Geachte forum leden.
Ik heb bij mijn fiets een DC moter van 40 Nm in het achterwiel
Nu is mijn vraag de volgende.
Hoeveel kracht leverd deze moter (zonder verliezen) aan het wiel bij volledig vermogen ?
de hartafstand van de grond tot aan de as is 36cm
Ik kom op 111 newton = 11.3 kg klopt dit ?
Dus de fiets word bij vol vermogen met 11.3 kg vooruit gedrukt ?
mvrg
e de waele

De eenheid van kracht is geen kg maar newton. Kilogram is de eenheid van massa. Ook voor gewicht moet je Newton gebruiken al word hier nogal tegen gezondigd.

Verder klopt je berekening wel hoor, daar niet van. En iedereen snapt wat je bedoeld als je met 11kg vooruit gedrukt word, het is zo wellicht ook wat eenvoudiger voor te stellen hoe groot de kracht is.

Gj
Bedankt voor uw zeer snelle reactie
Je hebt inderdaad gelijk van de kg= massa
mvrg
E de waele

Ik vindt het knap dat je uit een motor die 40 Nm is 111 Nm haald, of zie ik iets over het hoofd.

111 N, niet Nm.

Het idee was denk ik \scriptstyle \ \frac{40\,\mathrm{Nm}}{0{,}36\,\mathrm{m}}=111\,\mathrm{N}

...en daar is geen spelt tussen te krijgen. Die berekening klopte best, die kilogrammen waren fout maar voor de meeste mensen wel handig om zich een voorstelling van die kracht te maken.

Een heel klein speldje dan: die kracht is er niet zozeer bij het volledige vermogen, maar bij het volledige koppel. Als de motor 40Nm levert bij stilstand, is het mechanisch vermogen 0W (er wordt immers niets nuttigs gedaan), maar het koppel en daarmee de kracht is wel aanwezig.

Als de fiets aan de regels voor elektrische fietsen in Nederland voldoet (max. 250W mechanisch vermogen), kan die 40Nm maar tot 8.1km/h geleverd worden, daarna moet het koppel afnemen om niet over die 250W te gaan.