Hallo Allemaal.

Ik hoop dat ik in het juiste deel van het forum mijn vraag plaats. Het gaat namelijk om een 3~motor driehoek/ster.

Ik weet dat je bij een 3~ 230/400 volt tussen twee fases 400Volt meet en op 1 fase 230v.

Wat ik nu dus niet precies begrijp is wanneer je een motor in driehoek of in ster schakelt.

Op een motor plaatje staat het dan zo aangegeven 230/400 A/Y.

Wat ik geleerd hebt is dat er bij driehoek over 1 spoel 400volt staat en bij ster 230Volt per spoel.

Iemand die mijn misschien wijzer kan maken hoe het zit?

Alvast bedankt!

p.s. Heb ookal op internet gekeken maar word er niet wijzer van.

Ik dat je bij een 3~ 230/400 volt tussen twee fases 400Volt meet en op 1 fase 230v.

Klopt, 400V lijnspanning ( tussen de fasen ) en 230 tussen fase en nul.

Wat ik geleerd hebt is dat er bij driehoek over 1 spoel 400volt staat en bij ster 230Volt per spoel.

Klopt ook, bij een 230/400V drie fasen net zou er in ster 230 volt over de spoelen staan en in driehoek 400V.

Op een motor plaatje staat het dan zo aangegeven 230/400 A/Y.

Dat wilt zeggen dat in driehoek je een lijnspanning van 230V mag hebben en in ster een lijnspanning van 400V.

In jouw geval kan en mag hij dus alleen maar in ster.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Oke maar je zegt dat je in driehoek een lijnspanning mag hebben van 230 volt dus met andere woorde over een spoel staat 230 volt?

Misschien begrijp ik het verkeerd maar in driehoek staat er dan toch 400 volt overheen? De fases liggen gelijk aan elkaar?

En de lijnspanning van ster/driehoek is toch allebij 400volt? Want je meet tussen twee fases toch?

[Bericht gewijzigd door mikedane op (17%)]

[quote
In jouw geval kan en mag hij dus alleen maar in ster.[/quote]

Hoezo dan alleen in ster? Als je 400 volt hebt dan kan je hem toch ook in driehoek zetten?

Dit is juist het gedeelte wat ik niet begrijp haha :P

We hebben het nu over zo'n stekker toch?
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://fotos.marktplaats.com/kopen/…

Neenee, als je een motor in driehoek zet komt de volledige lijnspanning (dus 400V) over elke spoel. Bij een 230/400-motor mag er maximaal 230V over de spoel komen te staan! (In ster wordt die 400V "verdeeld" over de spoelen.) Dus als je een 230/400-motor in driehoek op 400V zet blaas je 'm op.
Bij driefasige motoren mag je de neuter in feite vergeten, je werkt enkel met de lijndraden. Dat maakt het plaatje misschien wat eenvoudiger.

Ster-driehoekschakelingen (waarbij er ingeschakeld wordt in ster en daarna naar driehoek wordt overgescahakeld) worden bij grotere motoren gebruikt omdat ze in ster (spoelen in een soort serieschakeling) een pak minder inschakelstroom trekt maar dus ook een lager vermogen geeft. Daarna wordt er dan meestal in driehoek geschakeld voor het volledige vermogen. Als dit echter gebeurt op 400V heb je een motor nodig waar 400/660V op het typeplaatje staat.

Hallo Mikedane,

Je moet het even teken, dan wordt het een stuk simpeler.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Ster_driehoektransformatie.png

Bij 230/400 net meet je dus 400 volt tussen 2 fasen! In het schema van hierboven is dat tussen CB, BA, AC. Nu kun je gelijk al zien dat bij driehoek er maar 1 spoel/impedantie tussen 2 fasen zit. Er staat dus 400V overheen. Als je nu in ster kijkt dan zie je tussen 2 fasen ook 2 spoelen/impedanties. De spanning over de spoel is dus die factor wortel 3 lager.

