Hallo,
Als nieuweling hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Ik zou graag een tester maken, om het openen van de contactpunten van een oude motor met magneet ontsteking te kunnen testen.
De ene draad die uit de magneto komt moet dus de testdraad zijn.
Over de spoel staat een weerstand van 5Ω de condensator is 0.3f
Is dit te maken in een een simpele schakeling met een voeding van een 1.5v AA batterij een ledje die oplicht bij het openen van de contactpunten?
http://www.flickr.com/photos/25137930@N05/5685232446/in/photostream
Alvast bedankt
Hallo,
Zou je dit niet met een multimeter kunnen realiseren ? Of wil je perse dat er een lampje gaat branden als de contacten open zijn.
[Bericht gewijzigd door Shakes op (37%)]
ik zou dit kunnen doen, alleen zijn mijn multimeters niet gevoelig genoeg om een verschil van 5Ω te meten.
Het moet idd niet met een lamp
Ik haal gewoon de draad van de puntjes af en stel ze dan af. Als het hele spul goed loop controleer ik de contacthoek en zet ik er nog een stroboscoop op et voila.
Ow, en niet vergeten de magneet zelf goed te timen! Ben ik zelf een keer een uur naar aan het zoeken geweest.
@gj
Dat heb ik in het verleden ook genoeg gedaan.
Maar met een simpel ledje zou ik niet iedere keer het vliegwiel moeten monteren en demonteren. met een momentsleutel weer vastzetten.
en aangezien we spelen met het ontstekingstijdstip is het vrij omslachtig.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
je kunt ook de bevestiging vd de bodemplaat met passchroeven met golfring bijna vast zetten en een bowden kabel monteren om tijdens het draaien vd motor het tijdstip te vervroegen
Zenar
Met ledje gaat niet werken omdat het verschil tussen 5 Ohm en gesloten contactpunten te klein is.
Je kunt de bedrading naar buiten brengen.
Draad van contactpunten met een lus naar buiten brengen en daarin een conncetor of kroonsteen zetten.
Dan kunje dus wel met een lampje of led werken.
Je kunt ook een stroboscoop nemen en die apart voeden met 12V,misschien dat je de min nog moet doorkoppelen naar je motorblok.
Stroboscoop werkt prima, die gebruik ik ook altijd al is het meer ter controle. Die hoeft trouwens niet op een externe accu, kan ook gewoon op de eigen accu van de motor.
Draad naar buiten brengen lijkt me een uitstekend idee.
Ah, zo. In het schema van de ontsteking niet, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen op de motor zit?
Maar met externe accu kan het in het geval dat er verder geen draden aan die brommert zitten ook.
Franssel
Ik heb in 1971 mijn eerste occiloscoop gebouwd om de complete stroom/spanningsverloop te kunnen controleren
dan zag ik de dwell , de cap vd condensator of die goed was en de bougiepunt afstand
de ionisatie spanning en de vonkspanning en vonktijd (bepalend voor de bougiegap)
zelfs of de punten ingebrand waren
@gj De motor is wel degelijk uitgevoerd met een batterij van 6v-2ah
@franssel Een uitstekende oplossing alleen denk ik als beginneling vrij omslachtig en vrij duur om te bouwen en heel zeker mijn petje te boven.
@hd lijkt mij een goede oplossing alleen een beetje bang om de draden te verlengen naar extra weerstand toe, wat weer zorgt voor een lagere primaire spanning.
Om terug te komen op het meten met een multimeter.
Ook al draai je het vliegwiel heel langzaam heen en weer, toch wordt er een kleine primaire spanning opgewekt die het meetresultaat weer negatief beïnvloed.
Wel allemaal bedankt voor de reacties!
nog eens verder zitten kijken, kan ik deze schakeling niet (mis)bruiken om dit te bekomen.
aangezien een batterij van 9v met 5Ω inwendige weerstand toch vrij ontladen is?
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/29/voedingen/spanningsbewak…
of zit ik er helemaal naast?
de stroboscoop is ook moeilijk omdat het vooral een statische afstelling is na een revisie en de motor nog niet draait.
Zenar.
Als je toch een accu hebt,dan kunje het beste een gloeilampje gebruiken.
Neem een lampje van 6v 5 of 10 watt.
Hang 1 poot van je lampje aan de + pool van de accu en de ander aan de bobinedraad,de draad die van de contactpunten afkomt.
Vliegwiel met de hand draaien wel bougie verwijderen,draait veel makkelijker.
Contactpunten dicht,lamp brand volop.
Contactpunten open,lamp brand maar 1/2.
Dit lijkt me voor jouw de beste oplossing
http://www.electronics.gompy.net/ontstekingslamp/index.htm
http://www.electronics.gompy.net/strobelight/index.htm
[Bericht gewijzigd door Rob / gompy.net op (33%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is niet bruikbaar voor de TS; het blok loopt niet, hij wil hem eerst statisch afstellen.
De bobine losmaken en een gloeilamp aansluiten lijkt me de simpelste oplossing.
Franssel
Op 7 mei 2011 10:23:40 schreef ZENAR:
ga het idd toch zo eens proberen
en nog geprobeert ? tip: als de bougie er toch uit is steek een schuifmaat door het bougiegat en als je vliegwiel draaid moeten de punten openen 2mm voor het BDP
vroeger deden we het met een inschroefbare micrometer bij de DKW's 3 cil apart maar eerst de lichthoogte goed afstellen op 0,4 mm