benleentje
Golden Member
8 jaar geleden ben ik gestopt als werknemer bij een instalateur en daarna gaan werken bij een industrieel isolatie bedrijf. Ik doe daar nu oa onderhoud aan het machinepark en NEN3140 al heet dat nu EN 50110
Voor het keuren heb ik een certificaat zover ook geen probleem.
De situatie is als volgt.
We hebben een werkplaats bij een petrochemisch bedrijf. Volgens hun normen/ standaarden zijn de machines waaronder ook verplaatsbare machine met een stekker niet goed geaard. Volgens hun normen moet dat gedaan worden door een erkend instalateur.
Nu willen ze dat ik als Erkend Installateur wat machines ga aarden maar volgens klopt dat niet. Ik kan prima machines aarden ik heb er ook de opleiding voor gehad.
Maar om als erkend door te gaan moet mijn bedrijf daar toch de juiste certificaten of zoiets hebben.
Het gaat dus wel ons eigen werkplaats met onze eigen machines ed op het terrein van een ander.
Kan iemand mij hier wat verheldering in brengen tot waar liggen mijn bevoegdheden en waar hangt dat van af.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
mja , je bedrijf is natuurlijk geen installatiebedrijf , maar als je daar wel de papieren voor hebt mag je het wel doen natuurlijk . een installatiebedrijf stuurt ook niet de receptioniste naar een storing , er moet wel een diploma aanhangen .
en een petrochemisch bedrijf heeft vaak strengere normen door explosiegevaar bij het proces , dus ik zou dat ook eens nagaan . het kan weleens heel anders zijn als je gewend bent , bijv een losse aarde op apparaten en speciale kabel die tegen chemicalien kan .
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
De zaak zit toch iets ingewikkelder. Is dit een onderafdeling van een bedrijf, dan mag het niet. Ik zelf heb deze situatie ook meegemaakt. Ik was als technisch medewerker in dienst van een groothandel in schoolbenodigdheden. Dat bedrijf had een eigen drukkerij, machines voor schriften en schrijfblok fabricage en noem het maar wat op scholen gebruikt wordt hadden wij dus in eigen productie. Dikwijls kwamen er nieuwe machines en later zelfs een compleet computer gestuurd automatisch hoogbouw magazijn. Daarvoor was veel installatiewerk vereist en hoewel ik VEV sterkstroom en energietechniek gediplomeerd ben, mocht ik officieel deze werzaamheden niet uitvoeren. Een erkenning krijgen lukte ook niet, omdat wij geen installatiebedrijf waren. Via een bevriende relatie kon ik dat wel regelen, maar dan was hij wel de eind verantwoordelijke. Later toen ik een eigen bedrijf had ging dat veel makkelijker, certificaten tonen en aanmelden bij UNETO en het was geregeld. Nu moet ik er wel bij vermelden dat in het bedrijf waar ik hoofd TD was en dit speelde, het inmiddels 35 jaar geleden is en hoe het thans zit zou ik niet weten. Ik denk dat bij de VEV wel meer informatie te vinden is.
Groetjes Hans.
Officieel erkende installateurs bestaan niet.
Op 3 mei 2011 23:56:14 schreef testman:er moet wel een diploma aanhangen .
niet dus.
Als ze een "erkend bedrijf" willen zullen ze een op zich niet al te veel zeggende en onofficiele erkenning moeten hebben van een bedrijf dat erkenningen verkoopt (SEI bijvoorbeeld). Staat leuk op de auto's en in een lijstje aan de muur maar het zegt helemaal niets.
testman
ik vroeg het me ook al af , gezien ik op t vorige en huidige werk dingen doe die ik kan en weet maar geen diploma voor heb . de baas wil dat ik het doe / geeft er opdracht voor , dus is hij eindverantwoordelijk .
vooral bij t vorige werk deed ik er allerhande dingen bij. op een gegeven moment moest er een ph meting op het zwembad komen , een nieuwe meetinstallatie van 15.000 euro en dan zegt het hoofd , maak jij de meetpompaansluiting en voeding voor de meter maar in de regelkast . terwijl er een officieel monteur aanwezig was aldaar maar die was druk met lampen hangen ???
Ik erken mijzelf ook als installateur.. dus ik ben een erkend installateur
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Let op testman, als je dingen doet die in de taakomschrijving van je functie staan (door jou ondertekend), ongeacht of je wel of niet gediplomeerd ben, dan bij jij verantwoordelijk voor de veiligheid volgens mij. Ookal geeft je baas de opdracht. Staan de werkzaamheden niet beschreven ligt dat misschien anders.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
@Benadski
Als je in loondienst bent, dan is in principe je werkgever verantwoordelijk.
En dan niet alleen voor het E werk, maar overal voor.
Ook als je met de auto van de zaak schade maak.
benleentje
Golden Member
en een petrochemisch bedrijf heeft vaak strengere normen door explosiegevaar bij het proces , dus ik zou dat ook eens nagaan .
Ben ik me bewust van is even een kweste van uitzoeken wat wat voor aanvullingen ze erop hebben.