Gewoon onthouden dat bij een motor de laagste spanning (op het typeplaatje) de "spoelspanning" is. Als op een motor dus 400/660 staat dan kan de motor in driehoek (als je net 230/400 is)zetten omdat de lijnspanning (2fasen) over 1 spoel staat. staat op de motor dus 230/400 dan moet de motor in ster omdat anders de lijnspanning over 1 spoel staat.

Hoop dat het beetje duidelijk is,

Groetjes

Op 17 juni 2011 13:09:45 schreef Stefaan Van Slycken:
Dus als je een 230/400-motor in driehoek op 400V zet blaas je 'm op.
Bij driefasige motoren mag je de neuter in feite vergeten, je werkt enkel met de lijndraden.

Ster-driehoekschakelingen (waarbij er ingeschakeld wordt in ster en daarna naar driehoek wordt overgescahakeld) worden bij grotere motoren gebruikt omdat ze in ster (spoelen in een soort serieschakeling) een pak minder inschakelstroom trekt maar dus ook een lager vermogen geeft. Daarna wordt er dan meestal in driehoek geschakeld voor het volledige vermogen. Als dit echter gebeurt op 400V heb je een motor nodig waar 400/660V op het typeplaatje staat.

Ja want bij 230/400 volt is de maximale spoelspanning 230volt en als je hem in driehoek schakelt komt er 400v over een spoel te staan en dan gaat de spoel kapot. Dus als je een net hebt van 230/400 volt moet hij altijd in ster geschakeld worden?

Tot zover snap ik het en hoe zit het dan precies bij 400V/660V. Dan is de spoelspanning maximaal 400V en dan kan je hem in driehoek schakelen?

En een ster-driehoek schakeling kan nooit op een net van 230/400 volt?

Het word al een heeel stuk duidelijker ik schrijf het gelijk in een aantekeningen schriftje! ;)

Op 17 juni 2011 15:27:47 schreef Row_:
Gewoon onthouden dat bij een motor de laagste spanning (op het typeplaatje) de "spoelspanning" is. Als op een motor dus 400/660 staat dan kan de motor in driehoek (als je net 230/400 is)zetten omdat de lijnspanning (2fasen) over 1 spoel staat. staat op de motor dus 230/400 dan moet de motor in driehoek omdat anders de lijnspanning over 1 spoel staat.

Hoop dat het beetje duidelijk is,

Groetjes

Ja het is een heel stuk duidelijker alleen volgens mijn bedoel je in de laatste zin als je een net hebt van 230/400 volt moet je de motor in ster schakelen? Je zei driehoek volgens mijn bedoel je ster?

Alvast bedankt voor deze goede uitleg!

Groetjes,

Op 17 juni 2011 16:02:02 schreef mikedane:
[...]

Ja want bij 230/400 volt is de maximale spoelspanning 230volt en als je hem in driehoek schakelt komt er 400v over een spoel te staan en dan gaat de spoel kapot. Dus als je een net hebt van 230/400 volt moet hij altijd in ster geschakeld worden?

Tot zover snap ik het en hoe zit het dan precies bij 400V/660V. Dan is de spoelspanning maximaal 400V en dan kan je hem in driehoek schakelen?

En een ster-driehoek schakeling kan nooit op een net van 230/400 volt?

Het word al een heeel stuk duidelijker ik schrijf het gelijk in een aantekeningen schriftje! ;)

Ligt aan wat er op de motor staat. Als je net 230/400 is maar je motor 400/660 dan kan de motor in driehoek. Maar je hebt gelijk als de net 230/400 is en op de motor ook 230/400 staat.

Een ster driehoek schakeling kan wel op een net van 230/400 maar dan moet de motor wel 400/660 zijn (als hij anders namelijk overschakeld op driehoek dan blaas je de spoel op)

De start gebeurt dan in ster, hierdoor is de spanning lager over de spoelen en is de aanloopstroom ongeveer een factor 3 lager (dan in driehoek). Het nadeel van start in ster is dat het koppel/vermogen ook een factor 3 lager is. Als de motor op toeren is dan wordt er overgeschakeld naar driehoek.

