Diepontlaadbeveiligingen voor (semitractie)accu's zijn te koop bij Conrad, maar die moeten in de - leiding worden opgenomen en dat komt me niet goed uit.
Bovendien worden ze opgeblazen boven de 20A en dat is ook niet de bedoeling.
Weet iemand een geschikte schakeling?

Tim

Als ze opgeblazen worden boven de 20A heb je simpelweg een te lichte beveiliging te pakken: blijkbaar kan je accu dus veel meer leveren dan die beveiliging maximaal kan verstouwen, dus daar zit sowieso probleem 1.

Verder denk ik dat het niet slim is om dergelijke beveiligingen om te bouwen zodat ze in de plus-leiding gemonteerd kunnen worden, puur omwille van betrouwbaarheid.

Mijn probleem is hiermee niet opgelost, geen idee waar ik zo'n diepontlaadbeveiliging kan vinden.
Zelfbouw is wellicht een goede oplossing, maar waar vind ik een schema?

Tim

Misschien kun je aangeven wat de schakeling moet doen en waar het wordt gebruikt.

'beveiligen' is een wat abstract begrip.

Even wat vragen:

Wil je dat de accu wordt afgeschakeld of dat er een alarm afgaat, of iets anders?
Kun je een schets maken van de situatie?
Wat is de toepassing van de accu's?
Wat is de specificatie van de accu's?

Het gaat om een aantal gebruikers in een camper.

-omvormer 12V-220V
-standkachel 17A
-verlichting interieur
-waterpomp
-bewakingscamera
-radio
-circulatieventilator verwarming
-toiletventilator

Allemaal relatief kleine verbruikers, behalve de standkachel die ongeveer 0,5 uur per dag moet werken.
Alleen als er ongemerkt iets aan blijft staan gedurende lange tijd gaan de accu's, 2 x 70 Ah, naar de bliksem.
Dat is dus al eens gebeurd, vandaar dat ik de zaak met een diepontladingsbeveiliging wil beschermen.

Tim

Met een uA723 (LM723) gaat dat ook.
Er staan op dit forum diverse posts over dit onderwerp.