Anoniem
Beste,
Ik heb de 10W versterker van deze site gebouwd (http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.html) met een aanpassing: een 50K-log potmeter tussen de ingang en de elko voor ingang 1 van de TDA2003. Dit was om de versterker variabel te maken.
Nu sluit ik deze aan op twee boxen met 40W/8Ω. Een irritante harde bromtoon ontstaat die niet verdwijnt wanneer een audiosignaal op de ingang wordt gezet. Als ik het geluid zo hard mogelijk zet krijg ik geen bromtoon maar een zacht gesis.
Hoe verhelp ik dit probleem? Ik vermoed dat het iets is met draadlengtes? Zo ja, welke draden moeten extra kort?
(in de beschrijving van het schema staat dat de ontkoppelcondensator C1 zo dicht mogelijk bij het IC moet zitten, dat heb ik meegenomen bij het bouwen en kan geen probleem zijn)
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Anoniem
Om het enigszins te begrijpen, mijn opbouw is niet zo netjes ^^, moet je weten dat ik twee versterkers heb, voor links en rechts één.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hoe groot is de afvalk elco na de trafo eigenlijk ? Probeer eens om de schakeling via een accu te voeden ipv een transformator (die me te klein lijkt).
Anoniem
De afvlaktrafo is 4700uF, maar daarna komt eerst nog de LM7812, die vlakt het helemaal af 
Ik heb geen accu, dus dat kan ik niet uitproberen. Ik heb wel met de skoop gekeken, en het is een mooie voeding 
Wel een mooi voorbeeld van... hoe bouw ik met een TDA2003 een oscillator.
Vooral dat elastiekje om de koeling te verbeteren. Zitten de TDA's daaronder? Met die lange bedrading.
Voeding en TDA op gescheiden printen. Korte bedrading bij de TDA, liefst afgeschermde aan de ingang. Ster aarde toepassen. TDA van een goed koelprofiel voorzien.
Anoniem
Ik had geen zin om gaatjes te boren in t printplaatje :$ dus ik kon de IC's niet goed op de koeling vastzetten.
Wat is afgeschermde bedrading?
En vooral: waar zit t probleem? Of eigenlijk overal? (A)
Zoek even op TDA2003 op dit forum. Er zijn vele topics volgeschreven over dit handige maar kritische IC.
Er staat ergens een print layout op het forum, en je kan ook de layout van de Velleman 7w versterker gebruiken. Deze kan je vast wel enigszins namaken op een stukje gaatjesprint.