Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Hoi allemaal.
Weet iemand misschien wat voor communicatie er aanwezig is tussen de dynamo en de board electronica van een ford focus 1.6 tdci futura 2005?
Ik ondervind namelijk nogal wat problemen ermee: 5x dynamo uitgebrand in 3 jaar tijd. Volgens de dealer/ dynamo reparateur branden de diodes eruit (Of liggen ze in sluiting? Dat heeft hij mij nooit duidelijk verteld)..
Storing gebeurt/komt op als volgt:
Eerst krijg je een waarschuwing dat de stuurbekrachtiging niet werkt, waarna je kan zien dat de stroom minder wordt: lampen worden minder fel e.d. , en dan valt de motor uit, en is de accu ook zo dood als een pier.
Dit gebeurdt allemaal binnen zeer korte tijd.
Afgelopen donderdag dus weer: mijn meisje start de auto, niks aan de hand. Rijd vervolgens 50 meter, dan begint de waarschuwing "stuurbekrachtiging werkt niet" vervolgens 50 meter verder gereden om te parkeren. Daar de auto uitgezet, om vervolgens opnieuw te starten (Misschien resetten?) maar de accu was toen al dood...
Dus mijn vraag is eigenlijk: hoe zou dat telkens kunnen? En wat voor signalen worden er gestuurd over die 2 draden die naar de board computer gaan? (Dit kan ik namelijk niet terug vinden in de tollerance data)
En hoe zou ik dit probleem kunnen voorkomen? Misschien zware diodes plaatsen o.i.d.?
Ik weet geen oplossing meer......
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo snel kan de accu niet leeggaan. Is die accu in de afgelopen 3 jaar wel eens vervangen?
Fredjuhh
Nou ALLES gaat uit als je probeert te starten: het is alleen klik klik van het start relais, of zelfs klik klik klik klik klik Startrelais valt zelfs uit door te lage spanning) Dus er zit dan echt niks meer in die accu. Accu hebben ze net 2,5 maand geleden doorgemeten, en was goed bevonden.Met starten heeft de auto NOOIT problemen mee gehad: tik en lopen. MAAR, ik laat er nu WEL een nieuwe accu inzetten (Gewoon zekerheid voor alles) Maar daardoor zou de dynamo toch niet stuk mogen gaan? Dynamo/bijlaad controle lampje gaat ook niet branden (Was dat even vergeten te vertellen in vorige bericht).
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Het lijkt erop dat er ergens sluiting of een zeer grote stroom gaat lopen waardoor de dynamo afbrand. Dat zou ook aan de accu kunnen liggen maar dat lijkt mij sterk, die zou in die korte tijd zo warm worden dat die droogkookt.
Het is een Peugeot motor dus er kunnen nog wel eens wat electra problemen rijzen.
Fredjuh,
Kan het niet zo zijn dat de dynamo de hele tijd op z'n tenen loopt waardoor er een diode doorpiept.
En hierdoor de andere 2 diodes ook om zeep helpt waardoor de door Paul genoemde sluiting ontstaat.
Je hebt een fikse sluiting omdat de auto eerst nog start(volle accu ) en binnen honderd meter de accu leeg is.
Had ook nog een losse draad (accu) kunnen zijn maar daar gaat je dynamo niet van stuk.
Zoals wel velen onder jullie weten is er een probleem met de denso alternatoren op de 16 tdci dv6(psa) motoren.
Het probleem bij deze alterantoren is dat ze uitgerust zijn met 4 dioden in de min- en 3 dioden in de plusplaat. hierdoor worden de twee onafhankelijke stergeschakelde statorwikkelingen " verkeerd" aan elkaar gekoppeld. De bestaande diodenbrug vervangen door een brug met 6 dioden in de min- en 6 dioden in de plusplaat en je bent voorgoed uit de problemen. Dan wordt het een alternator met dubbele sterschakeling. Zo wordt hij toegepast op Lexus en Toyota, dus de 6/6 diodenbruggen moeten verkrijgbaar zijn.
heb je hier iets aan?
Boven beschreven verhaal is ooit uit een forum gecopieerd welk weet ik niet meer.Komt dus niet van mij
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ondervind namelijk nogal wat problemen ermee: 5x dynamo uitgebrand in 3 jaar tijd. Volgens de dealer/ dynamo reparateur branden de diodes eruit (Of liggen ze in sluiting? Dat heeft hij mij nooit duidelijk verteld)..
Zoals wel velen onder jullie weten is er een probleem met de denso alternatoren op de 16 tdci dv6(psa) motoren.
Vreemd dat de dealer dat dan niet weet.
