rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Heb hier drie stappen motoren STH-55D326 150452 Rev.A van Shinano Kenshi liggen die ik wil gebruiken voor een CNC router. Echter geen idee met hoeveel spanning en stroom ik die dingen moet aansturen.
Uit de printer waar ze komen zat een 3 fase DC motor die op 47volt liep. Vraag is echter of deze stappenmotoren dat ook doen. En hoe onmogelijk is het om ze gewoon met 12 volt aan te sturen? Echt hoge snelheden hoef ik vooral in het begin niet te halen. Iemand suggesties hoe ik kan achterhalen wat de specificaties zijn? Google heeft me tot op heden niet verder kunnen helpen.
Windingen zijn 1.8 ohm per stuk en het gaat om een stappen motor met 8 draden die allen naar 4 afzonderlijke windingen gaan.
Graag jullie advies/hulp
rudig76
Sorry for kicking....
Maar iemand enig idee of hints?
Vind over de motor bijzonder weinig op internet namelijk.
Spanning is niet belangrijk voor een stappenmotor, de stroom is bepalend.
Bij een hogere spanning kun je wel sneller stappen. Je moet dus een driver gebruiken die de stroom begrensd hetzij door choppen of simpel door een weerstand (wel veel warmte onrwikkeling). Ik las ergens dat die stappenmotoren door een L6203 aangestuurd worden. Die kan max. 5A piek leveren. Als je het voorlopig op 2A houdt ben je wel veilig denk ik. Als je motoren niet warm worden kun je nog wel wat hoger gaan.
rudig76