Graag zou ik weer eens gebruik maken van jullie kennis.
Na een aantal kratradio's verder waaronder een zelfgebouwde koffergrammofoon wil ik me nu meer gaan verdiepen in de wondere wereld van de elektronica
Deze keer wil ik opnieuw een koffergrammofoon maken, maar dan vertrekken uit een bestaand model, alles zoveel mogelijk intact houden (de volume knoppen en equalizers).
Het gaat om dit model: de philips stereo 400 die loopt op 12 volt
De interne versterking wordt geleverd door twee TDA 1908, voor ieder kanaal 1.
datasheet:http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/378170_DS.pdf
Wat ik graag zou willen: ik wil gebruik blijven maken van de volume knoppen en equalisers, maar wil het versterking gedeelte vervangen voor een TA2024 omdat deze veel efficiënter omgaat met stroomverbruik. Kort door de bocht: Is dit mogelijk? Ik denk niet dat het zo simpel is door de TDA's eruit te halen en die rechtstreeks te vervangen voor de ta2024?
Hier wat afbeeldingen van de printplaat
Heeft deze platenspelen naast een speaker-out ook een line/phono-out? In dat geval zou ik die gewoon kapen en daar je nieuwe versterkerchip op aansluiten.
hi bert
Ja, dat is zeker een goed idee, er zit namelijk een din stekker op, ik neem aan dat die destijds gebruikt werd om de platenspeler aan een externe versterker te koppelen.
Dat roept wel een andere vraag op: ik wilde de ta2024 gebruiken omdat deze zuiniger omgaat met het stroomverbruik. Wordt bij het aansluiten van de din stekker de interne versterker afgesloten, zodat deze geen stroom meer trekt?
ik hoop dat het uitgangssignaalvan de din stekker voldoende is voor de ta2024, anders zal ik iets moeten bedenken met een voorversterker
Ik vermoed niet dat de versterker op die manier van stroom wordt afgesloten.
Je zal ook nog even moeten bekijken of elke schuif wel invloed heeft op het signaal naar de line-out.
Wat je anders eventueel nog zou kunnen doen is het signaal aan de ingang van de versterkerchip aftappen (en deze chip eventueel verwijderen, als de omliggende elektronica dit toelaat). Hiervoor zul je de schakeling een beetje moeten uitpluizen.
Voordat je verder gaat met het modificeren, kijk eerst eens wat het verbruik is van de totale speler, en wat het aandeel van de motor en versterker daarin is. Ik kan me nl. voorstellen dat het motorvermogen een fors deel is daarvan, en dat een efficientere versterker dus niet zo veel doet om het totale verbruik te reduceren.
Die platenspelertjes trekken al heel weinig stroom. Ik denk dat je geen groot voordeel bereikt met een modernere versterkerchip.
dag heren
bedankt voor jullie input.
Vanwege de slechte geluidskwaliteit van de ingebouwde versterker heb ik toch gekozen voor een tripath ta2024.Met mijn huidige zelfgebouwde koffergramofoon met 12v pioneer platenspeler, HQ phono voorversterker en een TA2024, speelt op twee 7 ah accu's toch bijna 9 uur, dat is voor mij voldoende.
De huidige interne printplaat van de platenspeler is te verwijderd. Heb de losse componenten voor aansturing van de motor eraf gesoldeerd en die opnieuw in elkaar gezet.Heb nu ruimte gecreëerd voor een accu, de ta2024 en een velleman riaa voorversterker. Samen zal dit een wat aardiger geluid produceren en ook nog eens meer volume (max 15 watt per kanaal).