Goedendag,

Ik heb dit topic bij auto electronica geplaatst omdat ik t in de auto ga gebruiken maar misschien is t meer een algemene electronica topic !?..., mag uiteraard verplaatst worden indien nodig.

Ik heb het plan om in mijn auto een zgn. "Engine Start" button in te bouwen ( voorzien van rode led's ) deze schakelt een Relais wat weer de startmotor aan laat gaan. Er gaan vanuit de "schakelbox , 3 draden waarvan 1 de led's aanstuurt en de ander de schakelaar en ze zullen denk ik 1 gezamenlijke 0 of + gebruiken...

Probleem : Deze schakeling is ALTIJD HOT ...., dus ik kan ook als ik rijd op deze prachtige rood verlichte button drukken en gaat mijn startmotor lopen en zullen er er uiteraard dingen stuk gaan.

Oplossing : Ik zoek een schakeling die dit voorkomt. Simpel gezegd een UITSCHAKEL VERTRAGING... die dmv een RELAIS of met transistor of zo iets , deze button en de led's uitschakelt na ongeveer 12secs. De Schakeling/relais mag zolang de motor dus draait NIET meer aangaan , een eenmalige schakeling dus.

Simpel : ik kan deze uitschakel vertraging gewoon zo gauw als de sleutel in t contact gaat en de geschakelde + 12V krijgt( o.a. bij de radio ) gebruiken om deze schakeling te laten starten ( eg timen van ong 12 seconden ) daarna moeten de Button en Led's geDE-activeerd worden en NIET meer aan gaan totdat ik de auto UIT heb gezet , de spanning dus van de geschakelde 12V + af gaat en weer opnieuw aan gaat ....

Moeilijker ( ??) : Mijn auto gaat met een Alarm installatie en remote van t alarm en startonderbreker af, en schakelt de centrale deur vergrendeling. Het mooiste zou zijn om bijv op DEZE puls of trigger van 'iets' van het alarm te schakelen. Bij NIET starten van de auto binnen 12 sec gaat deze op "startonderbreker"en moet ik wederom dmv alarm remote de alarm OFF knop indrukken om de startonderbreker weer te unlocken. Dit betekent dat de tijdvertraging ook ongeveer 12 seconden moet zijn, echter aangestuurd via een signaal van het alarm ( waar ik verder geen gegevens van heb, maar dit is een universeel aftermarket inbouw alarm dus zal standaard zijn )

Ik heb al bijna alle relais gerelateerde schakelingen door gelezen en vooral de uitschakel vertragingen, echter bij de meeste zit een schakelaar in t schema en dat wil ik niet ..., of er zitten topics bij van jaren geleden waarvan inmiddels de schema's niet meer zichtbaar zijn .. ( helaas) ...ik heb in heel veel topics de link naar dit schema gevonden :
nr 1 : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/68/diversen/relaisvertragin…

Of nr 2 : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html

of nr 3 : een aantal 555 schakelingen, Power On Delay Circuits ( op pagina 27/41.. http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#4

Prachtige schema's, deze 1e is ook met INSCHAKEL vertraging en dat is niet nodig, ik kan uiteraard de waardes aanpassen dat het inschakelen slechts 1-2 sec duurt ... dus mag blijven of niet.
Bij de 2e ..kan ik daar gewoon de LED door een relais vervangen ivm de mA door de transistor.
Bij Link 3 staat een waarschuwing : "These circuits will delay the application of power to an external circuit by using mechanical relays or transistors. Other output control devices could also be used.
These circuits are not ideal as the relays are closed when power is suppled to the circuit. This means that the power is supplied to the load for a very short period until the relay can open."

Vraag Simpel : kan ik dit gebruiken voor de simpele oplossing en dan gewoon de schakelaar WEGlaten ... !?....,
(uiteraard gaat de auto op 13,8 V en niet op de 8Volt die er bij staat ( las op meerder topics dat het ook voor 12 Volt ( auto 13,8V ) moet werken, KLOPT dat !?

