Hoi :)

Allereerst zal ik me voorstellen. Ik ben Niels, 28 jaar oud, woonachtig in Delft. Ooit op school wel veel gedaan met electronica, maar helaas ben ik 'de feeling' een beetje kwijt. Ik heb al heel veel gehad aan dit forum, veel van mijn vragen zijn met een simpele zoek opdracht al beantwoordt!

Maar nu mijn probleem:
Ik heb een el cheapo alarm gekocht via internet, voor 10 dollar. De voeding is 9 volt (standaard blokbatterij), maar ik wil hem dus aansluiten op de accu van mijn scooter. Ik heb al het een en ander gelezen over een 7809 regulator, maar ik krijg het idee dat die schakeling ook nogal wat warmte produceert.
Plus dat ik de gedachte niet kan afschudden dat het toch simpeler moet kunnen?

Ik zat dus aan een Zener diode te denken die alles boven de 9v afkapt. Maarrrrr.... is dit goed te doen? Of zijn er andere makkelijke plug&play oplossingen?

Nog even een vlugge aanvulling: Ik weet niet hoeveel ampere dat ding trekt. De verpakking is geheel in het Chinees en mijn Chinees is helaas wat roestig de laatste tijd ;)
dit is de (door google vertaalde) website van het alarm

Wie kan me hier uit de brand helpen?

Groeten :)

Aangezien het alarm gebruik maakt van een standaard blokbatterij zal de stroom niet echt hoog zijn. Als je een 7809 in de zware uitvoering koopt dan kan die het makkelijk aan zonder warm te worden. Je zet het alarm immers niet continue aan.

Vergeet niet om een 100uF condensator voor en een 100nF condensator na de 7809 te plaatsen.

Misschien is het makkelijk om te weten dat ik dat nogal ingewikkeld vind, en geen printplaat kan maken. Daarom zocht ik juist een makkelijke oplossing ;)

De lm317voeding van michiel verbruikt net zoveel als de 7809, en is alleen maar ingewikkelder (niet beter).

Een oplossing met een zenerdiode gebruikt in het meest gunstige geval evenveel als een 7809, en in elk realistisch geval meer.

Om minder warmte te produceren dan een 7809 zou je moeten kijken naar schakelende voedingen, maar waarschijnlijk is de stroom niet dusdanig hoog dat er onderdelen merkbaar warm worden (zeker in vergelijking met scooteronderdelen).

Edit: Ik denk dat de 7809 de makkelijkste oplossing is die je gaat vinden (na kant-en-klaar kopen). Je hoeft er echt geen printplaat voor te maken, het kan makkelijk op gaatjesprint.
Het schema hieronder kun je gebruiken, en dan mag je de trafo en de diodes weglaten. Hou je dus over: 1 IC en 4 condensatoren. Veel makkelijker kan het niet ;)

[Bericht gewijzigd door Hagdos op (11%)]

@ Hagdos, over hoeveel warmte praten we bij die zener en de 7809?
Is dit in de praktijk, met deze kleine spanningen en stroompjes, te verwaarlozen? Of is het wel degelijk iets waar rekening mee gehouden moet worden qua brandveiligheid?

Het verstookte vermogen is het verschil in spanning (9-6 = 3 Volt) maal de stroom die er loopt. Hoe groot de stroom van het alarm is kan ik vanaf hier natuurlijk niet ruiken. In de datasheet kun je dan opzoeken hoe warm hij wordt bij een bepaald vermogen.