Beste CO vrienden,
Bij toeval, en prive omstandigheden van mensen, waar ik verder niet op in wil gaan, kan ik uit een gigantische 'verzameling' componenten zg. Grab-bags samenstellen als hier animo voor is.
Daar ik dit zelf nog nooit gedaan heb, en ik ook geen handelaar ben, zou ik jullie willen vragen wat jullie ervan vinden.
Wat betreft de inhoud, om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zowel de gevorderde, als vooral de beginnende hobbyist vraag ik jullie mening.
Hoe meer ideeën hoe leuker de inhoud zal zijn.
Ik kan bv. zakken maken, met universeelmateriaal (weerstanden, C's Elko's, ic-voetjes, ledjes, transistors, etc.)
Ook is er volop HF-materiaal (spoeltjes, trimmers, pluggen, connectoren etc.)
Ook zijn er volop SMD componenten aanwezig op spoelen en trays.
Het is bijna niet te omschrijven wat daar aan componentje liggen.
1 ding kan ik wel beloven, de inhoud zal de kosten zeker waard zijn
Nog 1 ding wil ik even duidelijk maken:
Dit is niet om mijn eigen portomonee te spekken, ik verdien er alleen goed gevulde laadjes mee, het gaat vóóral om een paar mensen vooruit te helpen.
Het hele verhaal hierachter is bekend bij de mods, en die geven mij voor dit topic toestemming.
Mijn dank hiervoor.
Als het een grote en enigzins geordernde verzameling betreft kun je die beter in zijn geheel overdoen aan een onderdelen webshop lijkt me. Die beschikken over de infrastructuur om het efficient te gelde te maken.
Zelfs een kleine winkelvoorraad, zoals ik die laatst uit een faillissement zag, zou al honderden grab-bags opleveren, ik vraag mij af of je zelfs zo een aaantal gemakkelijk kwijtraakt.
w.b. de prijs, die gaat ongeveer € 15,- incl. verzendkosten worden, en voor onze Belgische vrienden 'iets' meer.
Het gaat dan om brievenbusdoosjes van 300X200X30 mm zodat dit de portokosten laag kan houden.
Het is niet mijn bedoeling die vol condensators en weerstandjes te proppen, maar er zal zeker altijd leuke dingen bevatten, zoals bv. 7 segment displays ic-voetjes keollichaampjes of dergelijke.
@ Aart: enkele webshops zijn hier al over gemaild en willen vooral sepecifieke onderdelen tegen erg lage prijzen.
Ik wil vooral hier de mensen de gelegenheid geven om hun bakjes met 'grijpspul' mee aan te vullen.
@ KIF: ik heb een tijdje terug ook iemand zien vragen naar bv. mini sappenschakelaars, en nog wel in groot aantal, ook dit is er.
De meest denkbare connectoren zijn hier aanwezig, dus ook dit zou mogelijk kunnen zijn.
michielvanendert
if alcohol kills millions of brain cells why doesn't it kill the ones that make me wanna drink
Op 30 april 2011 20:30:34 schreef TheCrazyInventor:
Mij maakt het niet zoveel uit. Ik experimenteer flink aan met van alles en nog wat. Een grijpzak is dan wel handig. Er moeten wel verschillende waardes van alles inzitten. Bijvoorbeeld een zak elco's van verschillende spanningen/capaciteiten. Sorteren doe ik zelf wel, ben je zo mee klaar.
met elco's is dat nog te doen maar ik heb hier een bak van 20*20*7.5cm vol met weerstanden die ongesorteerd zijn , dat is gekke werk hoor , dat doe ik nie ;p
Indien er specifieke 'smaken' grabbags komen dan ben ik wel in voor een (of enkele) HF bags. Dan ga ik er van uit dat er wat hf torren en fets in zitten, wat spoelkerntjes, enz...
Afhankelijk van wat de opbrengst moet zijn zou je voor de beginners op het forum misschien (halve) kilo-zakken met de meest normale componenten kunnen maken.
Op 30 april 2011 21:38:33 schreef 6502:
Indien er specifieke 'smaken' grabbags komen dan ben ik wel in voor een (of enkele) HF bags. Dan ga ik er van uit dat er wat hf torren en fets in zitten, wat spoelkerntjes, enz...Afhankelijk van wat de opbrengst moet zijn zou je voor de beginners op het forum misschien (halve) kilo-zakken met de meest normale componenten kunnen maken.
Dit is precies waar ik zo'n beetje naar toe wil 'specifieke smaken'
Voor beginners dacht ik zelf aan bv. enkele soorten transistors, schakelaartjes, diodes, vele soorten weerstanden, ledjes, div. soorten elko's
Dit is op zich geen probleem.
Gewoon overal van de rollen een strookje afscheuren, en voor de 10K en 100n een langer strookje 
Ik ga komende week enkele 'experimentele grabbags samenstellen.
zo'n weerstanden bak heb ik ook liggen. gevalletje 'overige'
daar kijk ik meestal in als een waarde op blijkt te zijn
Ik heb ook wel interesse, in C'tjes elko's led's diode's transitoren enz.
