UPC basispakket aansluiten op TV en tuner/versterker

Help!

Heb onlangs een UPC-basispakket gekocht met 25mb internet, dig. televisie + HD, en telefoon.

Omdat ik er geen verstand van heb, heb ik van een door UPC gratis aangeboden monteur gebruik gemaakt om e.e.a. in installeren. Deze man heeft het modem (Cisco 3212) geinstalleerd en de UPC HD-tuner geplaatst en met een HDMIkabel op de TV aangesloten.
Internet en telefoon werken naar behoren en TV beeld is ook prima, het geluid van het TV toestel laat echter te wensen over.

Met betreffende audioaansluitingen kwam de monteur niet ver; beeld en geluid lopen niet synchroon. Het is bizonder irritant als je iemand ziet praten en het geluid komt iets later en/of geluid uit TV toestel loopt niet synchroon met geluid uit versterker..(je krijgt dan een soort echo). Betreffende monteur meende dat je moet kiezen tussen óf TV geluid óf versterker-geluid, beide kan niet volgens hem.

Wie kan mij uitleggen hoe TV audio te verbinden aan een eigen tuner-versterker, zodanig dat beide hoorbaar en regelbaar zijn?

Ik heb:
Philips ledTV 37PFL7605
Tuner-versterker Pioneer VSX520

beide een der laatste modellen en voorzien van véél aansluitingen.

Ik ken de termen digitaal, optisch, hdmi net, de bijbehorende kabels niet.
Op het moment heb ik de koptelefoonuitgang van de TV verbonden staan aan de versterker op de ingang tv/sat en dat werkt!, maar..
de versterker staat te protesteren met het knipperend woordje 'hdmi'.

Neem aan, dat de versterker bedoelt, dat je op een hdmi in/uitgang moet aansluiten?
Verder zeggen mensen die denken er verstand van te hebben, dat ik de digitale audiouitgang op de TV moet verbinden met een digitale ingang op de versterker.
Op de versterker zitten pakweg 50 in- en uitgangen, maar de term digitaal wordt nergens gebruikt, ook niet in de handleiding.

Wie kent zowel genoemde TV als versterker en kan mij een duidelijk advies geven hoe ik de audio van tv beelden kan verbinden aan de versterker?

De simpelste oplossing is de tulpstekkertjes (zoek even naar afbeeldingen op Google) van de Decoder te verbinden met dezelfde tulpstekkertjes van je audioapparatuur.
De tulpaansluitingen van je audioapparatuur zullen per setje van 2 bij elkaar zitten. Meestal Rood/Zwart of Rood/Wit.
Per setje staat er een kreet bij als "Tuner" "Aux" "CD player" of zoiets.
Die kreten komen overeen met een knop op de voorkant van je versterker.
Dat is het meest logische.

Loop het tot zover even na.

Wat het niet synchroon lopen van beeld en geluid:
Wen er maar aan... Da's digitaal.:(

Inhoudelijk kan ik er zogauw niet veel over zeggen, behalve dat ik een zelfde ervaring heb die op te lossen was door in de HD-tuner of versterker een delay in te stellen. Hoe dat op jouw apparatuur gaat - geen idee.

Wel kan ik je op weg helpen met herkennen van de kabeltjes, dat maakt praten hiet wat makkelijker:

RCA of 'tulp' (kan ook zwart zijn in plaats van wit, en niet alle kleuren hoeven aanwezig te zijn):
http://taiwanconnector.com/RCA_Cables%20pic.jpg

HDMI:
http://www.blueface.nl/images/-images-products-C-cbl-hdmi-mm.jpg

TOSLINK of 'optisch':
http://www.inmax.ca/images/TOSLINK.jpg

(mini-)jack of 'koptelefoon':
http://www.bax-shop.nl/downloads/downloads/forum/review_daan_kabels/mini_jack_plug.jpg

Nee hoor, Fantomaz, niks 'wennen' TV-geluid en geluid uit eigen versterker/boxen loopt nu al synchroon, omdat ik de koptelefoonuitgang van de TV heb gebruikt.
Maar...zoals ik al zei, de versterker protesteert met een knipperend woordje 'hdmi' Beide of één van beide in-uitgangen is waarschijnlijk niet digitaal of zoiets.

