Beste forumlezers, beide bakken hebben dezelfde ziekte nml links en rechts kanaal vallen steeds frequenter uit, als de volumeknop flink opengedraaid wordt hersteld de toestand zich doch voor korte tijd. Vooral de kr 5600 heeft voor mij een emotionele waarde,het was mijn eerste tuner versterker die nu al enkele jaren door mijn dochter gebruikt wordt. vermoedelijk zijn de speakerrelais vervuild of versleten, maar voor beide toestellen gebeurd het op beide uitgangen(a+b).Nu miin vraag: kan ik ergens schema's vinden, en welke condensatoren vervang ik ook best? Is het nog de moeite om eraan te beginnen? Ik ben geen electronica expert al ik heb ik enige ervaring, mijn laatste project was een velleman buizenversterker bouwkit met 8x de el34, waar ik zeer tevreden over ben.
Vriendelijke groeten
Jan Bellen
Zutendaal
Belgie
Ja die relais daar kun je eens mee beginnen,zeker gezien het feit dat het weer herstelt bij hoger volume.Kontakten reinigen,indien het relais zijn die opengemaakt kunnen worden.
Kan het speakerrelais niet overbrugd worden, als ik het schema bekijk ga ik er vanuit dat het relais enkel vertraagd inschakeld bij het opstarten, maar is dat eigenlijk nodig?
groeten
Jan
Overbruggen kan maar die relais zitten er niet voor niets.
Ze zorgen ervoor dat je bij het uitzetten geen restgeluid meer hoort maar ze zijn ook als beveiliging voor de luidsprekers. Niet zomaar overbruggen dus!
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Als je afscheid van je speakers wilt nemen kun je het relais zeker overbruggen ja! Waarom denk je dat dat relais er zit? Echt niet omdat ze toevallig ene stapel relais overhadden in de fabriek! Dat relais komt vertraagd op om je speakers te beschermen tegen de inschakelknal welke de versterker genereerd bij het aanzetten van de versterker!
schema is hier http://www.fotoalbumet.com/u/00/24/40/files/Manuals/KR-5600_1.PNG
te vinden
En inderdaad, dit soort apparaten verdient het netjes te worden hersteld.Het vraagt wat inspanning maar het is het zeker waard.
De relais overbruggen zal waarschijnlijk leiden tot in en uitschakel geluiden (plop,kraak etc) niet doen dus.