Liefst zonder weerstanden, die zijn al aanwezig.
Op 1 mei 2011 08:08:30 schreef Shiptronic:
is het niet handiger om alles in een tijdelijke web shop te zetten?
Dat is onmogelijk Chip, het zou mij weken fulltime bezig houden met indexeren en uitzoeken.
Daarna zou ik het allemaal ook nogeens op een site moeten zetten.
Een webshop besteld een x aantal componentjes van diverse waarden.
Op al zijn artikelen zijn keurig de waarden vermeld, en kan hij die keurig in zijn voorraadbakken doen.
Hoe het hier is: stapels rollen met weerstanden waar je niet overheen kunt kijken, dozen vol met elkos, een paar honderd laden met diverse andere spullen, dozen met ic's, alles bij elkaar een flinke garagebox vol.
Ga hierin maar alles uitzoeken.
Mooi algemeen experimenteer pakket. Prijs lijkt me best redelijk.
Ik ben ook benieuwd naar andere combinaties, bijvoorbeeld een voornamelijk smd pakket (zoals al genoemd) of een "frontpaneel" pakket met een aantal van die stappenschakelaars en ander schakelspul en wat leds en (led of lcd) displays. En wat te denken van sensors, drivers en optocouplers e.d.? Een rf pakket is ook al genoemd.
Geen idee wat je allemaal hebt maar er zijn wel wat combinaties te bedenken waar iemand die de meest gangbare onderdelen al heeft nog mee aan de slag zou kunnen omdat het iets nieuws biedt.
Een open dag is best een goed idee, alleen uitzoeken per 100 gram is niet zo handig, er zijn kleine onderdelen als HF torren en bepaalde ic's die een klein fortuin kosten per stuk.
*hardop denkt*
Iets voor het CO beursteam ?
-ah, dat gaat niet lukken dus-
De koningin heeft het dit jaar zonder mij moeten stellen.
Het hele weekend mailtjes moeten beantwoorden 
@iedereen: Pics en andere uC's ben ik daar niet tegen gekomen, en ik ben bang dt die er ook niet zijn.
Wel een groot aantal eproms, en zelfs programmers hiervoor.
Beste vrienden,
De belangstelling voor de grabbags is erg groot te noemen, en een goede reden om hiermee van start te gaan.
Om aan specifieke wensen te voldoen, w.b. de inhoud, is bijna niet te doen, en ik ga dus als volgt te werk:
Versie 1 Van alles wat, zoals weerstanden, C's, elko's, transistors, en dat soort dingen, aangevuld met verrassingen. vooral voor de beginnende hobbyist
Versie 2 Vooral voor de SMD fanaten, ook aangevuld met wat leuke dingen.
Versie 3 Met het oog op HF gebied, dus spoeltjes, ferriet, HF-torren? en al wat ik op dat gebied kan vinden.
Dan zijn er nog mensen die graag met logische IC's werken 40** en 74** e.d.
Iedereen zal wel begrijpen, dat ik hier geen dozen mee kan vullen, maar wel in combinatie met bovengenoemde versies.
Komend weekend ga ik al dit materiaal verzamelen, en in de doosjes proppen, en begin volgende week komen ze op vraag & aanbod.
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de belangstelling en het meedenken hierover.
Ook de mods wil ik bedanken, voor het mogelijk maken van deze aktie.
Jullie weten waarvoor ik dit doe.
edit: klein, maar dom spelfoutje weg gewerkt 
Bij deze wil ik je wel bedanken voor al het werk wat je er in steekt.
Ik denk dat je op deze manier een hoop mensen blij maakt met leuke onderdelen.
En ik vermoed de eigenaar van het spul ook wel blij is, omdat hij er van af is om wat voor rede het ook mogen zijn.
We houden de vraag en aanbod in de gaten
Hallo grabbag-liefhebbers,
Ben net terug met 4 grote kratten met componentjes.
Voor de meesten heb ik aan hun 'verzoekjes' kunnen voldoen.
Helaas was mijn tijd vandaag te kort om een groter assortiment te kunnen verzamelen.
Nu ik juist begonnen ben, met de SMD grabbags kwam ik tegen hetvolgende probleem:
Ik heb hier stapels spoelen, zakjes en railtjes liggen, maar als ik overal een strookje afknip kunnen jullie die dan nog identificeren?
w.b. weerstanden, elko's en ic's geen probleem, maar er zitten wel erg kleine componentjes tussen zonder opschrift.
Kortom: kunnen jullie zelf die componentjes identificeren?
Hopelijk wel, want anders word het wel een monsterklus, om alle strookjes van opschrift te voorzien.
Mocht dat wel nodig zijn, wat moet erop komen te staan?
ik heb zakjes en spoelen met de volgende fabriekscodes:
Ook voor de HF-liefhebbers heb ik het een en ander kunnen verzamelen, zoals diverse spoeltjes,trimmers, kleine ferrietkerntjes, en MKT C's
Waarschijnlijk ook mosfets, maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Ook diverse logische ic's 40xx 74xxxx zijn meegekomen.