Wat ik moet maken is aanvullende aarde dus allemaal miet zo spannend, machine is nu geaard via de stekker en moet dan ook nog een extra via de behuizing. Hoe het allemaal uitgevoerd moet worden en wat de ader diameter moet zijn vogel ik ook wel uit.
Een stopcontact extra aansluiten of wat verlichting uitbreiden is geen probleem. Bij uitbreiding even alles nalopen of het wel binnen de zekering waarde kan.
Laat ik de vraag anders stellen.
Wat word nu verstaan onder een erkend installateur?
Ik dacht zelf iemand die de kennis heeft om de installatie te bouwen en ook de bevoegheid (zeg ik dat goed) heeft om de instalatie te keuren ed
Een ander voorbeeld,
Een vriend van mij heeft jaren gasleidingen en alles wat daar bijhoort aangesloten als werknemer bij een groot 'erkend' installatiebedrijf.
Hij is een eigen bedrijfje gestart in dezelfde branche.
Hij moest voor gas aansluitingen wel extra cursussen volgen, en daarvoor de papieren halen om hetzelfde werk, wat hij al jaren deed, nu wel uit te mogen voeren.
Het komt er dus eigenlijk op neer, dat de werkgever de eindverantwoordelijke is.
Op 4 mei 2011 18:06:39 schreef benleentje:
Laat ik de vraag anders stellen.Wat word nu verstaan onder een erkend installateur?
Nou, simpel, die bestaan niet.
Als ze dat wensen is dat waarschijnlijk een eigen en verouderde norm.
Dat was vroeger, toen kon alleen een erkend installateur een nieuwe electra-aansluiting voor de klant aanvragen ( Hoge uitzondering daar gelaten) Iedereen kan tegenwoordig een wijziging c.q. verzwaring bij het nutsbedrijf aanvragen. Alles is op de schop geweest, dus als ze graag hebben dat je erkend bent, erken je zelf in je werk m.a.w. geen gezeur gewoon doen, vraagt men bent U erkend ? Antwoord : " ja hoor al jaren !!!!!!"
Als je de jaarlijkse contributie van een organisatie betaalt, dan ben voor die organisatie erkend.
Ja, als je wil kan ik je die erkenning bezorgen
Vroeger (tot ca. 10 jaar geleden) was er een goed onderscheid:
Mensen met een elektrotechnische vakopleiding tot niveau 4 (Technicus sterkstroominstallaties) + Bedrijfsvoering elektrotechniek konden zich bij het regionale energiebedrijf inschrijven als Elektrotechnisch reparateur, en mochten derhalve alleen in de regio werken waar het energiebedrijf actief was.
Mensen die vervolgens nog de opleiding BedrijfsBeheer Elektrotechniek (gelijk aan het oude middenstandsdiploma, maar dan speciaal gericht op de installatiesector) deden, die konden een diplomA aanvragen als Elektrotechnisch Installateur. De VEV gaf dit diploma uit op basis van de eerder behaalde diploma's.
Met dit diploma kon ervervolgens bij het energiebedrijf een inschrijving aanvragen als 'Landelijk Erkend Installateur'
Dus: TSI+BVE+BBE=Elektrotechnisch Installateur.
Alle opleidingen werden gegeven door de VEV (huidig: Kenteq). De VEV was het opleidingsinstituut voor Elektrotechnisch Nederland. Hier kon je dus een praktijkgerichte vakopleiding genieten.
Ik heb bovenstaande diploma's dus alle 3, en worden als zodanig nog steeds als vakdiploma's gezien door het energiebedrijf.
De kreet 'Erkend Elektrotechnisch Installateur' kon je vervolgens krijgen bij het opstarten van een eigen onderneming indien je een lidmaatschap aanvroeg bij de UNETO. (Unie van Elektrotechnische Ondernemers). Je kon hier niet zomaar lid van worden, je moest door een soort van 'keuring', en leden die bezwaar hadden konden (met gegronde redenen) jouw lidmaatschap 'boycotten'.
Tevens had je voreger het VEEN, waar ook een soort van Erkening vanuit verstrekt werd, maar ik weet niet precies hoe dat zat.
M.a.w. voor 'Erkend Installateur' zijn er vakdiploma's nodig, en een lidmaatschap van een ondernemersclub die de 'Erkenning' dan afgeeft.
Gr. Benthouse
Op 4 mei 2011 19:23:09 schreef benthouse:...M.a.w. voor 'Erkend Installateur' zijn er vakdiploma's nodig, en een lidmaatschap van een ondernemersclub die de 'Erkenning' dan afgeeft...
Dus die erkenning is nietszeggend en waardeloos.
GJ; Vind jij vakdiploma's nietszeggend en waardeloos?
Gr.
Erik
[Bericht gewijzigd door erik1234 op woensdag 4 mei 2011 20:21:41 (67%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Wat ik denk dat GJ_ bedoeld, is dat een goed technicus met diploma (niet zo eentje die zich er een beetje doorheenbluft, al is dat lastig bij een praktische opleiding)net zo veel waard is met, als zonder extra aangekocht papiertje. Dat aangekochte papiertje voegt dus geen waarde toe aan de technicus.
