Beste mensen
Nou heb ik een s900 van dynacord gekocht voor 80 euro leuk prijsje dacht ik zo.Eerst helemaal werkend maar na dat mijn mengpaneel sluiting maakte ( hoe ook geen idee maar die doet het niet meer )
is de amp mee gegaan. Nou blijft het protectie circuit aan.
Dus heb ik alle transistors er uitgehaald en doorgemeten dacht dat het daar aan lag meestal gaat er wel eentje.Deze zijn allemaal oke maar als ik meet tussen de basis en emmiter op de pcb zonder transistoren dan geeft ie 35 ohm weerstand is dit goed?? Kan nergens vinden waar het mis gaat kan ook nergens spanning vinden als ik hem aanschakel??
Heeft iemand een idee en kan iemand me hier mee helpen vind het zonde om toch zo'n goeie amp weg te doen alvast bedankt.
ps een schema vind u hier
http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2&searchstring=Dy…
Beetje vreemd dat je versterker nu ook kapot is. Ik kan me niet echt een reden bedenken waarom een kapot mengpaneel een kapotte versterker tot gevolg zou hebben.
Heb je echt alle transistors eruit gehaald? Of alleen de eindtransistors?
Snap het zelf ook niet helemaal maar denk dat het mengpaneel een dc op zijn signaal uitgang heeft gezet. Heb idd alleen de eindtransistoren er uitgehaald want als ik die doormeten in het circuit dan had ik sluiting zeg maar (met multi meter op diode stand ) de stuur transistoren meten ook in de schakeling de juiste doorlaat waarde.
Ben nog is aan het meten geweest en heb gewoon niet het idee dat het aan de uitgang ligt. Zou het kunnen dat als het mengpaneel noem maar wat 24 volt op zijn uitgang heeft gezet dat de opamp NE5532 doorgeslagen is en hoe kan ik die dan het besten meten want het gaat me allemaal net boven de pet alvast bedankt.
Ik heb zo'n fout ook laatst gehad in een QSC series one versterker. Bij deze versterker was de voedingsspanning scheef, waardoor ook de protectie erop bleef. In een opwelling heb ik met mijn multimeter ohms gemeten tussen de +voedingsspanning van de opamp en massa en tussen de - voedingsspanning en massa. Toen kwam ik erachter dat een van beide een veel lagere weerstand had dan de ander (bijna 0) en dat dat te wijten was aan een kapotte opamp en een kapotte zenerdiode. Je kunt sowieso eens meten wat de opamp voor voedingsspanningen aangeboden krijgt.
Wow zit net bij de opamp te meten vanaf de behuizing van de amp op de pinnen van de ne5532 en daar meet ik 80 volt ! Dit kan niet goed zijn dus denk dat er meer naar de klote is dan me lief is. Maar ga alle opampen er is uit halen kijken of dat scheelt heb jij misschien nog ideeën dit was in ieder geval al erg help vol tnx
Je voeding nakijken, verder zorgen voor een goed referentiepunt ipv de behuizing.
En kijk je toetsenbord even na, er missen wat hoofdletters en leestekens, dat maakt je posts niet echt duidelijk.
Dan zou het ook hier goed de zenerdiode kunnen zijn (D105 of D106). Soldeer die eens uit en meet em eens na op de diodestand van je multimeter.
Bij defekte zeners meteen ook alle voorschakelweerstanden meten en vervangen bij afwijkingen. Daarnaast sowieso alle opamps vervangen, en alle transistors die overspanning gehad hebben zijn ook daarvoor kandidaat.
Na vervanging de versterker niet zomaar op 230V aansluiten, rustig met een lamp in serie beginnen. Anders kan vuurwerk met nog meer vervolgschade het resultaat zijn.
Heb nu een beter referentiepunt negatieve kant van de elco. De voeding is verder correct en de zener diodes zijn allebei goed. (helaas) Er is nog iets dat doorslag geeft dus ben nog aan het meten maar kom er maar niet achter wat. Tnx voor de informatie nogmaals!!
En sorry dat ik wat enthousiast typte (beetje druk bezig).
Ik heb ze uit de schakeling gehaald en daarna doorgemeten met diode stand op mijn fluke. De doorlaat spanning was 0,7 volt van beide en in sper open dus ze zijn niet doorgeslagen. Anders zouden ze geleiden of niks meer doen neem ik aan is dit niet juist dan?
Ben verder nog aan het zoeken geweest maar iedere opamp is overleden en er zijn ook wat kleine transistors door. Denk dat ze de 80 volt niet zo leuk vinden. Die heb ik er nu allemaal uit gehaald en nog meet ik 80 volt op die pennen waar ze moeten zitten.
Ik denk dat heel het input gebeuren overleden is en weet eigenlijk niet meer waar ik moet zoeken.
Nou als eerste wil ik electrofreak super bedanken heb er wat aan gehad.
Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mij niet haalbaar is om de amp te maken. Als ik het al gerepareerd zou krijgen dan blijft de amp onbetrouwbaar.
Ben er wel nu achter hoe ik een zenerdiode door moet meten maar niet dankzij de hulp van onze Henry S.
Sorry, dat ik dit moet zeggen maar dacht dat dit een forum was als je iets niet begrijpt dat het je dan uitgelegd word.
Nou snap ik dat dat niet altijd kan of dat mensen daar geen zin in hebben dus vandaar als je niks te melden heb zeg dan niks. Henry S!!
Want heb hier niks aan en heb ook geen zin om zo behandelt te worden.
Op het gebied van de Nederlandse taal zijn er vast verbeteringen mogelijk maar defect met een K en , en zijn ook niet goed Nederlands dus denk even na voordat je wat zegt of zeg niks overigens is me dit al vaker opgevallen op het forum. Zegt genoeg denk ik ( misschien kan je beter gaan bloemschikken of zo )
Nogmaals bedankt electrofreak.
Tjonge, ga je altijd zo gefrusteerd reageren als het even tegenzit?
Het is natuurlijk veel gemakkelijker om iemand af te gaan zitten zeiken ipv jezelf een spiegel voor te houden... Daarom heb je bij deze een waarschuwing een week de tijd om af te koelen, buiten het forum. Ondertussen heb je dan tijd genoeg om eens na te denken over je gedrag op dit forum, en lees ook vooral de FAQ. Daarin staat alles over wat wel of niet de bedoeling van een forum is. Daaronder valt wel het maken van duidelijke posts, en niet het afzeiken van anderen.
Op 15 februari 2011 10:55:48 schreef zeeland11:
Nou snap ik dat dat niet altijd kan of dat mensen daar geen zin in hebben dus vandaar als je niks te melden heb zeg dan niks. Henry S!!
Want heb hier niks aan en heb ook geen zin om zo behandelt te worden.
Ik kan het ook niet helpen dat je niet na kunt denken... Als de zener zou werken dan zou je netjes plus en min 15V op de opamps hebben staan. Je meet 80V warbij je niet eens aangeeft wat je nou eigenlijk meet...
Dus de zener werkt niet, punt.
Maarja, afzeiken is gemakkelijker dan logisch nadenken...
Met zo'n instelling kan je beter de versterker dichtschroeven, deze op de plank zetten, en je emmer Duplo weer te voorschijn halen.