Stappenmotor voor TV-lift aansturen met pic16f690

Sinds enige tijd ben ik bezig met het bouwen van een TV-lift systeem. De bedoeling is dat mijn tv niet zichtbaar is als het niet nodig is en uit een meubel tevoorschijn komt als er tv wordt gekeken. Ik gebruik hiervoor een pic16f690 microchip, een stappenmotor met een bijhorende driver. Ik heb al uren nagedacht over, en geëxperimenteerd met Proton software en de bijgeleverde pickit 2 software, en ik heb de motor al doen draaien,en kan de snelheid en aanstuurtijd ook regelen, so far so good. Ik weet nu niet wat het gemakkelijkste is om te doen: het systeem met 1 knop naar boven doen gaan en met dezelfde knop naar beneden of 2 verschillende knoppen gebruiken. En moet ik best eindeloop sensors zetten bovenaan en onderaan? En welke functie gebruik ik nu eigenlijk het beste, Toggle of Servo of nog iets anders?

Ik zou het nu ineens goed willen doen en daarom vraag ik hier even om hulp want anders zie ik het gebeuren dat mijn project op de zolder verdwijnt, en dat zou jammer zijn want ik heb tot hier toe al heel wat bijgeleerd...

Alvast bedankt

1 of 2 knoppen bepaal je zelf. Dus wat jij het makkelijkst vindt.
Wat ik wel zou doen is die knop(pen) aan te sluiten op de pinnen waar je een interrupt on change hebt, dan kun je de processor in Sleep modus zetten als-ie klaar is met z'n transport functie.

Je schrijft dat je een stappenmotor gebruikt, dan kun je natuurlijk ook het aantal stappen dat je moet afleggen tellen en dat vervolgens in je PIC opslaan, dat scheelt weer schakelaars.
Echter, gegeven dat een TV niet licht is en er in de loop der tijd speling ontstaat zouden sensoren wel nauwkeuriger kunnen zijn. Je PIC heeft voldoende I/O, dus daar zal het niet aan liggen.

De functie die je daarvoor moet gebruiken hangt af van het type stappenmotor. Je zegt dat je dat al werkend hebt. Mooi toch?
Als het werkt kun je natuurlijk altijd kijken of iets anders ook werkt, maar persoonlijk zou ik al tevreden zijn. Servo is echt voor een servomotor en Toggle is een algemene instructie om een ouputpin om te schakelen.

Beetje laat, maar ik was nieuwsgierig naar de mechanische kant.

Je heb het over een stappen motor. Hoe sterk is deze en hoe heb je bepaald dat deze sterk genoeg is?
Hoe heb je het mechaniek verbonden met je stappen motor? Doe je dit met een lineaire spindel of een trapezium as?

Heb je ergens of op een ander forum een topic hierover?

Had adhoc wel wat gemaakt Jaaaaren terug, maar wil nu iets uitgebreider en de lagers wat steviger, met stem/afstand bed. control. Wil tijdens de komende vakantie hier aan beginnen en heb al wat als schetsen.

Het is nog een "Work in Progress" . Mijn programmatie van de microchip ik klaar, nu moet ik nog beginnen aan de mechanische dingen, als het werkt zal ik het hier laten weten.

ik dacht daar ooit een elektrische schaarkrik voor te gebruiken

Dat is zeker krachtig genoeg maar de afstand die kan afgelegd worden is krap van 11 cm tot ongeveer 35 cm, dus enig mechanisch geknutsel zal nodig zijn