Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een stereo surround versterker te maken.
Het is de eerste keer dat ik zon uitgebreid project ga maken.
Ik was op zoek naar wat voorbeelden en kwam toen terecht op deze site, ik dacht laat ik me maar is registreren mocht ik eventuele hulp nodig hebben en input / ideeen van anderen is natuurlijk ook altijd handig 
Wat meer over mezelf:
Ik ben 19jaar en heb vmbo-k elektrotechniek gedaan (had dit met vlag en wimpel gehaald en had het laatste halfjaar alleen maar projectjes samen met 1 iemand anders en de leraar uitgevoerd omdat we alles voor school al af hadden). Na elektrotechniek heb ik MBO ICT niveau3 gedaan.
Een van mijn hobbys is naar muziek luisteren en films/series kijken, daarom dacht ik, laat ik is een stereo surround setje in elkaar prutsen 
Terug on topic:
De versterker moet in totaal 11 kanalen (8.1 + 2x LFC (L+R)) gaan versterken.
De volgende speakers worden dus uiteindelijk aangesloten:
Front-Left---------Center-----Front-Right
Left-LF-------------LFE-------Right-LF
Left-Surround------!IK!-------Right-Surround
Left-Back-------Center-Back---Right-Back
De input zal komen van mijn pc via 4 keer mini-jack of 8 keer tulp.
Dan zit je natuurlijk pas op 8 kanalen (7.1 (home cinema, niet wide)).
De LFC's (Left-LF en Right-LF) worden gemaakt door alle speakers van de corrosponderende kant te nemen en door een filter te laten gaan (wss <150Hz).
De Center-Back word gemaakt door de positieve kanten van Left-Back en Right-Back te nemen.
De bedoeling was rond de 50watt per normaal kanaal (dus 8x50watt) en 150-200watt voor de LFC's en LFE. Een slordige 850~1000watt dus (zullen de buren blij van worden).
De normale kanalen krijgen een bereik van 150~20KHz (3-weg speakers) en de LFC's wil ik op 15~150KHz hebben, de subwoofer heb ik nog niet zo over nagedacht, geloof dat die meestal rond de <80~100watt zitten.
Ik ben nu bezig met wat schematjes, die hoop ik in de loop van de dag te posten.
Laat maar weten wat jullie er van vinden en wat er eventueel anders kan!!! 
Wat er anders kan: als je er de ruimte voor hebt, zou ik er voor kiezen om de LF kanalen weg te laten en full range speakers te gebruiken.
Heb je alle luidsprekers al, of moet je die ook nog gaan bouwen/aanschaffen?
De luidsprekers zullen ook zelf gebouwd worden ja, maar die zijn naar mijn mening ook wel redelijk 'full-range'.
Echter wil ik de extreem lage tonen goed kunnen afstemmen op de ruimte, dit gaat makkelijker als ik ze los kan verplaatsen en het volume apart kan aanpassen ervan.
Maar toch bedankt voor de tip 
een surround versterker is op zich niets meer als een surround decoder met meerdere versterkerunits erachter.
voor bijvoorbeeld dts is het niet de moeite waard (als het al lukt) om zelf een decoder te bouwen. die kun je wel gewoon kopen.
daarachter komen dan gewoon 11 versterkers (in jouw geval).
misschien dit voor de normale speakers (2 maal)
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=16…
en zoiets voor de lfc/lfe
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=14…
Overigens zijn zulke vermogens grote onzin. er wordt meestal gedacht dat het vermogen betekend hoe hard de muziek gaat. maar als je gewoon goede speakers neemt is dat niet nodig. en dan gaat het om speakers met een hoog rendement (aantal dB/Watt).
als je goede speakers hebt, kun je af met max 200w in totaal. en dan blaas je je oren eraf. maar als je goedkope prullen neemt met een waardeloos rendement heb je wel 1000w nodig.
+3dB is een verdubbeling van het vermogen.
100w in een 90dB/W speaker geeft net zoveel herrie als 200w in een 87dB/w speaker
Waarom niet gelijk deze kant op ? dan ben je veel flexibeler.. 
Zonder gekheid, ik zie de toegevoegde waarde van zo veel extra kanalen niet. Ik ben bang dat het een teleurstelling wordt, en beter werkt met die kanalen welke door een goed ingeregelde processor correct voorbewerkt worden. (L-R center back ?!)
Vermits het toch niet om High end gaat zou je voor de kanalen IC eindtrappen (TDA7293 oid) kunnen nemen, compact en goedkoop. Voor de sub is klasse-D (Hypex) nu de weg om te gaan.
Denk op tijd na over audioverbindingen en de elektrische constructie, anders krijg je het niet stil.
