Hallo
ik wil een toonregeling gaan gebruiken voor mijn versterker.
nu wil ik deze gebruiken:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/5/audio/basstreble-toonrege…
deze is echter mono. nu dacht ik als ik nu de ingang links en rechts aan elkaar knoop dan door de toonregeling laat gaan en dan de uitgang van de toonregeling weer op links en rechts aansluit van de versterker.

ik weet dat ik nu op beide kanalen hetzelfde geluid heb maar dit is geen probleem.

gaat dit werken?

Je kunt links en rechts inderdaad optellen door ze via 2x 10k weerstanden aan elkaar te knopen. De uitgangsimpedantie voor de toonregeling is dan niet meer zo laag als gewenst. Beter is dan om het optellen met een opamp te doen. Als je een dubbele opamp gebruikt (b.v. opa2134/ne5532), kun je zowel de buffer als toonregeling met 1 chipje doen.

Trouwens, het schema wat je voorstelt is voor een enkele supply. Als je in je versterker een symmetrische supply hebt, wordt het nog simpeler, de + ingang van de opamp kan dan aan gnd en R5/R6 vervallen.

als je ook nog een stereo geluid wil behouden kun je de schakeling ook gewoon 2x maken.
en dan neem je voor p1 en p2 een stereo potmeter. dan kun regel je beide kanten tegelijkertijd af met dezelfde potmeter

Op 4 april 2011 17:14:39 schreef Djuke:
Je kunt links en rechts inderdaad optellen door ze via 2x 10k weerstanden aan elkaar te knopen. De uitgangsimpedantie voor de toonregeling is dan niet meer zo laag als gewenst. Beter is dan om het optellen met een opamp te doen. Als je een dubbele opamp gebruikt (b.v. opa2134/ne5532), kun je zowel de buffer als toonregeling met 1 chipje doen.

Trouwens, het schema wat je voorstelt is voor een enkele supply. Als je in je versterker een symmetrische supply hebt, wordt het nog simpeler, de + ingang van de opamp kan dan aan gnd en R5/R6 vervallen.

wat is een symmetrische supply?

Een supply met 3 ipv 2 aansluitingen, +, gnd en -.
Voor een opamp is het vaak +15V, gnd en -15V

of +12 0 en -12?
of +5 0 en -5 in kleine signalen.

overigens beseft de TS wel dat hij na zijn somatie nu eenmaal mono heeft en dit nooit geen stereo meer kan worden?

ja dat besef ik!

maar er werd een oplossing gegeven met 2 weerstanden. maar gaat hierdoor dan niet mijn muziek een heel stuk zachter?

ik wil deze toonregeling gaan maken omdat ik nu een toonregeling er op heb die van een paar oude computerluidsprekers kwam. maar als ik deze aansluit gaat mijn muziek een heel stuk zachter dan zonder de toonregeling. is dit normaal of is dit een raar probleem?

hangt af van de versterkingsfactor he?

zoek eens op op-amp basic circuits. Je hebt non-inverterende versterkers, inverterende versterkers, som versterkers dan snap je het weerstand verhaal ook een stuk beter

ik zou als gebruiker geen mono meer willen na stereo :)

zou hem idd gewoon 2x bouwen en gaan

overigens heb ik met mijn leerlingen vandaag de HIFI pre amp van rod elliot gebouwd, die is wel iets complexer, maar zit alles in.

zou daar ook eens naar kijken

het maakt niet echt uit of ik mono of stereo heb want het gaat om 2 bootspeakers.
hoe weet ik nou wat voor versterker ik heb?
het gaat om de volgende http://www.kistradio.nl/winkel/ta2024-versterker-2x15watt4ohm-modded-p…
de reden waarom ik mono wil omdat ik dan het werk en de kosten van nog zon toonregeling bespaar

dus het volgende schema kan ik gebruiken?
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/05/1302017056-860.png
en dan de uitgang van de toonregeling kan ik rechtstreeks aan beide ingangen van de versterker knopen.
of gaat door deze schakeling mijn muziek dan ook een stuk zachter?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

en hoeveel verliezen krijg ik dan?