Rubdos
Beginners worden niet geacht alles te kunnen ;)
Hey,
Ik ben al even aan het zoeken naar een oplossing om op korte afstand (3mm), met een nauwkeurigheid van +- 0.2 mm dmv infrarood een afstand te meten.
Leds zijn geen probleem, volgens conrad/farnell/rs-c, maar wat voor type sensor moet ik hier voor gebruiken? Ik heb fotodiodes en -transistoren gezien, maar voor zover ik weet kan ik daarmee geen 'waarde' uitlezen.
Liefst een waarde in voltages (tussen 0 en 5 volt is perfect), maar weerstandsgewijs/capaciteit moet ook wel lukken.
Wel even opletten: ik wil hem graag snel, zéér snel kunnen aanspreken, ongeveer @ 10khz...
Iemand een idee?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
voor korte afstand is mischien CNY70 wel een geschikte kandidaat. Het grote probleem echter is dat de fototransistor stroom niet bepaald lineair verandert met de afstand tussen het reflecterend oppervlakte en de CNY70.
Misschien is er een ander gelijkwaardig component, of maak een correctie, zodat er wel een lineair verband is.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sharp heeft sensoren die afstand bepalen, volgens mij met behulp van een transmitter, lensjes en een rij detectoren (lijnsensor). Dit wordt op deze manier gedaan zodat verschillende oppervlakken ongeveer dezelfde uitslag geven.
Wil je steeds de afstand bepalen tussen hetzelfde object dan zou ik een (bij invloed van omgevings licht gemoduleerd) lichtsignaal nemen en aan de hand daarvan de afstand bepalen. Of het zo kan weet ik niet helemaal zeker, geen idee wat omgevingslicht of zelfs temperatuur met de meetwaarden doen.
Zelf gebruik ik voor een soortgelijk probleem een laser met op een kleine afstand daarvan (parallel) een lichtsensor (tor, geen LDR) die in een buisje is geplaatst dat richt op het doel-object, dit buisje wordt bewogen met een elektromagneetje zodat de lijn van de laser en de detector ergens kruisen en de stand van de sensor-buis geeft dan de afstand weer. ( wel ijken natuurlijk)
Helaas is deze methode niet helemaal zo nauwkeurig als jouw eisen, maar mischien geeft het jou inspiratie.
(de nauwkeurigheid is wel degelijk op te voeren met enige aanpassingen.)
Hoop dat je hier iets aan hebt,
suc6, bitb@nger
Rubdos
Beginners worden niet geacht alles te kunnen ;)
Bedankt voor de vele reacties,
die cny70 lijkt me wel iets, bij rs geeft het €1.018, da's perfect.
Enige vraag die nog rest: hoe bepaal ik dmv de gegeven milliampères een door een microcontroller leesbare waarde (dus 0.0 tot 5.0V, of een weerstand)? Of hoe lees ik die mA's uit via mijn pic16f887?
Ik zie ook van Vishay (zelfde makers) de TCRT1000 en TCRT1010, ik vermoed dat die ook passen (zijn iets goedkoper ^^), wat denken jullie?
Hartelijk bedankt!
Ruben