Wat je misschien kan doen is op de smd weerstanden stripjes die je af heb geknipt met een pen de waarde erop schijven. Maar SMD weerstanden zijn wel te identificeren, maar is wel handig als het erop staat.
Edit/
Zet bijvoorbeeld eenmalig op het hele stipje wat je afknipt, 10k 1%.
[Bericht gewijzigd door peter79 op (16%)]
zoiets zou het handigste zijn, maar ik heb hier zo'n 50 verschillende componentjes, en die moeten in zo'n 15 grabbags.
De meeste zakken en spoelen zijn voorzien van bovenstaande codering, maar waar kan ik zien, wat ik erop moet zetten?
op weerstandjes staat nog wel een waarde.
Op C's niet en van de halfgeleiders zijn alle codes te vinden.
Mijn tip: strookje van 10 oid knippen en met stift de waarde erop schrijven.
Op 7 mei 2011 19:07:10 schreef help:
Bovenste reel is de BSS 138 www.fairchildsemi.com/ds/BS/BSS138.pdf
Onderste zakje 21E5 1% 1206Weerstanden hebben eigenlijk geen codering nodig. De meeste smd'ers kunnen dat gewoon 'lezen' en 't is zelfs makkelijker dan kleurringen !
Componenten zonder opschrift kom je niet vaak tegen .. deze kun je dus idd het beste wel labelen.
Op bijv. de BSS138 zal als 'k de datasheet goed bekeken heb op de behuizing SS staan.
Aan deze codering is het onderdeel na enig zoekwerk meestal wel te herleiden.
Dus, ervaren smd'ers kunnen met de codering goed overweg, en kan ik gerust overal strookjes afknippen?
Het zou zonde zijn, als dit spul straks weg gegooid moet worden omdat niemand weet wat voor componentje hij voor zich heeft.
Bedankt Help.
@Pieter:
Er komen leuke grabbags met veel elkos C's weerstanden, siodes etc.
Kortom, wat een hobbyist veel nodig heeft.
Houd dit topic in de gaten, ik laat weten wanneer de grabbags gereed zijn.
@Willie Wortel
Ik was hier aan begonnen, maar zo'n 200 strookjes coderen....
Mogelijk kan ik dat wel met condensators doen.
Edit: @pe5ocb
Dit zou een erg goed idee zijn voor de ongecodeerde componentjes
Op de reels staan wel de waarden geschreven.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heel erg off-topic, maar weet jij toevallig van welk Philips-bedrijf de spoel en zak op de foto afkomstig zijn (ja ik weet dat de onderdelen zelf niet van Philips zijn)? Als de vorige eigenaar bij Philips werkte misschien te achterhalen, anders waarschijnlijk gewoon ergens willekeurig uit het opkoopcircuit afkomstig?
P.S. Datasheet voor de BSS138 is misschien beter op http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/44784/SIEMENS/BSS138.htm… te vinden aangezien dat een Siemens sheet is en geen Fairchild. Je weet maar nooit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
in de titel staat wel ac, wil je daarmee zeggen dat dit wisselstroomonderdelen zijn ? want daar ben ik niet veel mee. ik wil immers circuits bouwen op gelijkspanningsbatterijen, en later op accu's en adapters. maar ze zien er ook niet ac uit
en wat zijn de betaalmogelijkheden ? zou ik kunnen betalen met prepaid card ?
AC = animo check in dit geval.
Condensatoren zijn natuurlijk alleen nuttig als er een wisselstroom component is, maar ik gok dat z'n weerstandjes en transistoren ook best met gelijkstroom werken
.
ronw
Golden Member
Wat betreft de SMD's:
Zou het niet een idee zijn dat je in Word/Excel een lijst maakt met een overzicht over alle componenten.
Alle componenten geef je een uniek nummer. Dit nummer schrijf je op een klein rond stickertje en deze plak je op de desbetreffende strip met componenten.
Dit hoef je uiteraard alleen te doen voor de SMD's zonder en die met moeilijk te achterhalen codering. Weerstanden zijn zoals gesteld geen enkel probleem.
De kopers krijgen een copie van de lijst mee gestuurd.
Hoe dan ook, het blijft een hele klus, maar ik denk dat het op die manier redelijk snel moet lukken.
(Sorry MOD's voor de dubbele post, maar ik klikte op het verkeerde knopje!)
[Bericht gewijzigd door ronw op (11%)]
Ik ga morgen alle spoelen met C's en andere ongecodeerde componenten nummeren.
Het is te doen, om de nummers op de achterzijde te schrijven, dan hoef ik straks alleen maar lijstjes uit te printen en erbij te doen.
Goeie tips Ronw en pe5ocb
@MaartenBakker:
Geen idee waar die spoelen en zakjes vandaan komen, en ik denk ook niet meer te achterhalen.
@Chiptronic:
Ik liep ook al met het idee om alle etiketten van die spoelen te fotograferen met een strookje erbij, maar er zijn teveel componentje die op mekaar lijken.
Maar het kan wel met een uniek nummer van mij erbij, dat ik dan op zo'n strookje schrijf.