@timberbleek
ja ik weet dat watts niet zo heel veel uitmaakt was ook beetje domme opmerking van om te zeggen dat de buren het niet leuk vonden, maar los daarvan, stuur jij me niet net zo goed 8x45 + 3x100watt?
edit: los van het aantal watts, het is ook geen decoder, dat zit in mijn geluidskaart, mijn geluidskaart regelt het surround gedeelte en stuurt gewoon 8kanalen door naar de versterker die eigenlijk alleen versterkt hoeven te worden
toch bedankt voor de ic's, zal er zeker naar kijken
@aart
het klopt dat 6.1, 7.1 of 8.1 niet zoveel toegevoegde waarde geeft in films / muziek omdat je voor die effecten vooral meer speakers voor en boven / onder je nodig hebt, maar als jij net als ik veel scherpshuttertje speelt in call of duty dan is het zeer prettig als je kan horen of iemand van de voor-, zij- of achterkant komt. daarbij zal ik eriets van een relais of dergelijks tussenplaatsen om te switchen tussen surround en stereo input, in geval van stereo zal ik gewoon alleen links en recht versterken maar wel over alle speakers
ik gaf de ic's aan de hand van wat je vroeg.
daarna kwam ik pas met de opmerking.
als je het wil doen met die vermogens zijn die ic's een optie. wil je het doen met minder, dan zijn er nog wel andere
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik raad je aan om eens op http://shop.41hz.com/shop/ te kijken voor bouwkit versterker modules.
oke, wat raad jij aan dan?
heb niet zo heel veel verstand van het aantal watts als het op geluid aankomt namelijk, weet alleen dat het wel belangrijk is om voor minstens 8ohm te gaan als je goeie kwaliteit wil (of zit ik daar ok heel fout?)
dat lijkt me niet echt verschil uitmaken.
in beide impedanties zul je goede en slechte speakers hebben.
Uw opmerkingen over zowel stereo als luidsprekerimpedanties raken helaas kant noch wal.
Dat betekent niet dat een zelfgebouwde set versterkers je nu ongelukkig zal maken, maar als je je verder ontwikkelt op audiogebied zul je allicht andere keuzes gaan maken.
Bouw het vooral modulair, zorg voor een nette, veilige maar niet te dure opbouw en geniet er van.
[Bericht gewijzigd door Aart op (16%)]
zoals ik al zei, van die impedanties was ik niet zeker, dat had iemand alleen een keer aan mij uitgelegd (niet goed genoeg blijkbaar).
maar wat bedoel je precies met mijn verhaal over stereo?
Stereo-opnames zijn bedoeld voor weergave over twee kanalen, links en rechts voor de luisteraar geplaatst. Het liefst zo dat het geheel een gelijkzijdige driehoek vormt.
Daar hoef je je niet aan te houden, maar het is wel het uitgangspunt waarmee muziek geproduceerd wordt (of behoort te worden..)
oke, dat snap ik, mijn bedoeling was dan ook simpelweg links alleen over de linkse speakers (left-front, left-surround, left-back) en zelfde voor rechts, of denk je dat het dan beter is om als ik de switch omhaal voor stereo het alleen op left en right front te laten gaan?
ik denk eigenlijk dat dat niet echt uitmaakt. als je alleen de speakers voor (links en rechts) gebruikt zoals aart zegt in een gelijkzijdige driehoek, dan sta je eigenlijk midden tussen het geluid. als je het geluid via alle speakers links en rechts laat lopen sta je nog steeds in het midden imo.
Het is een detail, maar je zou beiden kunnen doen.
Ik denk dat je het eenvoudiger regelt in de software die bij de geluidskaart zit.
het gaat inderdaad makkelijker via mijn pc, maar ik wil er ook eventueel een cd-speler of bijv mijn telefoon / mp3 op aan willen kunnen sluiten.
ik luister nu overigens ook zoals ik het wou, ik heb op het moment een normale 7.1 set, en dan regel ik het inderdaad via mijn geluidskaart dat links over alle linkse en rechts over alle rechtse kanalen gaat
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Modulair bouwen heeft vrijwel altijd voordelen, dus de opmerking is heel algemeen toepasbaar. Alleen als de kostprijs extreem belangrijk is (zoals in consumentenapparatuur), dan is een modulaire opbouw onwenselijk.
Modulair kan betekenen: per versterker(paar) een los printje, en alles op 1 aparte netvoeding.
ah oke, dacht al zoiets in die richting maar was niet zeker.
bedankt voor de opheldering, dat is zeker een goed idee.
zeker ook omdat ik nog niet zo ervaren ben, verpest ik 1 printje dan verpest ik niet de hele versterker ook handig 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
De eerste vraag die bij mij opkwam: wat is je budget? Ik denk dat je zo 3000-4000 euro kwijt bent, als het al niet meer is: goede luidsprekers zijn duur, goede filters ook, en vergeet het materiaal er omheen niet...
M'n broer heeft een 5.1 set, en met eenzelfde schietspel (Medal of Honour) is toch echt prima te horen waar iets of iemand vandaan komt: daar zijn echt niet nóg meer speakers voor nodig.
O ja: stereogeluid wil je echt alleen maar op 2 speakers hebben, en niet meer: het klinkt gewoon niet met meerdere speakers.
budget:
onbepaald
stereo over meerdere speakers:
dan ga ik er vanuit dat hij zo'n standaard 5.1 setje heeft met een subwoofer waar alle lage frequenties over heengaan en dat hij dus ook kleine satalites heeft die alleen hoog en met geluk beetje goed mid weer kunnen geven, ik heb namelijk 7 full-range speakers en daarnaast nog een sub, en het klinkt prima.
kan ook zijn dat hij zijn speakers niet goed opgesteld heeft?:
Oke, ik heb er nog is goed over nagedacht en beetje rondgekeken.
Ik ga de normale speakers op maar 18watt doen.
Hiervoor ga ik de TDA2050 gebruiken, die levert 18watt op over 8ohm.
Ben al wat aan het kijken naar speakers, en heb wel wat ideeen maar daar ben ik nog niet over uit.
Verder denk ik dat ik de volumeregeling op die van hier ga baseren.
Heb hier een schematje per module/kanaal:
klein foutje: -18V = -0V