Op 17 juni 2011 16:04:32 schreef mikedane:
[...]

Ja het is een heel stuk duidelijker alleen volgens mijn bedoel je in de laatste zin als je een net hebt van 230/400 volt moet je de motor in ster schakelen? Je zei driehoek volgens mijn bedoel je ster?

Alvast bedankt voor deze goede uitleg!

Groetjes,

Je hebt helemaal gelijk! Krijg je als je te snel wilt:P
(heb het al aangepast)

En daar is een zo'n forum toch voor:)

Groetjes,

Row_

Thx voor je uitleg ik snap het helemaal! Het is gewoon kijken naar de spoelspanning de laagste van die twee en kijken wat voor motor je hebt en aan de hand daarvan bepaal je of de motor in ster of in driehoek geschakeld word.

Wat was nu ookal weer de reden waarom je wortel 3 x 230 doet. Dan krijg je 400Volt wat er onderling tussen staat, maar hoe komen ze ookal weer aan die wortel 3?

Thx voor je hulp!

wortel drie is de hoogte van een gelijkzijdige driehoek met zijde 2.

Op 17 juni 2011 20:58:39 schreef mikedane:
Row_

Thx voor je uitleg ik snap het helemaal! Het is gewoon kijken naar de spoelspanning de laagste van die twee en kijken wat voor motor je hebt en aan de hand daarvan bepaal je of de motor in ster of in driehoek geschakeld word.

Wat was nu ookal weer de reden waarom je wortel 3 x 230 doet. Dan krijg je 400Volt wat er onderling tussen staat, maar hoe komen ze ookal weer aan die wortel 3?

Thx voor je hulp!

Klopt, zo moeilijk is het niet:P

Betreft die wortel 3, ik wist het niet helemaal zeker meer. Heb dit op een site gevonden.

Het dik gedrukt gedeelte is het anders schrijven van de spanning (formule van euler). De 0&120 is de faseverschuiving (360/3=120 graden, dus elke fase is 120 graden verschoven).

The voltage at VAB comprises of VA - VB (which are equal in magnitude):

VAB = VA - VB = V@0 - V@-120 = V [1@0 - 1@-120]

V [1@0 - 1@-120] = V [cos(0) + jsin(0) - {cos(-120) + jsin(-120)}] = V [1 - cos(120) + jsin(120)]

V [1 - cos(120) + jsin(120)] = V [1 + 1/2 +j sqrt(3)/2] = V [ 3/2 + j sqrt(3)/2]

V [ 3/2 + j sqrt(3)/2] = V [sqrt(3)@30]

Therefore the Voltage between A & B is sqrt(3) the magnitude of either A or B and is 30 degrees out of phase.

Hoop dat je het begrijpt.

Groetjes,

Hmmm ik kijk wel even verder hier begrijp ik niet zo heel veel van haha.

Maar nog 1 vraagje hoor :P

Bij een net van 230/400v staat er op 1 fase 230 en onderling is het 400v.

Is dat precies het zelfde bij een 400/690v net? Dat er op 1 fase 400v staat en onderling 690volt?

Bij een net van 230/400v gebruik je zegmaar zo'n rode stopcontact gebruik je die ook bij 400/690volt? Zoja dan kan je niet zien met welke spanningen je te maken hebt, alleen door ze te meten als ik het goed begrijp?

Hoe heet dan zo stopcontact zegmaar voor 3 fase een 3fase stopcontact ofzo? :P

Bedankt voor je hulp nogmaals!

Vergeet het getal 690 bij CEE-stopcontacten.
Deze zijn gewoon 4 of 5 polig (met of zonder nul)
Bij 4 polig zijn ze 3 x 400 volt tussen de fasen.
Bij 5 polig ook, maar dan ook nog 3 x 230 volt tussen de fases en de nul.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Het 690 verhaal komt van een motor met een spoelspanning van 400 volt, normaal dus driehoek, maar bij ster 690.
Ik ga niet het hele verhaal opnieuw doen, maar zo simpel is het.