Beste techneuten 
Ik heb (voor eigen gebruik) een Sony MXD-D3. Dit is een cd/minidisc combi en voor mij een fijn apparaat.
Nu slaat het cd deck behoorlijk vaak over (en dan bedoel ik dat hij moeite heeft met lezen).
Het is eigenlijk volledig afhankelijk per cd. Origineel of cd-r maakt niet uit: de ene cd speelt (nagenoeg) probleemloos en de andere komt hij niet of nauwelijks doorheen. Hij skipped dan even of springt een stukje terug of slaat gewoon even een fractie over. De betreffende cd mankeert niks aan (ziet er echt heel goed uit) en speelt in mijn iets oudere cdp-ce215 probleemloos. De positie op de cd maakt ook geen verschil. Soms is het vanaf seconde 1 mis en speelt hij een nummer later wel goed. Dan bijvoorbeeld nummer 10 weer slecht en 12 weer okee. Kortom: echt cd-afhankelijk op willekeurige plaatsen.
Ik heb de lens met een wattenstaafje schoongemaakt met lens cleaner vloeistof en met de andere kant van het wattenstaafje droog gemaakt (hier gelezen op het forum). Dit heeft echt niets geholpen. Ik heb het idee dat het misschien zelfs verergerd is.
Kan de laser wat sterker afgesteld worden? Of is dit onzin.
Ik heb gekeken: er zit een kss-213b laserunit in. Is het tijd om die te vervangen?
Hij kost niet veel zag is, maar kan ik dat? Ik neem aan dat er wel één en ander afgesteld moet worden.
Met andere woorden: heeft iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn en wat er zou moeten gebeuren om het probleem op te lossen?
Alle hulp is welkom 
KSS213 is echt een goedkoop ding met een kwaliteit van 0,0, dus de kans bestaat dat de laser defect is.
Al is er ook een kans dat de flatcable van de laser een defect heeft, beide zijn meestal wel goedkoop te vervangen.
Okee, maar ik heb neem ik aan geen andere keus dan m te vervangen door hetzelfde type?
Komt er nog afstelwerk bij een eventuele vervanging kijken?
Is het eerst de moeite waard om nog wat te proberen af te stellen/ controleren zoals de cd-speler nu is?
Update:
Ik heb e.e.a. aan informatie gevonden elders op het internet.
Eerst nog gepoogd de laserpower iets op te schroeven van de bestaande unit, maar geen enkel resultaat.
Meteen een nieuwe laserunit besteld, erin gezet, problemen opgelost. Speelt als nieuw!
Hallo Supergrover,
Ik heb een vraag. Ik heb ook zo'n zelfde type Sony CD/MD combi welke ook overslaat.
Nu las ik dat jij het probleem verhielp ruim twee jaar geleden.
Ben zelf niet echt technisch maar wil ook proberen de laserunit te vervangen.
Kan jij me zeggen welk type ik moet hebben en waar ik deze kan bestellen svp?
Vind het een mooi apparaat. groet en bedankt alvast Ad Bos
xxx
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Email adres kan je beter in je profiel openbaar zetten dan zo op het forum.
En vul je woonplaats of regio in dan kan men gericht info geven waar wat te kopen.
Beste Ad,
Het type is de KSS213 en kost ongeveer een tientje ofzo. Ik weet echt niet meer waar ik m besteld heb toendertijd, maar als je daarop googled dan kom je er wel.
De mijne speelt nog altijd feilloos en speelt alles (dus ook zelf gebrande cd's maar vooral CD-RW's!)
De montage is niet moeilijk als je voorzichtig en secuur werkt. Het onderdeel heeft een klein stukje printplaat waar je een soldeerbobbel moet weghalen (verbreken). Maar er zitten instructies bij geloof ik, en anders is er veel te vinden op internet.
Succes ermee!
Hallo SuperGrover,
Heel erg bedankt voor je antwoord! (+tip)
Ik ga het bestellen en proberen. Vind het een prachtig apparaat.
Dank en nogmaals dank.
Fijne dag. groet Ad
Hi Ad,
Ja, het is een mooi apparaat en ik gebruik het met name op op hoge snelheid muziek van cdrw op MD te zetten. Gaat perfect. Het MD gedeelte is gelukkig ook nog steeds helemaal prima.
Daarnaast heb ik nog een MXD-D5C waarop meestal cd's op worden afgespeeld. Deze heeft een 5-cd wisselaar en een MDLP deck (ik heb MD met longplay opnames die op mijn portable gemaakt zijn.
De D5C leest nauwelijks cdrw's dus dat kopieren naar MD lukt daar niet goed op. Anders had de D3 overbodig geweest.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt nog proberen om de geleideasjes te smeren van de laser, zeker als de cd overslaat op hetzelfde punt met verschillende cd's heb je kans dat het vet op is..
Op 29 december 2013 10:12:40 schreef bosa:
Hallo SuperGrover,Heel erg bedankt voor je antwoord! (+tip)
Ik ga het bestellen en proberen. Vind het een prachtig apparaat.
Dank en nogmaals dank.
Fijne dag. groet Ad
Let ook op dat je de juiste bestelt, er zijn A,B,C enzovoort versies van.
Hallo daar,
Dank allemaal voor de tips!
Schroef morgen mijn apparaat open.
@ SuperGrover : mijn plan is om ook veel CD-RW's af te spelen met deze cdspeler. Om gewoon te draaien, maar ook over te spoelen op md's. Heb er zelfs sinds kort weer lol in om cassettetapes op te nemen. Deze wil ik ook 'volspoelen' vanaf dit apparaat! Zelf vind ik minidisc nog altijd een prachtige uitvinding.
@ testman : waarmee zou ik de geleideasjes mee in kunnen smeren? Zou dat smeersel/vet te koop zijn bij een zaak zoals bijvoorbeeld Handyman? Altijd goed om ook eerst te kijken of dat afdoende is.
@ william1967 : ook bedankt voor tip! Zou op de laserunit staan of het a,b of c is? Of doe ik er verstandig aan om gewoon een Sony te bestellen? Zou het daarmee standaard de juiste zijn?
groet Ad
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het vet komt niet zo spits, een drupje universele olie is al genoeg. heeft de hema zelfs nog.. geen boter of kookvet, dat wordt harder met de tijd. met de hand een paar keer de laser op en neer schuiven om het vet te verdelen. een andere test is om de cd af te spelen, zodra er geluid komt meteen naar de laatste track te gaan met de track up toets. komt er dan weer geluid meteen weer naar track 1 gaan. merk je dan al dat het ding rare bijgeluiden maakt en niet wil gaan afspelen is de laser toch gaar. met deze test heb ik er al vaker een rotte/ slecht afgestelde lasers uitgehaald.