Hallo Allemaal,

Ik heb laatst bij de Kringloop een leuk setje boxen gehaald (5.1) maar er zat geen filter/regelaar bij.

Weet iemand misschien waar ik een schema kan vinden van een schakeling om een 5.1 filter te maken, zodat ik het stereo signaal van de tv aan kan sluiten op de 6 boxen.

Alvast bedankt,

TomTomG0

Eenvoudigste is een oude receiver te nemen met Dolby Surround 5.1 erop, en de tv op de ingang aansluiten.
Je kunt met een simpel filterje geen 5.1 van stereo maken...

voor echt 5.1 moet je meer hebben als een simpel filtertje. Er zijn wel modules te koop die dat kunnen geloof ik, maar die zullen wel niet goedkoop zijn.

je kan het ook op een andere manier doen. Dat heb ik ook gedaan in mijn knutselhoekje. Daarvoor kreeg ik een oude 5.1 set dvd speler. maar met waterschade. de versterker doet het weer, maar de dvd speler heb ik (nog) niet aan de praat gekregen (en daar zit de 5.1 decoder in).

nu heb ik gewoon een klein kasje maakt dat van een stereo signaal 2x links en 2x rechts maakt (voor de 4 links en rechts speakers), een sommatie maakt van de 2 kanten voor de center speaker en ditzelfde signaal gaat nog door een laagdoorlaat filter (instelbaar) voor de bas.

het was eigenlijk meer een proof of concept (die heel slecht in elkaar zit), maar hij werkte zo goed dat ik hem nog steeds gebruik.

alleen heb je dan niet echt 5.1 maar meer stereo met wat extra'tjes

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic staat een matrix met hoe elk 5.1 kanaal is opgebouwd uit de 2 stereo kanalen.

Het met de juiste verhoudingen mixen van links & rechts is vrij eenvoudig te doen. Het enige tricky aan "echt" Dolby Pro Logic II is de 90 graden fase-draaing (heen en terug) voor de achter speakers...

Maar mogelijk dat het ook al acceptabel klinkt als de fasedraaing weglaat, of versimpelt (in de "officiele" matrix zit het rechter kanaal 180 gedraaid bij het linker kanaal ingemixt, en andersom; dat is natuurlijk wel vrij eenvoudig te doen)

Maar aan een DPL decoder moet je wel een DPL tweekanaals geluidssignaal aanbieden.
Anders is het onzin, en vaak zelfs onbruikbaar.

Elektuur heeft overigens in de DPL-tijd (jaren '90) een decoder beschreven.