Ik wil graag mijn stoelverwarming regelbaar maken.
Momenteel werkt de verwarming alleen met een temperatuursensor in de zitting. Deze schakelt bij 24 graden aan of uit.

Ik heb inmiddels een standenschakelaar op de kop getikt.
Maar er is volgens zeggen ook nog een rheostaat benodigd.

De standenschakelaar geeft de volgende weerstandswaarden:
0 = geeft niet door
1 = 5.1 kOhm
2 = 4.25 kOhm
3 = 3.6 kOhm

Is er een "standaard" rheostaat verkrijgbaar of een schakeling die de functie van de rheostaat kan vervangen ?

Een rheostaat is een moeilijk woord voor wat de meesten op dit forum een vermogenspotmeter noemen. Het idee van de standenschakelaar is goed maar het is de vraag of deze het vermogen van de verwarming aan kan.

Dus de vraag is: Wat is de weerstand van de stoelverwarming ?

Een rehostat is bedoeld voor schaal(dashboard)lampje e.d. Pak uit de modelbouwwereld een testprintje voor stuurmotoren, deze geven een bepaalde dutycycle af en zet hierachter een dikke powertor voor het echte werk. Je kunt natuurlijk ook zelf een dutycycleschakeling maken met een 555.
Aanvulling : Kijk op dit forum bij modelbouw : motor-regeling

Op 31 maart 2011 22:30:38 schreef plankgas:
Een rheostaat is een moeilijk woord voor.. een vermogenspotmeter ...

Nee, een reostaat is een instelbare (vermogens)weerstand. De "derde poot" hoeft er niet perse aan te zitten (=meestal niet). Een potmeter is een speciaal soort instelbare weerstand.

Voor zover ik het heb begrepen zit er in het dashboard een standenschakelaar en in de stoel een rheostaat en een verwarmingsmat.

De rheostaat en de verwarmingsmat delen samen het vermogen. De hoeveelheid af te vangen vermogen van de rheostaat wordt geregeld door de standenschakelaar (als spanningsdeler ?).
Het restant van het vermogen per schakelstand komt aan de verwarmingsmat toe. Indien de rheostaat veel afvangt dan wordt de stoel minder warm. Zodra de rheostaat minder afvangt zal de stoel warmer worden.

De rheostaat neemt dus, geschakeld met de 5,1 / 4,24 / 3,6 kOhm, vermogen op. Kan iemand van jullie aangeven of hiervoor een "standaard" rheostaat in de handel is of dat het ook met een schakeling kan ? bv. de schakeling motor-regeling, en hoe dit dan werkt in combinatie met de standenschakelaar in het dashboard.

Ik zal het vermogen van de verwarmingsmat wel proberen te meten met draaiende motor.

Bij 12 v neemt 3,6kohm ca 3,3mA op ; dus je stuurt 3,3 ma door je verwarmingmat daar zul je echt je rug niet mee verbranden ;)

Op 1 april 2011 14:33:46 schreef DE OLDE:
Bij 12 v neemt 3,6kohm ca 3,3mA op ; dus je stuurt 3,3 ma door je verwarmingmat daar zul je echt je rug niet mee verbranden ;)

Dat is zo als de verwarmingsmat geen weerstand heeft. Dat lijkt me niet. En blijft dus de vraag: Wat is de weerstand van de mat ?

Als de mat bijv. een weerstand van 1200 ohm zou hebben, dan loopt er 10mA door dat is bij 12 volt dus 12 x 0,01 = 0,12 watt. Niet echt om warm voor te lopen. ;) Bij 3,6 kohm loopt er dus maximaal 3,3 mA door is dus ca 0,04watt daar brand ik ook mijn vingers niet aan ;)

Als de mat een opname zou hebben van 20 Watt dan betekent dat een matweerstand van 7 ohm. Als een serieweerstand van 3 ohm/ 10 Watt wordt geplaatst dan wordt de warmte onder je kont ruwweg gehalveerd.

als .. als .. , want de TS heeft niet geantwoord.

Ts is aangebrand door de 3,6kohm rheostat :)

Op 1 april 2011 16:46:53 schreef DE OLDE:
Ts is aangebrand door de 3,6kohm rheostat :)

Of de TS heeft de verwarming geprobeerd zonder rheostat en het bleek dat de opname 2000 Watt was, waardoor zijn jas is samengesmolten met de stoel ..

Ik heb de weerstand in de mat gemeten op 2,9 - 3,0 Ohm.

Kunnen jullie daar iets mee ?

Dat is dus ca 4 ampere en vermogen ca 50 watt, dus een motor-regeling in de vorm zoals hier op het forum bij de schakelingen staat

Kan ik die motor-schakeling werkend krijgen met mijn dashboard-standenschakelaar ?

Het ontwerp bevat een potmeter van 50K en de standenschakelaar zit er met 5K wel heel ver vanaf. Los daarvan vraag ik me af hoe gevoelig je achterwerk is. Is UIT/HALVE KRACHT/VOLLE KRACHT goed genoeg of is UIT/33%/66%/VOLLE KRACHT werkelijk zoveel beter ? Helemaal compromisloos zou het zijn als je een potmeter in het dashboard zou monteren, dan is het vermogen traploos regelbaar !!

De opties in oplopende complexiteit:

a: Niks doen.
b: Een wipschakelaar I-O-II in het dashboard, een dikke serieweerstand voor "I" ergens wegfrommelen.
c: De motorregeling maken volgens het ontwerp, evt. de potmeter vervangen door een meerstandenschakelaar plus weerstandsbank met aantal standen naar keuze.

De pwm-regeling lijkt eleganter maar de kans bestaat altijd dat er extra werk bijkomt om de radio te ontstoren.

Ik zou dan voor een keuze gaan met mijn eigen driestandenschakelaar in het dash en per stand een extra weerstand.

Dus bijvoorbeeld mijn 5,1 kOhm stand plus en een extra weerstand van bijvoorbeeld 45 kOhm. En mijn 4,25 kOhm plus extra 25 kOhm. En mijn 3,6 kOhm plus extra 15 kOhm.

Worden mijn schakelaar of de extra weerstanden dan erg warm of valt dat wel mee ? Of wordt alleen de printplaat van de motorregeling warm vanwege de 4 Amp ? In dat laatste geval hang ik de printplaat wel onder de stoel.

Zowel de schakelaar, de weerstanden als de print worden niet warm. Alleen het koellichaam en je kont worden warm.

Is dat koellichaam nog wel vast te pakken bij 4 Amp ?
Zeg maximaal zo'n 40 graden of veel hoger/lager ?

Wanneer ik de print van de motorregeling bekijk dan denk ik dat P1 en R1 samen een spanningsdeler vormen op ingang 7 van de 555.
P1 is 50K en R1 is 1K,

Mijn waarden uit de dashboardschakelaar zijn 10x kleiner dan 50K.
Wanneer ik R1 ook 10x kleiner kies, dus 100 Ohm, is dan de motorregeling werkzaam met mijn dashboardschakelaar die 5,1 - 4,25 - 3,6 kOhm geeft ?

Of moet ik dan meer dingen op de print aanpassen ?

1.: Er zijn koellichamen zo groot als mijn duimnagel en er zijn er zo groot als een schoenendoos.

2.: is er nog een 555-deskundige in de zaal ? moet misschien een c'tje worden aangepast om de pwm-frequentie binnen het bereik van de 555 te houden ?