Hallo! Voor m'n quadcopter ben ik nu al een tijdje bezig om m'n mosfets fatsoenlijk te driven. Ik ben inmiddels redelijk ten einde raad, dus hoop op wat advies.

Het PWM signaal dat uit de pic32 komt is 3.3 volt, en heeft een eigen accu. Ik heb de min hiervan aan de min gehangen van de 'grote' accu die de motoren voorziet van stroom. Ik heb een flyback diode over de motoren staan, een 1N4007 (geen flauw idee of deze geschikt is; ik had niks anders op voorraad). De motoren gebruiken +/- 6 ampere, en zijn brushed motoren.

Ik ben begonnen met een logic N channel mosfet (FDP6035AL), waar ik een totem pole voor heb gezet mbv BC547 & BC557. Dit werkte in principe prima met een 2 cellige lipo (7/8V), echter toen ik overging op een 3 cellige (11/12V) bleven de mosfets aan staan. Na de schakeling weer op een breadbord te hebben nagemaakt krijg ik nogal rare resultaten, waardoor ik eigenlijk geen zin meer heb om nog tijd te steken in het uitvogelen waarom de totem pole niet goed werkt.

Nu ben ik van plan om gewoon een mosfet driver te kopen zodat ik hier geen omkijken meer naar heb. Ik ben na wat zoeken uitgekomen op de Microchip TC4468, een quad 'non inverted' low-side mosfet driver. Na het lezen van de datasheet weet ik echter niet of deze wel geschikt is. Stel ik voed deze met 12 volt, en gebruik de 3.3 volt als input, krijg ik dan +/- 12 volt op de uitgang? Aangezien ik geen reden meer heb voor een logic level mosfet wil ik een IRF530 gaan gebruiken. Kan iemand me vertellen of dit een redelijke 'foolproof' oplossing is?

Dank!

Linkje naar TC4468, linkje naar IRF530

Ik ben met een brushless motor driver bezig. Daar stop ik een IRF5380 in als mosfet driver (geloof ik).

Ik doe nog iets verkeerd: m'n drivers sneuvelen regelmatig. Te regelmatig.

Dus of het "foolproof" wordt weet ik niet....

Voor de "low side" vind ik je oplossing met twee bc547's en 1 bc557 wel mooi. De highside is altijd wat lastiger.

Mijn motoren hoeven maar 1 kant op te draaien, dus ik kan vooruit met alleen een low side.

Ik heb zojuist maar even het een en ander besteld bij Farnell. Ook meteen maar wat nieuwe mosfets en schottky diodes. Helaas heb ik hier nog erg weinig kaas van gegeten... ik wil gewoon vliegen! :)

Met dit probleem heb ik een tijdje terug ook gezeten, omdat ik zelf ook nog een hogere voedingspanning gebruik (max 30 volt). Ik zat toen met de maximale gate spanning van de fet. Ik heb dit domweg opgelost door een aparte voeding voor de mosfet driver te gebruiken.

Het is wel een foolproof oplossing. De printplaat met de betreffende schakeling is al een paar dagen getest zonder problemen.

Ik gebruik de mcp1401.

Het is wel een foolproof oplossing. De printplaat met de betreffende schakeling is al een paar dagen getest zonder problemen.

Dit kun je alleen met (redelijke) zekerheid zeggen als:
- Je veel printjes een stresstest hebt gegeven
- Je één printje gedurende lange tijd een stresstest hebt gegeven
- Je het printje mishandelt met bijvoorbeeld te hoge spanningen, statische electriciteit, etc.

Anders kun je niet met redelijke zekerheid zeggen dat iets foolproof is. Het feit dat het bij jou al een paar dagen goed werkt is geen garantie.

Bedankt voor de reacties! Een paar dagen is voor mij lang genoeg om het te proberen. M'n quadcopter zal toch maar een minuut of 10 tot 15 kunnen vliegen op 1 accu. Als ik een paar honderd runs kan doen heb ik waarschijnlijk al wel de motoren, accu's of bladen gesloopt (en maakt een extra driver dus ook weinig meer uit).

Nog een paar vragen:

1. Is het nog verstandig om een lage weerstand tussen de pic32 en de driver te zetten? Hier en daar lees ik dat dit 'ringing' tegen zou gaan.
  2. Moet ik de uitgangen van de pic32 naar ground trekken met een weerstand? Hoe groot moet deze weerstand zijn om nog een beetje degelijk snelheid te behouden? Ik schakel momenteel met 10 kHz (wat misschien wat overdreven is).
  3. Hoewel 12V ruim binnen het bereik van de driver valt, is het alsnog verstandig een aparte voeding hiervoor te zetten? Moet ik op een andere manier de driver nog beschermen? Is 1uF voldoende als decoupling?
  4. Wat betreft schakelsnelheid: het leek me leuk om deze variabel te maken zodat ik wat geluid kan produceren met de motoren voor het hele geval de lucht in gaat. De code hiervoor heb ik reeds geimplementeerd. Is het gevaarlijk om de mosfets met motoren erachter op 100hz te schakelen? Bij een eerste poging heb ik hiermee een aantal mosfets opgeblazen, maar toen had ik ook nog geen flyback diode ertussen zitten.

Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik de theorie erachter wel redelijk kan toepassen, maar de ervaring leert dat praktijk toch vaak net iets anders werkt. Ik heb helaas geen scope om de effecten van het een en ander te kunnen meten...