De aansluitingen van zowel mijn TV als mijn versterker staat beide duidelijk zichtbaar op internet en ik hoopte dat iemand die zou bekijken om te zien wat je daarmee kan, want zelf ben ik onhandig op dat gebied.

TV: Philips 37 PFL 7605
Tuner/versterker: Pioneer VSX 520

Wie heeft hier kaas van gegeten?

als je zelf linkjes verzorgt naar de goede afbeeldingen, zullen er vast meer mensen er naar kijken.

linkje naar de achterzijde van de pioneer-versterker VSX 520:

http://www.pioneer.eu/nl/products/42/98/405/VSX-520-K/specs.html

klik aan rechterzijde op: 'foto's bekijken' en kies daarna de achterzijde.

is dit je TV? ik zoek nog een wat duidelijker rear-view.

kun je nog even aangeven wat exact waar in zit? en heeft die UPC-kast nog meer connectie mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door noone op (31%)]

Vanaf pagina 20 in de gebruikershandleiding staat hoe je het moet aansluiten.
HDMI vanuit upc-box naar reciever(input)
van reciever naar tv (output HDMI).
Je kunt ook de upc-box met een optische of coaxiale (digitaal) aansluiten. je zult dan in het menu van de reciever moeten instellen wat je gebruikt voor audio ingangssignaal.
In dit menu kun je ook een delay instellen.
Hoe dit precies moet lees je in je gebruikershandleiding vanaf pagina 35.

succes

.

[Bericht gewijzigd door bert!ne op (99%)]

Noone, hier de achterzijde van de tv waarop je de aansluitingen kan zien, ivm de grootte zijn het 2 afbeeldingen geworden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/achterzijde%20tv%201.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/achterzijde%20tv%202.jpg

achterzijde Pioneer tuner/reciever:
http://www.pioneer.eu/nl/products/42/98/405/VSX-520-K/specs.html
(klik aan rechterkant op 'foto's bekijken'

De UPCmediabox heeft naast een coaxaansluiting maar één hdmi in-/uitgang, 3 zg tulp-ingangen (rood(right), wit(left) en zwart(digital), een scartaansluiting en een usb.
Omdat ik HD signaal krijg, is de hdmi gebruikt ipv de scart.

Hoe zitten de aansluitingen nu?
Signaal UPC komt met een coax-kabel haar mediabox in.
Van de mediabox met een hdmi-kabel naar de hdmi-ingang aan de zijkant van de TV. (TV afbeelding 2)
Vanaf de koptelefoon-aansluiting op de TV (TV afbeelding 1) met een verloopje (tulp)naar de witte en rode tulp ingang: 'TV/SAT' linksonder op de achterzijde receiver. (zie afbeelding receiver)

Met deze aansluiting loopt het geluid van het TV-toestel synchroon met het geluid van de receiver (2 boxen), alleen 'protesteert' de reciever met op het display een knipperend woordje 'hdmi'.

Rene84 adviseert me met 2 hdmi-kabels te werken; vanaf mediabox naar reciever(input) en van receiver(output) naar TV

Iemand anders adviseerde om met hdmi vanaf de mediabox naar TV te gaan en een 2e hdmi-kabel van mediabox naar receiver.
Daarvoor zouden er 2 hdmi-poorten op de mediabox moeten zitten, maar er is er maar één. Weet niet of er splitters bestaan voor hdmi?

Noone, ik hoop dat je nu voldoende weet..pffff.. uploaden van afbeeldingen...had ik nog nooit gedaan...maar...gelukt geloof ik.

Alvast bedankt voor je antwoord/adviezen.

geloof dat die afbeeldingen mislukt zijn....tenminste ik zie ze zelf niet op het forum. wat doe ik fout? hier staan ze:

http://www.uploadarchief.net/files/view/5

Ik denk dat je mij niet goed hebt begrepen.
De upc box heeft idd maar 1 HDMI aansluiting. Dit is een uitgang.
De gaat via een HDMI kabel in de versterker. Als je achter op je versterker kijkt zie je ook een HDMI aansluiting waarbij staat HDMI OUT.
Als je besluit je box aan te sluiten via HDMI op de versterker MOET er een dus nog een HDMI kabel aangesloten worden op de TV via de HDMI OUT op je versterker (zie handleiding versterker!!).
In het menu van je versterker kun je vervolgens aangeven waarvandaan het geluid komt in dit voorbeeld dus HDMI.

je kunt er ook voor kiezen om de HDMI kabel direct in je tv te laten lopen. Dan zal er een optisch of coaxiale kabel (digitaal of tulp (analoog) in je versterker gaan.
Dit moet je wel in je versterker aangeven!! Lees dit in je gebruiksaanwijzing.

