Omdat de kabelexploitant in Breda steeds meer analoge TV kanalen opdoekt, overweeg ik de aanschaf van een nieuwe (HD) TV voor ontvangst van digitale signalen. Omdat de luidspreker(tje)s in diverse moderne TV's nogal klein zijn vanwege de vormgeving van de TV en het ontbreken van enige vorm van klankkast, is de kwaliteit van het geluid niet zo best. Daarom is de TV ook uitgerust met een optical AUDIO OUT en HDMI interfaces.

Echter, de stereo installatie waarover ik beschik, en waar niks mis mee is, heeft niet zo'n optical interface. Al snel komt dan ook vervanging van de geluidsinstallatie in beeld waarbij 5.1 of 7.1 systemen uitgerust zijn met HDMI en optical en/of coaxial aansluitingen. Maar dat geeft weer een ferme inbreuk op de inrichting van mijn woonkamer en een overcomplete stereo set. Kortom, ik wil eigenlijk een nieuwe TV maar met handhaving van mijn stereoinstallatie.

Als optie voor vervanging van de versterker kwam een Harman Kardon HK3490 (2.1) receiver in beeld. Die heeft in ieder geval de optische ingang en (maak ik op uit de handleiding) twee luidspreker uitgangen voor stereo 2-way/3-way speakers. Ook zijn er twee extra uitgangen voor de aansturing van separate subwoofers. Ik heb een vraag gesteld aan Harman Kardon of die subwoofer noodzakelijk is en dat wordt geadviseerd, maar dat kan ook verkooppraat zijn. De handleiding doet namelijk anders vermoeden hoewel daaruit niet duidelijk valt op te maken of het frequentiebereik van de luidsprekeruitgangen pas boven het laaggebied beginnen.

Wie kan mij wat verder op weg helpen met deze materie? Is er niet ergens een optical naar audio interface zodat ik alleen de TV hoef te vervangen (wat op zich al een aardige duit kost)?

Carel

Als je digitaal gaat, heb je niet per sé een nieuwe TV nodig. Sterker nog, een nieuwe tv geeft alleen beter beeld (t.o.v. standaard digitaal op een goede beeldbuis) met HD.

Verder zou ik op zoek gaan naar een TV (CI+/ingebouwde ontvanger of decoder) met een analoge uitgang. Die zullen vast nog wel te vinden zijn.

Er zijn genoeg tv's waar je ook het analoge signaal nog vanaf kunt tappen. Optical of coaxial is wel de standaard, maar allemaal wel in 2.0. Niet dat het niet zou kunnen in 5.1, maar om de bandbreedte zoveel mogelijk te benutten voor meer zenders wordt het geluid gewoon in stereo verzonden. Via analoge cinchuitgangen of evt via scart (hebben ze niet allemaal dus let daar wel op bij aanschaf) kun je gewoon analoog werken.

Kijk je overigens via een losse set-top-box dan is het al helemaal geen probleem, dan hoeft de tv niet aangesloten te worden. Met ingebouwde DVB-C uiteraard wel.

Die versterker kan ook zonder sub. Maar net hoe je de kantelfrequenties instelt en wat voor speakers er op worden aangesloten.

Ik zou een goede stereo installatie zeker niet vervangen door een 5.1 set voor die toepassing. Voor blu ray en dvd is het een ander verhaal, die hebben inderdaad al die kanalen apart. Voor de tv kun je hooguit in prologic werken, de oudere analoge codering. Prologic 1 zelfs de achterkanalen in mono en de center beperkt in frequentiebereik.

Maar beter goed in stereo dan slecht in surround.

Mijn echtgenote, die een liefhebster is van sportprogramma's wil graag HD kijken op een groter scherm dan we nu hebben en digitaal signaal verbeterd het huidige analoge systeem waar we nu naar kijken op een 5 jaar oude Philips HD-Ready. Onze voorkeur gaat uit naar een Samsung UE37D6530 model en die heeft geen analoge uitgangen meer voor audio. De voorkeur gaat ook uit naar een CI+ kaartje in de TV en geen losse ontvanger ernaast. De zogenaamde scart van Samsung is alleen maar audio IN, niks meer OUT. De 5.1 of 7.1 oplossing gaat het hier niet worden.

Linkjes naar de HK3490 en de Samsung TV

[Bericht gewijzigd door Carel M. op (11%)]

is dat optische signaal soms S/PDIF? en valt daarmee geen converter te maken naar analoog?

Op 29 juni 2011 23:52:14 schreef noone:
is dat optische signaal soms S/PDIF?

Geen idee, de handleiding lijkt voor dummies en geeft die informatie niet. Ik ben totaal niet thuis in die wereld.

Het apparaat heeft een hoofdtelefoon uitgang, die kun je met een kabeltje direct aan een versterker knopen.

ik zie wel dat die Samsung TV een hoofdtelefoon aansluiting heeft,is misschien wel door te lussen. (niet rechtstreeks, maar met een kleine aanpassing)

Sine was sneller :)

Op het gevaar dat dit een opsommingstopic wordt.
Begin vorig jaar maar "digitaal gegaan", eerst via een normale CRT en toen deze vorig najaar echt de geest gaf (SOPS kitjes waren op en de TV was inmiddels twee maal zo zwaar), een Sony 40EX400 aangeschaft. Er zit zelfs een Blu-ray speler in.
Deze heeft, zoals het hoort, een analoge audio uitgang.
Een CI+ slot is ook aanwezig.

