Hallo,
Ik heb een nieuwe keuken aangeschaft en daar zit een grote oven/gasfornuis(boretti) bij. Het kook gedeelte werkt op gas en de oven op stroom. op de technische tekening van de keuken werd mij verzocht om een perilex aansluiting aan te leggen van 7200watt. Dus heb ik 2 fasen en 2 nullen(2x16ah/230v) en een aarde aangelegd. Nu heb ik de oven binnen gekregen en staan er in de beschrijving 2 mogelijkheden. NL een 3 fase aansluiting dus 3 fase 1 nul en een aarde. En een 1 fase aansluiting dus 1 fase,1nul en een aarde. Dus nu de vraag: hoe kan ik het beste aansluiten? kan ik de 2 fase aansluiten op de 1 fase manier? Want als je toch 2 fases parralel aansluit verdubbel je toch je amperes? Ik kan me voorstellen dat de oven het op 1 fase niet gaat trekken?
Graag even antwoord.
Wat staat er als opgenomen vermogen op het toestel of in de installatie voorschrift?
Wat is het type kunnen we ook even meekijken?
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (22%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 6 april 2011 21:12:46 schreef klavertje 4:
Hallo,kan ik de 2 fase aansluiten op de 1 fase manier? Want als je toch 2 fases parralel aansluit verdubbel je toch je amperes? Ik kan me voorstellen dat de oven het op 1 fase niet gaat trekken?
Graag even antwoord.
tussen 2 fase's heb je 400V , als je ze samenvoegd heb je een gigantische kortsluiting omdat ze uit fase zijn
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als alleen de oven op stroom werkt , zal het vermogen niet boven de 3500 watt uitkomen . het zou me niet verbazen als de oven er ook is met een elektrische kookplaat erbij en dan heb je de 400v 3 fasen of 7200 watt aansluiting wel nodig . kijk maar op het typenummer van de oven wat het opgenomen vermogen is ....
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Heb je misschien iets van een merk, typenummer, een foto van het type plaatje en of een foto van een aansluit schema uit een handleiding?
Dat maakt een hoop duidelijk.
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb de gebruikershandleing gevonden hier de link:http://www.jacquemond-creation.fr/pdf/Falcon%20Classic%20Deluxe%2090.p…
Het gaat trouwens om een Falcon 90 FSD
Er zitten 2 ovens in verwerkt die beide 2,5 kw gebruiken.
En op de techn. tekening te zien werken de beide ovens beide over een fase en de andere fase is voor de rest(verlichting,klok,enz.)
Volgens mij kan ik dan 1 fase bruggen en 1 los gebruiken.
Maar ik hoop dat jullie even opweg kunnen helpen alvast bedankt.
Grt Roger
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De installateur is een prutser. Je hebt 2 fasen en twee nullen aangelegd. 2 * 16A * 230V = 7360W wat in de volksmond wel eens "7200W" genoemd wordt (1x is het iets meer dan 3600 en dat 2x is 7200).
Op bladzijde 50 van je handleiding staat: " de totale electrische belasting van dit fornuis bedraagt 8.8kW bij 230V wisselstroom". Duidelijk: Dat kan niet op 2x 16A.
Die stelling wordt onderstreept door de tabel onderaan blz 50, (11.3A+10A+17A) * 230V = 8809 W.
Als je de pruts-oplossing wilt vervolgen moet je L1 en L2 met een beugel kortsluiten die trekken dan 21.3A max. Dat is meer dan de toegestane 16A. L3 alleen trekt al meer dan 16A, en indirect claimen ze dat dat dan wel werkt.
Eigenlijk moet je dan de 16A van L1+L2 naar 25A opvoeren.....
Ik kom er net achter dat de handleidinhg die als links toe gevoegd heb niet helemaal de juiste is. Ik ga even op zoek naar een andere.
Want de totale belasting van mijn oven 7.4 kw.
Grt
Hier is de juiste gebr. handleidinghttp://www.landlord-living.de/shop/pdf/1299762541-classic_90_gas.pdf
Grt Roger.
Een enkele fase gaat dit nooit trekken. Met twee fases kan je de oven niet aansluiten, de enige optie is dus drie fases te gebruiken.
-edit-
Mogelijk kom je weg door maar twee van de drie fases aan te sluiten, je levert hierdoor vermogen in, maar zolang er geen beveiligingen in zitten die dat detecteren zou dat goed moeten gaan.
-edit2-
Aparte tekeningen trouwens, ze suggereren dat de nul en de aarde in het apparaaat verbonden zijn.
[Bericht gewijzigd door lemming_nl op (14%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Deze handleiding heeft geen tabel met de verdeling over de fases zoals die andere. Je kunt gokken dat de verhoudingen hetzelfde zijn als bij de andere, dus dan zou je het beste uitkomen met L1 en L2 samen op 1 fase/groep en L3 op een andere.
Volgens mij valt het aan te raden om de nul draden van iedere fase netjes op de bijbehorende nulklem aan te sluiten. Volgens mij hoor je ze niet in het apparaat kort te sluiten zoals in de plaatjes staat aangegeven (als je meerdere groepen gebruikt zoals NIET in de plaatjes staat aangegeven).
(je mag aannemen/hopen dat de nulleidingen ook N1, N2, N3 in die volgorde zijn.... )
[update]In het schema zie je de verdeling: A op L3, B op L1, en C en D op L2. Mijn stelling van de nulleidingen lijkt te kloppen. Maar wat de vermogens van A B en D zijn weet ik niet.
D4: ventilator -> D = heteluchtoven?
B4: ventilator -> B = heteluchtoven? Zitten er twee heteluchtovens in???
Dan zou A de magnetron zijn?
Suf dat er niet een lijstje met "features" in de handleiding staat. Ik kan niet uit de handleiding halen dat ie dubbele oven zou hebben en/of magnetron....
[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]
Ja idd er zitten 2 ovens in.(hoofd oven en grote oven)
En er zit geen magentron in
[Bericht gewijzigd door klavertje 4 op (52%)]
Maar als je techn. tekening bekijkt.
Zie je dat aansl 1 voor de 2 grill elementen(hoog gebruik), aansl 2 is voor: klok,ontst,lampjes,etc (laag gebruik) en aansl 3 is voor het oven element(hoog gebruik).
Als ik nu 1 en 3 appart hou en met een aparte fase voed en bv 2 met 3 brug moet dat toch goed gaan?
Grt
SVG
Elke dag meer, leer je steeds ook bij
als je enkelfasig zou gebruiken heb je zoals het beschrijft in de handleiding voor 7,4 kw bij alles in gebruik (alles open) ongeveer 32 A
Enkelfasig
P = U * I :
dus i = P/U
32A = 7400W/230V
driefasig
P= U*I*sqrt3 (sqrt = vierkantswortel)
dus i = P/(U*sqrt3)
23A = 7400/(230*1.41)
maar dat is dus berekend voor alles tegelijk in gebruik !!!
dat is dus maximum verbruik
Als je driefase hebt, raad ik deze aan 
groetjes,
Op 7 april 2011 12:12:59 schreef klavertje 4:
Maar als je techn. tekening bekijkt.
aansl 2 is voor: klok,ontst,lampjes,etc (laag gebruik)
Grt
Dat klop niet, fase 2 heeft ook het element rechteroven via de thermostaat en de ovenschakelaar en de schakelklok.