goedenavond,ik zal me eerst even voorstellen.ik ben Robert Haar 22jaar uit Zwolle overijsel.van jongs af aan ben ik al bezig en zeer geintereseert in electronica van auto's,tv's en radio's.van het weekend kreeg ik van mijn vriendin een sbr radio die af en toe het geluid aan een kant dempt en soms weg valt.waarop ik de radio los heb gehaald en nagekeken,ik ontdekte dat er een weerstandje los lag (lijkt me niet het probleem)deze weer vast gemaakt door te solderen.daarna normaal de radio inelkaar zetten en aan zetten.nu werkt alles normaal behalve het geluid er is geen geluid te bekennen ook met andere boxen er aan.ik kan verder niks vreemds ontdekken,hoop dat iemand hier weet wat de zwakke punten zijn van deze types en of het vaker voorkomt.hoop snel antwoord te krygen mvg Robert Haar
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
SBR is een submerk van Philips voor de Belgische markt. De apparatuur komt vaak overeen met modellen van Aristona en Erres, en natuurlijk modellen van Philips zelf. Probleem is alleen dat je zult moeten weten welk schema je moet hebben en waar je dat kan vinden, en dat degenen die je helpen enig idee moeten hebben om wat voor apparaat het gaat.
Wellicht zou je een paar foto's kunnen maken. Om bouwjaar en fabriek vast te stellen zou het serienummer ook wel handig zijn. Een foto van de omgeving van de loszittende weerstand is misschien ook waardevol.
goedendag het type nummer is:ST5156/42 het pl nummer is 01649110284 fot zal ik zo ff maken.ik hoor de voeding btw vrij luid sissen.
http://img191.imageshack.us/i/p1010089ks.jpg/ hoop dat deze het doet
http://img402.imageshack.us/i/p1010087io.jpg/
http://img818.imageshack.us/i/p1010085e.jpg/
http://img64.imageshack.us/i/p1010086bk.jpg/
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PL, dus gemaakt in Leuven, en wel in december 1986. Uiterlijk komt me wel bekend voor, Philips heeft erg veel van zulk soort torentjes gehad in die jaren. Een eventueel alternatief typenummer om een schema te vinden wil me zo nog niet te binnen schieten, maar er weet vast wel iemand iets. Ik neem aan dat je al gezocht hebt op eserviceinfo en elektrotanya of er onder dit nummer wat te vinden was.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
oke iniedergeval leuk om te weten uit welk bouwjaar hij is ik ga als ik geen heil meer zie in dit apparaat bij een kringloop kijken denk voor een aristona. opvallent is wel dat de travo hard suistdeed die eerst niet
gr robert haar
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat uitvallen van 1 kanaal komt vaker door de balans schuif die vuil is . dat er nu helemaal niks meer uitkomt zal eerder een stekker zijn intern die vergeten is , of losse solderingen die nu helemaal los zijn . ook de rec schakelaar van de cassettte kan hier een rol in spelen ( lange schakelaar op de print )
die serie had wel last van de processor die vaker stuk ging omdat het lampje van het display ertegen zat en dat heet worden vond hij niet leuk...
de sbr ligt op de rova en heb een mooie aristona op de kopgetikt bedankt voor het me denken
gr robert haar
maartenbakker
Golden Member
Zonde van de oude Aristona (nouja, SBR dan). Als je vaker met electronica te maken hebt is het misschien wel interessant om je wat in troubleshootingtechnieken te verdiepen. Verder heb je toch niet alles er uitgehaald wat er in zat denk ik, bijvoorbeeld nooit een plaatje gezien van het losse weerstandje.
In elk geval: veel plezier van je nieuwe Aristona!
goedendag,het feit is dat toen ik mijn oude cassete deck en oude philips radio bij die zaak inleverde dat ik die radio zo mee mocht nemen.wou zeker wel verder verdiepen in de radio zelf maar ik heb een elco gezien die bol stond en deze heb ik vervangen en het weerstandje,de radio ging gewoon aan deed alles behalve geluid weer geven.en om het feit dat er al zoveel mis mee was(cd speler speelde niks meer af,cassetedeck deed niks meer behalve heel sloom afspelen.en de volume knop was ook stuk die kraakte heel erg en wou niet harder.opzich als de radio gewoon verder had gespeeld had ik hem niet weggedaan maar soms moet je als er te veel stuk is bekijken of het nog rendabel is het te repareren en ik kreeg de aristona en had zoiets van nou ik doe hem weg.zal morgen even het type nummer van de aristona op deze discussie zetten want ben heel benieuwd of er iemand meer informatie kan verstrekken omtrent deze radio.mvg robert haar
goedendag hier heb ik het type nummer zou graag willen weten wat voor bouwjaar deze radio heeft en eventueel meer gegevens te weten te komen mvg robert haar aristona st4128/33
st412833907014128339 en dit is het type nummer:TY18000640 bn heel benieuwd naar t resultaat
ben namelijk erg gesteld op dit merk(was t eerste merk dat ik kreeg als radio en ook dit type dus dat maakt t extra leuk dat ik dr zo een vond)en werkt perfect
mvg robert haar
maartenbakker
Golden Member
ST4128/33 is het typenummer, waarbij 33 aangeeft dat het om een variant voor de Nederlandse markt gaat waarbij Aristona de gebruikelijke merknaam is.
9070 141 28339 is het twaalfcijferige stocknummer dat intern bij Philips gebruikt werd in de computersystemen; je ziet het typenummer daar ook in terugkomen als je goed kijkt. Het aparte is dat dit vroeger zelden op typestickers stond; meestal alleen op de doos.
TY18000640 als serienummer verbaast me hogelijk, zowel de letters TY die een fabriek aangeven die bij mijn weten nooit geluidsapparatuur maakte als wel de numerieke opzet die een afwijkend formaat heeft.
Zou je eens een foto van de typesticker kunnen maken, in de macrostand aangezien het anders doorgaans niet scherp genoeg is?
goedenavond kon helaas geen foto uploaden kreeg t niet voor elkaar om het goed op de foto te krygen platen speler deed t niet meer kreeg wel stroom waar t hoorde maar deed dr niks mee dus dat heb ik weer klaar gemaakt en aan de onderkant van de platen speler stond 77-29-04 waar ik dus uitop maak dat de datum waar in deze radio gemaakt is uit 29-04-1977 komt maar kon niks vinden met iets van philips aan de binnenkant t barst alleen van toshiba onderdelen
mvg robert haar