noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
ik wil voor de Triplet subwoofer van Elektuur (mei 1989) 2 keer de subwooferfilter van de site maken, dus 1 voor elk kanaal, kan ik dus 1 ingang- en 1 uitgang-jack en weerstanden R1,R2,R5 en R6 weglaten?
en voor de op-amp welk IC is beter, de TL074 (heb ik nog liggen) of de NE5532?
Je kunt voor mono-gebruik de somversterker weglaten en vervangen door een buffer, het scheelt iets (niet relevant) in de ruis.
De uitgangsweerstanden zijn er om de opamp stabiel te houden bij capacitieve lasten zoals lange kabels, waarom zou je ze weglaten ?
De 5532 is iets beter, maar beide IC's zijn geschikt voor audio.
Het verschil zul je als je de uitgang niet zwaar belast zonder speciale meetapparatuur niet kunnen meten.
Voor een subwoofer zijn de eisen zowiezo wat minder, maar een 741 of 324 of soortgelijks zal hoorbaar gaan ruisen.
[edit]
Ik heb het luidspreker-ontwerp er even bijgepakt, de subwoofer is een stereo-tweekamer systeem met een gedeelde tweede kamer, het lijkt me alleen maar gunstig als het laag al mono is ? Dan sta je niet onnodig te wapperen als er laag-content uit fase is.
noone
ik dacht dat R5 en R6 er zaten voor de scheiding tussen links en rechts, maar ik kan er dus 1 van de 2 weglaten?
bij het ontwerp in de Elektuur wordt het stereo signaal niet gemix en zijn de twee kanalen volledig gescheiden. misschien is het wel beter dat ik links en rechts mix en dat signaal aan de twee speakers aan biedt (via versterker) d.m.v. dit ongewijzigde subwooferfilter.
[edit] voor 1 filter heb ik eigenlijk de TL072 nodig, kan ik dus beter de NE5532 kopen.
[Bericht gewijzigd door noone op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Twee subwoofers/stereo heeft weinig zin. Je kunt bij die lage tonen toch niet waarnemen uit welke richting ze komen.
noone
noone
ik heb nog een paar vragen over de bouw en opbouw van de subwooferfilter en mini symmetrische voeding van de CO-site:
a) kan ik de twee schema's onderbrengen op 1 experimenteerprint:
b) welk soort condensators C1 tm C3 (in schema supwooferfilter)kun je het beste gebruiken?
c) op de voedingsgedeelte lopen 3 banen (bruin) parallel, is dit erg?
@mod: titel verbreden (veranderen) naar 'opbouw subwoofer en mini symmetrische voeding site'