Fredjuhh
Nee F_S, daar weet ik als gebruiker nog niks van Bedankt voor de tip.
Als ik denk aan de accu: stel die zou stuk zijn. Die kan naar mijn idee om meerdere manieren stuk zijn: inwendige sluiting, inwendige onderbreking, of zonder zuur staan. Meer varianten kan ik zo even niet verzinnen.
Bij inwendige sluiting: zou kunnen dat je de dynamo dan te veel gaat belasten, maar dan zou de auto ook start problemen moeten hebben, omdat de accu leegloopt (kwa stroom dan)
Bij inwendige onderbreking: dan gaat de dynamo in zijn spanningsbeveiliging/begrenzing, en gaat dan niet stuk lijkt mij. Capaciteit van de accu gaat dus naar beneden, wat zou resulteren in start problemen: dat hijft hij dus nooit.
Accu zonder zuur: dat komt neer op inwendige onderbreking, dus lijkt me sterk.
Maar het vreemde is dus wel: dat het accu/bijlaad controle lampje niet gaat branden bij draaiende motor.
En F_S, jij weet hier dus meer van? Klopt het dat de accu dus binnen no-time leeg is als dat gebeurd? Of heb je daar nog geen ervaring mee gehad?
Ik ga het zeker even bij de dynamoreparateur in de groep gooien.
I.i.g. al bedankt voor deze goede tip.
[EDIT] @ Roland : de wagen komt niet meer bij "een bepaalde" "Ford" dealer, misschien dat ze DAT daar wel weten, maar als ze niet eens je sleutels in kunnen laten lezen op je boardcomputer voor de AB ...
Dus ben ik maar naar een andere "alround" garage gegaan.
En nee, ik ga geen namen noemen: ik houd het netjes
[EDIT2] het is dus een 1.6 tdci 66KW versie (welke dynamo er op zit kan ik nu niet zien, want die staat weer bij het garage bedrijf)
Heb hier geen persoonlijke ervaring mee maar heb dit eens uigezocht voor collega daarom kwam het me bekend voor (het defect raken van de diodes) en na laten repareren weer defect raken.
Of de accu ook leeg raakte weet ik niet meer.
Ik zou trouwens eerst kijken of het een Denso is want vaker gebruiken autofabrikanten meerdere merken en als je een ander merk hebt kan je het waarschijnlijk uitsluiten.
Fredjuhh
Maar wat voor soort signalen gaan er nu door die twee draden die naar de boardcomputer gaat vanaf de dynamo?
Ik heb zelf de dynamo nog niet bekeken, maar zouden dat de draden zijn om het veld te bekrachtigen, of zit de regelaar toch in de dynamo?
De dynamo's die ik ken, daar zitten namelijk helemaal niet van die draden aan, jahh eentje voor naar de accu, maar meer ook niet. Daar zit de regelaar gewoon ingebouwd, en "w en d+" aansluitingen zitten daar ook al niet eens meer op, althans verder hoeft er ook niks aangeloten te worden )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En dan komt het volgende geintje om de hoek kijken. Als je met de diodebrug ook de spanningsregelaar vervangt moet deze wel de juiste spanning hebben. Die kan anders zijn bij Ford dan bij Peugeot of Toyota of andere merken met verder dezelfde dynamo. Ook de toegepaste accu hangt daarmee samen. Let daar bij het vervangen van de accu ook op (niet elke universele garage weet dat).
Het verhaal hierachter slaat in elk geval op sommige modellen Ford, waar de laadspanning standaard afgesteld was op lood-calciumaccu's. Dus 1 a 2V hoger dan je zou verwachten bij een gewone loodaccu. Hoe dat tegenwoordig bij Ford en andere merken zit, weet ik niet maar een gewaarschuwd man telt voor 2.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 juli 2011 21:50:37 (40%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Hoi Maarten daar heb ik pas een artikel over gelezen , beetje oftopik maar toch interessant
http://www.bannerbatterien.com/banner/infocenter/newsletter/artikel/la…
Technology Newsletter GB (0.8 Mb) onderaan de pagina
Gr Frans
BANNER AccuCharger MPL 10
Das Kraftladegerät für die Calcium-Technologie
Art.Nr.: 1240003000
Hersteller: Banner Batterien
Regel-Lieferzeit 1-7 Werktage
778,36 €
inkl. MwSt (19%)
zzgl. Versandkosten
Kraftladegerät für 12 V Batterien mit flüssigem Elektrolyt.
Umschaltbar zwischen Batterien 12 V (Calcium-Technologie)* und Batterien 12 V (Blei/Antimon-, Hybrid-Technologie)**
Netzspannung: 220/230 V, 50/60 Hz.