Vraag Moeilijk : Bij openen van auto , zal er een puls komen op de alarminstallatie , die de startonderbreker uitschakelt en de centrale vergrendeling opent. Kan ik ergens van deze draden een "trigger" afhalen die dan met een kleine schakeling op de plaats van de getekende schakelaar komt?! Hoe ziet zo een simpele schakeling eruit, neem aan iets met een transistor)

Mijn kennis van Electronica is simpel, mbt uitrekenen en zelf ontwerpen, complexere schakelingen bouwen is echter geen probleem. En mijn voorraad componenten is op peil om de meeste schakelingen te kunnen bouwen.

Ten laatste : ik kan de onderbreking met een RELAIS doen wat de button en led's uitschakelt , door aanzetten auto op contact , relais "dicht" en na 12 sec. open(uit/spanningsloos) gaat, gaat dit ook evt via een transistor schakeling ? ! En wat zou ik moeten aanpassen op de plaats van t relais.

Alvast Hartelijk Dank ,

Patrick

Je kunt een schakeling er tussen zetten die je spanning meet en eenmaal boven je 13V bv de startknop onderbreekt. Hier zet je voor je alarm een dubbele diode tussen die dan je startknop relais onderbreekt van zowel de 13V meter als je alarm.

Edit: rap eventjes iets getekend om het wat duidelijker te maken.

http://img33.imageshack.us/i/startalarm.jpg/

[Bericht gewijzigd door Damic op (20%)]

Hi Damic,

Jouw oplossing klinkt ook interressant, en bij de meetschakeling bedoel je zo iets als een transistor die gaat geleiden zo gauw de waarde boven de 13 V komt ..., dus bij 12V van de accu doet ie t wel en als de dynamo aan gaat wordt dit 13,8 V ongeveer en zou t uitgaan ...., mooi ! andere kijk op zaken is altijd goed :)

Ik ga me daar ook even in verdiepen....

replies op 1st genoemde schakeling worden uiteraard ook zekers geapprecieerd :)

Jup, nu weet ik niet wat ie zou doen als er een lader aan hangt die HOT-start functie heeft.

Kun je niet een NC relais tussen de schakelaar zetten? Dat relais sluit je dan op een 12V die beschikbaar is zodra de auto loopt. Dan is tijdens het rijden het relais open, en doet de knop niks.

@Thinkpad: zie mijn reactie+ tekening ;)

pak de D+ en onderbreek de voeding, die naar het start relais loopt , als je dynamo spanning gaat leveren (= na aanslaan van de auto) kan je de start motor niet meer bedienen, valt de motor uit, dan kan je gewoon weer starten ;)

zorg dat je "HOT" spaninng, alleen aanwezig is als de contactsleutel in POS II staat, 1 stand verder als ACC- dus. Dit om ongelukkken van ongewilt starten te voorkomen. Evt. een koppelings schakelaar toepassen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (32%)]

Heren ,

Allemaal hartelijk dank voor deze reacties .. zo zie je maar weer .. dat je alleen nooit alles bedenkt wat mogelijk is :)

TOP dus .. , interressante opties en uitleg ...ik ga er mee aan de slag :)

Fijne Avond voor nu alvast !

groeten Patrick

Heren ,

Ik wilde jullie toch niet onthouden wat t uiteindelijk geworden is ...

Op deze link http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20 staan VELE 555timer circuits ..., ik heb ergens bijna onder aan van deze lijst een POWER ON DELAY CIRCUIT gevonden :) of via LINK nummer 29

Met weinig grote onderdelen en een klein relais die ik vond kon ik t allemaal zelfs nog inbouwen in t kastje van de Start Knop relais.

Ik heb de 555 timer op een voetje gezet de weerstand ertussen gezet en de condensator op t relais gelijmd is t geheel ong 25mm lang, en ong 10 mm hoog :) .. Top en t werkt prima en simpel !..., na ongeveer 17 seconden gaat alles uit, de verlichting van de knop en ook t relais :)

Nogmaals bedankt voor alle hulp en info :)

Groeten Patrick

....