autoradio met cassete recorder ombouw tot line-in

Ik heb een Ford Fiësta met een vast radio/cassette speler zonder line-in voor een mp3-speler of zoiets.

Ik heb het met z'n bandje met een line-in jackplug geprobeerd en met een zender die je moet opzoeken op de radio, maar dit geeft allemaal geen optimaal geluid.

Ik kan natuurlijk een ander autoradio kopen maar eigenlijk is deze wel prima (ook omdat hij geïntegreerd is met het dashboard).

Nu mijn vraag:
Ik heb volgens mij vroeg wel eens aan de leeskop van een cassetterecorder twee draadje gesoldeerd en die gebruikt als line-in.
(Plus een nep cassette band om de cassette speler de activeren).

Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker en ik durf het niet te proberen.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Na de elektronica van de cassettespeler moet een signaal naar de versterker gaan, via een of ander selectie IC waarschijnlijk (keuze tussen radio of cassette). Ik zou zeggen probeer daar een signaal aan te bieden. Wellicht moet je de elektronica die van de kop afkomt even onderbreken ergens, maar ik zou zeggen dat dat geen probleem moet vormen.

Ook niet een aansluiting voor CD wisselaar op de achterkant?

Er zal een versterker IC in de radio zitten.
Bijvoorbeeld een TDA1516 of iets uit die familie.
Met het data blad kunt u opzoeken op welke 2 pootjes normaal het signaal word aangeboden. Deze dan onderbreken met een wisselschakelaar.
Dit daar uw (nieuw) aangeboden signaal anders word opgevreten door de voorliggende (oude) electronica.

Ik weet ook wel dat zelf bouwen veel leuker is. Maar misschien is onderstaande wel iets voor u.
http://www.dealextreme.com/p/mp3-to-cassette-adapter-for-car-stereos-m…

Met vriendelijke groet,
Theo Poorter

Het voordeel van zo'n cassette-met-plug is dat je signaal meteen galvanisch gescheiden is.

Ook met de methode van Simpleman is een isolatie trafo wel aan te raden, anders zit je naar het gieren van je dynamo te luisteren.

Meestal is 'n MP3 speler wel gescheiden van het boordnet toch?
Aanbieden op de weergavekop is mogelijk, maar ik raad het af want het signaal moet vrij zwak zijn (en dan wordt 't storingsgevoelig)
Beter aanbieden op de eindversterker/volumeregelaar/na de kopversterker.

Ik heb ooit eens zoiets gebouwd om mijn cd-walkman aan de autoradio te kunnen aansluiten. Ik gebruikte een klein dubbelpolig-om relais om de audio om te schakelen, deze bouwde ik dan in de audio-signaalweg.
Ik voedde de walkman ook vanuit de radio waarbij ik dan een schakeling gebruikte die detecteerde of er stroom werd gebruikt, werd er inderdaad stroom verbruikt, dan schakelde het relais vanzelf om zodat het bij inschakelen van de cd alles verder vanzelf ging.

Nu is alles anders, want je kunt voor 80 euro een 4x25W radio met usb/mp3 én een merk kopen...
Maar als je inderdaad je ingebouwde radio wilt blijven gebruiken zou je zoiets kunnen maken. Je zou ook iets kunnen maken dat een audio signaal op je eigen line-in detecteert en daarop schakelt, een mp3 spelertje gebruikt (zeker zonder koptelefoon) maar erg weinig stroom natuurlijk. Denk dat je bij dit soort constructies het zo zou moeten maken dat als je het niet gebruikt er geen last van hebt en als je het wel gebruikt het vanzelf gaat.
Wel zou je dan een radio moeten hebben waar je bij de signaalweg kunt komen, als de hele voorversterker/tuner in één chip zit heb je natuurlijk een probleem want dan wordt er ín de chip geschakeld...
Misschien kun je een schema op de kop tikken, anders moet je even kijken wat voor chips er in het ding zitten, daar kun je vaak wel een groot deel van het schema uit afleiden mbv datasheets.

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]

Een alternatief is het aanbieden van het MP3 signaal via een mini-FM zender die wordt opgepikt door je radio.

Deze week bij een Duitse discount-supermarkt: Auto-MP3-speler op sigarettenplug, ingebouwde FM zender, AUX ingang, 2 GB, SD- en USB reader. eur 20.