navond,
Kan iemand dit schema reproduceren? Uit nostalgie ben ik zo'n mengpaneel uit 1980 aan het restaureren. Voor de kalende jongeren onder ons: wat was deze mixer destijds een rijk bezit he? Daar moest je toch een jaar lang voor zeulen met je singles en zwaailampen :0
Hoewel hij geen hifi opzet heeft met al die malle draden en koperbanen meen ik toch wat winst te kunnen boeken door de koppel-C's te vernieuwen. Ik zie namelijk vele lichtblauwe Rubycon 1uF en enkele tantaaltjes zitten, twee TL072 en wat keramische condensatortjes. Hij moest toch open om de potmeters te reinigen....
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Stuur een mailtje Dateq ze geven je het schema vast wel.
Hebben ze mij wel gestuurd toen ik problemen met een versterker had.
Heb je last van krakende potmeters of haalt hij zijn specs niet meer ? Zoniet, waarom zou je de C's vervangen ?
High end is het niet, maar Dateq had en heeft verstand van audio.
[Bericht gewijzigd door Aart op (10%)]
Dank voor de tip Dok. Aart, de huidige koppel C-tjes van Elma zijn zo goed dat je ze nauwelijks meer hoort. Dat geldt niet voor de oude meuk die hier dertig jaar geleden (uit kostenoverweging waarschijnlijk) is toegepast. In vergelijking tot de bron klinkt het paneel vervormd: hoogste tonen zijn verzwakt, middentonen vervormen, bassen zijn onzuiver. Ik wijt dit aan de oude Rubycons en mogelijk de opampjes. Andere mening? Laat het horen 
De faders van het merk Preh zijn prima, andere merken tot voorbeeld strekkend. De draaipotmeters maken soms slecht contact zodat de gelijkloop beroerd is. De hoofdvolumeregelaar is er het beroerdst aan toe.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ganzz
-
Hoi Jaap,
Deze mixer lag gisteren nog op mijn bureau
. Voor het schema moet je even mailen met Dateq, ze hebben de schema's volgens mij allemaal nog en zijn via de mail gewoon te krijgen.
Succes ermee!
Die zullen het wel net zo doen als dertig jaar terug Roland, daar heb je gelijk in
Ik zie trouwens op de print hierboven dat weerstanden > 22Kohm zijn uitgevoerd in metaalfilm. Inderdaad een teken dat men toen al doordacht te werk ging. Hopelijk kan ik aan de hand van het schema beoordelen of verbetering van de voeding effekt sorteert op de lichte ruis die ik hoor. Zo op het eerste gezicht zie ik alleen +12V en +24V.
Hee Hans, wat een klein wereldje he? De mail aan Dateq is er al uit. Alles werkt goed, op het ontbreken van de tweede faderstart na en enkele draaipots protesteren. Op het moment buig ik me over die modificatie, die lijkt wel af-fabriek aanwezig. Leuk ding, ik ben er happy mee.