in, en blijk je te hebben gewassen zonder wasmiddel.

Mechanisch lijkt alles in orde, maar ik kom er ook niet achter hoe het systeem werkt. Wordt het bakje electrisch geopend (electromagneet?) of gebeurt dat bij een bepaalde watertemperatuur rondom het bakje?

Tips zijn welkom - bedankt!

dat openen werkt elektrisch , met een systeem wat werkt op een verwarming van vloeistof, het zit aan de binnenkant van de deur en wordt aangestuurd door de computer van de machine . het kan zijn dat het rode blokje wat heet wordt en de bak opengooit stuk is , maar ook kan de aansturing defect zijn , openhalen en meten is weten......

Afwasblokje gewoon in de bestekbak gooien en draaien die hap. Werkt net zo goed.

dat werkt niet altijd goed , daar een aantal hete programma's eerst een voorwas draaien met koud water . pas na een 10 minuten pakt de machine dan schoon water en gaat de hoofdwas doen en pakt de zeep....

overigens is een half blokje vaak al zat als er <10 kalk in het water zit. dat is vaak te zien aan blauwe waas op het servies , dan is er teveel glansspoelmiddel ingesteld per beurt . die knop zit vaak in het glansspoelmiddelbakje en kan op 3 of 4 staan .

@testman: ik ben inmidddels twee systemen tegengekomen: het ene werkt inderdaad met sturing vanuit een printplaat en het andere met een bi-metaal dat bij verwarming de klep vrijgeeft. Weet je zeker dat deze Pelgrim het eerste systeem gebruikt? Als dat het geval is, gooien we voortaan maar de tablet in de bestekla, want dan kan foutzoeken nog best eens uitwijzen dat de print kapot is. Die kost dan meer dan het ongemak van een defecte klep. Als het toch een bi-metaal mocht zijn, kun je deze kopen als set voor ca. 10 euro. Dan zou ik er wel aan beginnen. De vraag is dus: ken jij persoonlijk deze machine, en welk systeem wordt er gebruikt?

Eerst maar het typenummer juist plaatsen.

ik heb in de machines van na 1995 nog geen bimetaal gezien wat stroomloos werkt , ook bij andere merken niet . er zat in de oudere machines een solenoid wat net als een relais aangetrokken wordt , deze gingen vrijwel nooit stuk. maarja de machines met een element in de bodem zijn met de komst van de computers ook verdwenen en zijn nu allen condensdrogers geworden.

het rode/zwarte blokje wat op warmte werkt , werkend door 230v die een ptc verwarmd en zo langzaam het bakje opendoet is tegenwoordig standaard in huishoudmachines .

dat rode blokje kan ook los vervangen worden trouwens , de gemiddelde zeepbak doet een 65 euro of meer.

je kunt alleen met een blokje werken , daar het zeepbakje ook de glansspoel in de machine doet tijdens het programma , dit werkt dan ook niet meer . in een blokje zeep zit ook glansspoelmiddel in dus is dat minder erg.

foutje.....

[Bericht gewijzigd door testman op (97%)]