Op deze site kan je alles lezen over de recordpoging om computer te over klokken tot 5GHz.Om het "5GHZ project" te kunne uitvoeren hebben ze de cpu ingevroren tot -190°C.

==> http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=21&page=1

uh???? verkeerde link?

ik krijg 'foutzoeken op component nivo'

IK SNAP DIT NIET ????????????????????????????????????

mischien een verkeerd forum,tweakers is denk ik beter

Verkeerde link!!!

D.D.

het is trouwens wel leuk :p

mischien wat voor de nieuwe dell's en zo ik wil er wel een.

Kijken hoe snel we een 16F628 kunnen krijgen met zo'n koeling :P

PIC overklokken LOL kan dat eigenlijk? misschien wat voor op de HEB :P

lol damm zeg das een oud artikel zeg

Op 22 maart 2004 16:58:22 schreef Gerwin:
PIC overklokken LOL kan dat eigenlijk? misschien wat voor op de HEB :P

PIC'jes van 4 Mhz kan je gemakkelijk op 20 Mhz laten draaien zonder dat ie warm wordt. Heb ik al meerdere keren gedaan met succes. Ik denk wel niet dat dat gezond is op lange termijn :).

Op 22 maart 2004 17:40:55 schreef Thomas:

[...]

PIC'jes van 4 Mhz kan je gemakkelijk op 20 Mhz laten draaien zonder dat ie warm wordt. Heb ik al meerdere keren gedaan met succes. Ik denk wel niet dat dat gezond is op lange termijn :).

hehe, lijkt me best tof om eens te kijken of je een 16f877-20 bijvoorbeeld op 50Mhz kan laten lopen met een koelblokje en desnoods een fannetje:P Jammer dat ik hier geen kristallen heb die sneller zijn dan 20Mhz en geen koelblokjes voor ic's, maar anders had ik het wel een keertje al gepobeert:) Iemand die dit wel heeft en zijn picje wilt op offeren?

Op 22 maart 2004 18:48:31 schreef Wouter Sijm:

[...]

hehe, lijkt me best tof om eens te kijken of je een 16f877-20 bijvoorbeeld op 50Mhz kan laten lopen met een koelblokje en desnoods een fannetje:P Jammer dat ik hier geen kristallen heb die sneller zijn dan 20Mhz en geen koelblokjes voor ic's, maar anders had ik het wel een keertje al gepobeert:) Iemand die dit wel heeft en zijn picje wilt op offeren?

heb nog wel een paar picjes die ik kan opofferen alleen ff kristal zoeken die op 30 40 en 50 mhz lopen kan hem eventueel peltier koelen dis de - 28 haalt ie wel

Op 22 maart 2004 18:58:42 schreef ledfreak:

[...]

heb nog wel een paar picjes die ik kan opofferen alleen ff kristal zoeken die op 30 40 en 50 mhz lopen kan hem eventueel peltier koelen dis de - 28 haalt ie wel

ik heb in mijn labo nog ergens een koelblokje ligge, weet alleen nie toffie op een picje past... moet nog eens zien...

Lijkt mij maximaal 33Mhz, of 40Mhz. Je moet wel basis toon kristallen gebruiken. En die gaan zelden tot 40Mhz. Maar lijkt me leuk om er meer van te horen :-)

Een microcontroller die je overclocked wordt echt niet warm hoor. Hij zal het eerder niet meer doen omdat de signalen intern gewoon te snelle flanken krijgen.

For the record:

Aedolon heeft een PIC18F452 op 80Mhz laten lopen! 1 op 7 is maar gelukt maar dat ging dus en idd, het is niet omdat hij te heet wordt maar omdat je flankstijlheid te hoog is en je signaalbandbreedte te klein intern

dat is allemaal wel fijn zo overklokken maar ik heb eens ergens gehoord dat je die snelheden toch nooit goed kan benutten ivm data verwerking, want je bussen kunnen deze snelheden toch niet aan

Dan snap jij denk ik nog niet helemaal wat Overclocken is....

Wat verander je bij een Intel processor, juist de data bus verhoog je of wel je data van bv je hdd naar je cpu en bv terug naar je vga kaart kan/gaat sneller EN daarnaast is toevallig je CPU clock afhankelijk van je bus (FSB) en je multiplire of wel, je versnelt ipc je hele systeem. als je bv geen PCI/AGP fix op je mobo hebt zitten en je bus gaat van 133 naar 150Mhz loopt je AGP (VGA) klaart ietsjes sneller omdat je die bus niet kan delen door 66Mhz. en je PCI door 33MHZ,

Dit deed 200.000 jaar geleden toen Cyrix nog gemaakt werdt door IBM gedaan standaard bij hun CPU's zodat ze de concurent AMD, Intel, IDT enz. bij konden houden.

Info over CYRIX:

voorbeeld CPU, ik had ooit een cyrix 266MX

Juist geen MMX, MX een clone van intels MMX instruksie set.
Los daarvan kreeg deze cpu 266 als naam wat zou doen vermoeden dat deze cpu 266Mhz was. omdat IBM vond dat deze cpu even snel was als intels 266Mhz Pentium2. Nee Nee nevernooit niet maar wat deden ze dan pom dit te laten lijken?

Je hebt een bus snelheid waarmee de CPU met alle andere onderdelen kan praten. deze bus in Mhz moet je maal een getal doen wat de multiplire heet.

Bv. je hebt een Pentium2 266Mhz dan is de bus 66Mhz en moet deze dus x 4 gedaan worden.

IBM dacht, 66 kan je delen door 33/66 om de verhoudingen gelijk te houden.

Maar als we deze nou eens 83Mhz maken? dan komt het allemaal niet meer zo mooi uit en zal dus de PCI bus ipv 33Mhz 40Mhz moeten draaien, (ongeveer) dat is 7Mhz aan bandbrete sneller. wat je duidelijk kan merken op een 4Mb PCI kaartje.

ofwel om aan 266 "MHZ" IBM/Cyrix te komen, 266 / 83Mhz = 3,2 maar je kan alleen met een half of een hele werken dus met, .5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 enz.

2x 83Mhz kan je niet aan je 266Mhz komen maar omdat je gehele systeem want ook bv je IDE (hardeschijf) controler op de PCI bus zit werkt deze controler harder dus zou je hele systeem sneller draaien, dit doe je ook zo met overclocken. OVER.... buiten de specivicaties gaan... geen garantie meer maar wel een computer waar je meer dan 3jaar mee voort kan :) ik heb zelf 4jaar met een P3 650Mhz op 976Mhz gewerkt en je moet weten dat de snelste cpu toen een P3 700Mhz was... en nee niks met extreme cooling just the original intel cooler

ah ok nu heb ik een beter zicht op het overklokken ze zeiden mij ook dat de chipset ook vrij belangrijk is

Maar 39 seconden volgehouden, niet DIE HARD, maar DIE FAST |:(

COOL, dat vloeibare stikstof :9~

Op 19 juni 2004 23:53:41 schreef DimitriR:
ah ok nu heb ik een beter zicht op het overklokken ze zeiden mij ook dat de chipset ook vrij belangrijk is

Niet elke chip, "Chip Set" kan even goed tegen hogere frequentie's enz. enz. daarom is deze van groot belang.