Tsja, als die instantie controleert of die technicus dat diploma ook echt heeft, en de opleiding heeft gecontroleerd of die technicus goed genoeg is om het diploma te krijgen (met examens, tentamens, practica etc. Niet met "alternatieve routes"). Dan kun je inderdaad op het woord van die instantie afgaan, maar het is een beetje een via/via route. Daarentegen: Wie hier vraagt z'n elektricien naar z'n diploma*? Een logotje op de bus valt dan meer op... (Moet de instantie die bij het logotje hoort natuurlijk wel controleren of het niet onterecht is aangebracht...)
*Ok, we kunnen hier allemaal zelf ook wel het een en ander...
testman
dat logo verhaal klopt wel , er zijn zat bedrijven die om bij overheidsgebouwen te kunnen werken aan een bepaalde nen norm moeten voldoen . dat betekent dat monteurs een vca diploma moeten hebben , gereedschap en klimgerei moet jaarlijks gekeurd worden . de bedrijven intereseert het niks behalve het logo op het briefpapier , want pas als de inspecteur langskomt moet ineens alles nog gekeurd worden .
dus dat stempeltje is heel belangrijk .....
Op 4 mei 2011 20:20:30 schreef erik1234:
GJ; Vind jij vakdiploma's nietszeggend en waardeloos?
Een installateur zal toch minstens moeten kunnen lezen neem ik aan
Op 4 mei 2011 20:52:42 schreef testman:.. dat betekent dat monteurs een vca diploma moeten hebben..
En dat is ook niks officieels. VCA is bedacht door een paar grote bedrijven en die hebben daarbij al die kleine lastpakjes bewust buitengesloten.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 4 mei 2011 21:10:38 (41%)]
Op 4 mei 2011 21:09:09 schreef GJ_:
[...]
En dat is ook niks officieels. VCA is bedacht door een paar grote bedrijven en die hebben daarbij al die kleine lastpakjes bewust buitengesloten.
VCA is dan ook een uitgehold diploma, dat kan elke boerenl*l nog halen op zijn klompen.....
Ik heb zelf meerdere veiligheids diploma's (Basisveiligheid, VCA2 voor leidinggevenden, VOL-VCA voor operationeel leidinggevenden, VAPRO VVI 2 veiligheid voor leidinggevenden in de Industrie), maar het resultaat van dit alles is wel dat het veiligheidsbesef bij een groot aantal mensen gestegen is, en hierdoor het aantal (bijna) ongevallen omlaag gegaan is als het goed is.
Ook ik heb een hekel aan regels, en al helemaal als ze bedacht zijn door iemand anders, en er vervolgens een onwerkbare situatie etc ontstaat door allerlei vergrendelingen om het voor een 'leek' veiliger te maken.
Iedereen moet gewoon voor zichzelf duidelijk hebben waar hij mee bezig is, of het nu vakgerelateerd is of veiligheidsgerelateerd, een echte vakman heeft niet alleen diploma's maar ook kennis van zaken, en handelt hier dus ook naar.....
(Al zijn diploma's vaak wel handig om 'binnen te komen', en dan vooral bij de grotere bedrijven op 'hogere' functies).
Gr. Benthouse
Op 4 mei 2011 21:20:58 schreef benthouse:
VCA is dan ook een uitgehold diploma, dat kan elke boerenl*l nog halen op zijn klompen.......
Dat "examen", (dat dus helemaal niks officieels is, het is ook geen erkend diploma) is niet bedoeld om voor te zakken. Het is een tamelijk kinderachtige manier om mensen te dwingen zich in de stof te verdiepen. Zakken kan niet. Wij hebben het met 24 man gedaan, niemand heeft geleerd en iedereen met vlag en wimpel geslaagd. Nuttig hoor.
testman
op m'n exwerk was het hele bedrijf op vca cursus geweest omdat het toch vernieuwd moest worden na 10 jaar . ondanks dat ik geen installatie diploma's heb en niet veel ervaring heb op grote bouwplaatsen had ik 3 punten ,de beste score van het bedrijf . de leraar van de cursus was niet eens op de hoogte want hij had nog dingen volgens het oude leerboek uitgelegd .
een aantal managers die ook de leidinggevende vca hadden , zijn 4x opnieuw opgemoeten ....
benleentje
Golden Member
OK I get the picture.
Maar toch vind ik het nog wel vaag.
Ik heb zelf 9 jaar geleden mijn TSI gehaald en ik werk nu voor een grote bakkerij. En van mijn chef mag een stopcontact aansluiten bij een klant van hun die elke week brood afneemt. 1 jaar later maakt diezelfde stopcontact sluiting en er volgt brand?
Ik had mijn chef al gewaarschuwt van te voren omdat ze een 3000W kachel op gingen aansluiten maar toch keurde deze het werk goed, mondeling.
Met andere worden kan nu elk bedrijf maar van alles uitvoeren op elektra gebied als erkende bakker op de hoek met een e-diploma?
Op 4 mei 2011 21:36:42 schreef testman:
een aantal managers die ook de leidinggevende vca hadden , zijn 4x opnieuw opgemoeten ....
Uh-oh, zo veel spannender is VOL echt niet.