Iemand anders adviseerde om met hdmi vanaf de mediabox naar TV te gaan en een 2e hdmi-kabel van mediabox naar receiver.

kan niet moet dus via amp lopen

Renee84..wow..wat een snel antwoord; bedankt.

Je schrijft o.a.:
'In het menu van je versterker kun je vervolgens aangeven waarvandaan het geluid komt in dit voorbeeld dus HDMI'

Hoe kom ik in zo'n menu? en heeft dat invloed op andere aansluitingen op de receiver b.v. de tuner, DVDspeler? (zit nu op scart)

En je schrijft:
'Je kunt er ook voor kiezen om de HDMI kabel direct in je tv te laten lopen. Dan zal er een optisch of coaxiale kabel (digitaal of tulp (analoog) in je versterker gaan.
Dit moet je wel in je versterker aangeven!! Lees dit in je gebruiksaanwijzing.

Dit laatste snap ik niks van, 'optisch', 'coaxiaal dig. of tulp'
Je bedoelt van TV naar receiver of van mediabox naar receiver?

volgens René84 heb je 2 keuzes

UPC--HDMI--receiver--HDMI--TV

of 
             -a-  optisch   --
UPC--HDMI--TV-b-    tulp    --receiver
             -c-coax-digital--

persoonlijk heeft de 1e methode mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door noone op (14%)]

Ik kan het wel uitleggen hoe je erin komt, maar als je de gebruiksaanwijzing download op de site van pioneer (die link die je gaf kun je hem ook downloaden). Kun je het zien hoe ze het doen.

het plaatje dat noone geeft klopt idd met wat ik bedoel.

succes.

ik weet dat audio over hdmi een kriem kan zijn , zeker met een pc eraan . je kunt in de tv ook vaak kiezen voor de input over hdmi of een losse tulp audio ingang , dit zit wel vaak in een sub,sub audiomenu wat pas bereikbaar is als er ook een hdmi stekker inzit.

je versterker heeft op surround ook extra tijd nodig om het geluid om te rekenen naar een 5.1 of 7.1 setup . het kan goed zijn dat je er geen last van hebt als de versterker op stereo uit staat ingesteld ipv surround .

Noone...

Zijn in jouw schets die a,b en c de 3 mogelijkheden voor audioaansluitingen van TV naar receiver?, zodat geluid uit beide komt?
Ik heb nu de 2e schets, met audio van koptelefoon TV naar tulp versterker. Is dat die b?

je hebt een variant van b, eigenlijk is de koptelefoonuitgang niet bedoelt (geschikt) om te verbinden met een ingang. ik zie zo gauw geen analoge audio-uitgang op je TV, wel een digitale (aansluiting 2, 1e plaatje, rechter kolom).

via scart heb je ook een geluid uitgang , je hebt dan een verloop van scart naar tulp nodig . maar de koptelefoonuitgang is wel geregeld met de ab van de tv . de scart is een vaste uitgang waar je de versterker moet gebruiken om het volume te regelen . btw geeft de koptelefoonuitgang vaak een brom mee , maar ook heeft deze in het geluidsmenu van de tv nog wat eigen instellingen .

BEN ER UIT!!
What happenend...
UPCmediabox met HDMIkabel naar TV
UPCmediabox geluid met tulpstekers naar Pioneer.
Met de delay-functie in het menu van de Pioneer kan per geluidsbron het geluid van de boxen synchroon worden gesteld aan het geluid uit het TV toestel.
Bovendien kunnen beide individueel worden in- of uitgeschakeld en zijn individueel regelbaar wat betreft volume.
Dus....het voorheen niet synchroon lopen van geluid is opgelost met die delayfunctie.

Rest mij allen die de moeite namen om te reageren te bedanken voor al die tips.
Wat mij betreft mag het onderwerp als 'opgelost' worden gesloten