Een S/PDIF decoder heeft ooit eens in Elektuur gestaan.

die decoder in Elektuur zie ik zo snel niet, maar hier is een S/PDIF Digital to Analogue Converter.

Zoals menigeen al meldde: koop een tv met audio line output of, indien de TS dat niet wil: er zijn losse optische/coax - analoog decoders te koop van rond de 45 Euro. Zoek op google en je vind ze.
En voor die prijs koop je geen nieuwe installatie.
Mac.

Toevallig sta ik voor hetzelfde dilemma. Ziggo gaat nu 12 zenders in HD uitzenden dus wordt het tijd om mijn 14 jaar oude beeldbuis te vervangen. Ook wil ik het geluid uit de TV laten komen en niet via een "surroud oid systeem laten spelen. Mijn audio is zeer goed maar staat verkeerd opgesteld voor de TV.
De oplossing is eenvoudig, helaas prijzig.
Koop een Loewe Xelos. Goed (bevredigend) TV geluid, prachtig beeld.
32" kost plm. € 1300 en 40"plm. € 1900
Ik sta nog in dubio... Stom dat die TV's geen normale externe luidspeaker uitgang hebben.

Als je voor een CI+ module gaat, kijk dan wel van te voren of deze wordt ondersteund door de aanbieder waarbij je zit.

Veel belangrijker nog: of je TV door je kabelmaatschappij gecertificeerd is voor CI+ !

De meeste recente modellen van Toshiba met DVB-C hebben bijvoorbeeld wel CI+ ondersteuning, maar omdat die toestellen niet officiëel gecertificeerd zijn, is het installeren van de zenderlijst kort gezegd nogal problematisch. Samsung toestellen zijn allemaal wèl gecertificeerd (de nieuwe D serie is zelfs UPC gecertificeerd!) en zijn moeiteloos te installeren voor digitale TV ontvangst.

Wat audio kwaliteit en digitale TV zenders betreft: de meeste echte HD zenders (NED1 ~ 3, enz.) zenden in Dolby Digital uit. De optical out van o.a. de Samsung C en D series toestellen ondersteunen AC3, dus multi-channel digital audio. Oudere generaties die een optical out hebben, ondersteunen alleen S/PDIF (stereo).

CI + klingt leuk ,echter weet waar je aan begind!!! aan een hoop elend nl geen reklame weg zappen van opgenomen progamma's enz,de provder bepaalt wat wel en wat niet kan.dus geen baas over eigen buis.Lees eerst maar eens wat dat CI+ allemaal inhoud,ook over die zgn ge certificeerde TV's.

Je hebt geen keuze, wat dat betreft: alle nieuwe TV's met DVB-C tuner gaan CI+ hebben. CI+ is een vereiste door content providers omdat deze standaard momenteel de beste content beveiliging biedt. Ziggo blokkeert het gebruik van niet-CI+ modules (Alphacrypt) in deze TV's. Het zelfde geldt voor UPC. CAIW blokkeert dit momenteel nog niet, maar zal dat -op aandringen van de content providers- uiteindelijk ook (moeten) gaan doen.

CI+ is noch vloek, noch zegen. Het is een onoverkomelijk feit als je digitale TV wilt kijken zonder losse box. Het is trouwens maar de vraag hoe lang het nog duurt voor het doorspoelen van reklameblokken bij opgenomen TV programma's met losse harddisk boxen ook geblokkeerd gaat worden.

M'goe, dit onderwerp hoort helemaal niet thuis in dit topic, dus welllicht dat een van de mods dit stuk even apart kunnen zetten in een nieuw topic?

Er zin dus zoals ik eerder vermeldde losse optisch/analoog decoders te koop voor een bedrag waarvoor je geen nieuwe geluidsinstallatie hoeft aan te schaffen. echter zullen de meeste ervan geen dolby digital signaal kunnen omzetten
Mac.

Van wat ik weet hebben modernere LCD/Plasma schermen ook Stereo Analoog uit. Iig dat is bij ons thuis bij alle 6 de tv's. je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij de lokale tv verkoper.

Zoals hier te zien is:
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page2/B003VQQVDK.02.lg.jpg

Tevens is het ook mogelijk om dmv de scart een audio out te ontvangen, zo werdt mijn receiver ook aangesloten voordat ik overging op S/Pdif

http://www.leadsdirect.co.uk/images/technical/scartdiag.gif
http://www.kabelwereld.nl/27163-587-large/scart-2xrca-audio-out-----15m.jpg

Er zijn dus heel veel mogelijkheden.

Het voordeel van de hoofdtelefoon aansluiting is ook nog eens dat je interne speakers (die je slecht geluid vindt geven) uit gaan, en het volume via je installatie gewoon te regelen is met de afstandsbediening van je TV.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (23%)]