Ik heb een oude Tensai tv. Bovenin het beeld (=/- 10 centimeter) zitten er witte strepen in het beeld bij alle zenders. Bij sommige kleuren zie ik ze minder bij sommige vallen ze meer op. Wat is er mis?

Dit zijn waarschijnlijk terugslaglijnen die je ziet;
Kan bijgeregeld worden met de U2(/G2) spanning aan de hoogspanningstransformator

PAS OP HOOGSPANNING!!!!! NOOIT VERGETEN EERST TE ONTLADEN!! 20KV EN HOGER.

Op 18 maart 2004 09:24:28 schreef ledlover:
PAS OP HOOGSPANNING!!!!! NOOIT VERGETEN EERST TE ONTLADEN!! 20KV EN HOGER.

Je hoeft je TV niet te ontladen om een spanning bij te regelen, raak gewoon geen delen aan die onder spanning staan.

Op 18 maart 2004 09:32:33 schreef Armani:

[...]

Je hoeft je TV niet te ontladen om een spanning bij te regelen, raak gewoon geen delen aan die onder spanning staan.

Je hoeft een gastank niet eerst af te koppelen voordat je eraan gaat sleutelen, gewoon geen sigaretje opsteken...

Beter ff ontladen, ongeluk zit in een klein hoekje

Op 18 maart 2004 18:03:55 schreef bleeh:
Je hoeft een gastank niet eerst af te koppelen voordat je eraan gaat sleutelen, gewoon geen sigaretje opsteken...
Beter ff ontladen, ongeluk zit in een klein hoekje

In algemene zin ben ik het helemaal met je eens. Maar om maar eens dezelfde analogie te gebruiken. Als ik de gasdruk wil afregelen, dan laat ik de gastank juist wel openstaan. Hoe zou ik het anders moeten afregelen. Uiteraard zorg ik dan wel voor een goed geventileerde ruimte en steek ik geen sigaret op (niet dat ik rook, maar het gaat om het voorbeeld).

De TV net zo, hoe wil je die afregelen als je niet kan zien wat voor effect het heeft? Uitzetten, ontladen, dan de potmeter iets bijregelen, dan weer aanzetten en hopen dat het goed is en zo niet nog tig keer herhalen? Nee, uiteraard gebruik je wel goed geisoleerd gereedschap. En doe je bij voorkeur alles met 1 arm/hand zodat de kans op een stroomstoot door je hart zo klein mogelijk is.

Zoveel schrik moet je van een TV nu ook niet hebben.

In al die jaren dat ik TV's herstel heb ik nog nooit een beeldbuis ontladen (ik zie het nut er ook niet van in trouwens; koppel gewoon de lijntransfo af als je daaraan moet werken).

@henrigroenevelt, is het probleem al opgelost?

@henrigroenevelt:

Misshien ten overvloede omdat het probleem al opgelost is, maar bij deze:

Kleine Tip bij het afregelen van de G2 spanning (op te lijntransfo meestal met SCREEN gekenmerkt.)

-De AV-ingang(scart) selecteren (0 of AV) op de afst.bed.
-Helderheid VOLLEDIG opdraaien
-Contrast VOLLEdig opdraaien
-Aan de Screenpotmeter draaien tot je geen schuine witte strepen meer ziet. (het beeld moet DONKERDER worden)
-Zender opzoeken waar tekst onderin het beeld loopt, of teletekst inschakelen bij een zender.
-De Focus-potmeter bijregelen tot het beeld weer scherp is
-Helderheid en contrast terugzetten naar normaal beeld.
het kan zijn dat de helderheid nu hoger staat als voorheen.

PS. Als je het voor het scherm een grote spiegel zet kun je beter zien wat je doet.

Veel suc6