Batteriespannung: 12 V.
Ladestrom: 10 A.
Ladekennlinie: IUoU.
Batteriekapazität: 35 - 110 Ah.
Batterien 12 V (Calcium-Technologie)*: Uni Bull, Power Bull P.. .., Starting Bull (nur Ford-Typen 543 17, 560 77/91, 571 13/14).
Batterien 12 V (Blei/Antimon-, Hybrid-Technologie)**: Buffalo Bull (speziell für Typen 600 26, 600 35, 610 40), Starting Bull (ausgenommen Ford-Typen 543 17, 560 77/91, 571 13/14) und Energy Bull
[Bericht gewijzigd door Franssel op vrijdag 8 juli 2011 22:28:04 (62%)]
maartenbakker
Golden Member
Komt er dus op neer dat je een diepontladen calciumaccu echt flink stevig moet laden. Interessante materie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt toch geen gelaccu in de auto zitten ? vaak lijkt het alleen zo omdat ze tegenwoordig onderhoudsvrij zijn .... een gelaccu kan niet tegen startstromen en is ook allerchisch voor die lompe manier van opladen zoals dat in auto's standaard is .
het klinkt alsof de dynamo met starten zichzelf over de grens trekt door miss een slechte spanningsregelaar , of bedrading naar de dynamo die slecht is of verkeerd zit. dan wil de dynamo gaan opladen naar bijv 16v en dan gaat er een stroom lopen die de diodes vrijwel meteen nekt , met bijgevolg dat de al lage accuspanning de stroom gaat leveren aan de wikkelingen van de dynamo , dus trekt deze de accu erg snel leeg met een hoge stroom , door de b+ draad.
normaal kun je met een diesel met kapotte dynamo wel een 15a 20km rijden aleer alles uitvalt , met de verlichting uit nog wel verder .
( heb dit al 2x meegemaakt gehad , in beide gevallen waren de koolborstels op van de statorwikkeling .... )
joopv
Golden Member
Heb je een sluipverbuiker in die Ford zitten? Iets wat stroom af blijft nemen, ook al staat het contact uit?
Zelf een radio ingebouwd misschien?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Als het een Denso dynamo is met 2 draden en de laadstroom naar de accu, zal er een geschakelde +12v en het laadstroom lampje zijn.
Het hangt er trouwens een beetje af van de rest van je auto, het kan ook het laadstroom lampje en de bekrachtigings stroom uit de boord ecu of de motor ecu zijn. Dus een externe regelaar.
Overigens begijp ik dat je tot nu toe steeds de accu weer geladen krijgt?
Fredjuhh
Alles is in principe nog orgineel, behalve de dynamo dan.
En ja, de accu weer even aan de acculader, nieuwe dynamo erop en dan doet hij het weer 3 maanden, en dan is de dynamo dus stuk.
Bij de vorige keren dat de dynamo stuk ging konden we i.d.d. nog wel een paar kilometer rijden: wel snel alle electrische verbruikers uitzetten.
En voor zover ik weet (vermoeden) zit er wel een electrische stuurbekrachtiging in, vandaar dat ik waarschijnlijk ook de melding krijg dat de stuurbekrachtiging niet werkt dan....
testman
normaliter als de bekrachtiging uitvalt ,en valt de dynamo uit en soms de koelpomp en de rembekrachtiging en airco , dan is de vsnaar ( nu meestal een bandsnaar ) stuk . bij ford kwam het ook nog weleens voor dat bij starten in de winter even de vsnaar stond te janken door de hoge mechanische last op de poulie door de dynamo die even de accu volpompt .
de draad aan de dynamo voor de regelaar te voedden staat toch in serie met het laadlampje ? ( meen ik hier gelezen te hebben ) dat gaat pas branden als de dynamo de statorstroom niet overneemt als deze op toeren is na het starten . als bij jouw auto het lampje niet werkt of in sluiting ligt is er geen indicatie en geen begrenzing op de stroom voor de regelaar.
Stuurb. is tegenwoordig elektrisch, geen (Multie) v-Riem
regelaar is tegenwoordig CAN.Dus daar kan je niet conventioneel meer aan meten zoals met een laadstroom controlelampje
Even kijken dat de B+ aansluiting in orde is. Ik bedoel, als deze geen goed (en vast!) contact maakt krijg je idd problemen met de dynamo. Ik heb die al een paar keer meegemaakt met een landbouwtrekker. De diodes ervan gingen stuk, in geleiding. Dit zorgt ervoor dat je de accu leegtrekt via de dynamo. Als er 1 diode in geleiding gaat zorgt de hoge stroom ervoor dat de anderen ook het loodje leggen. Meestal zullen die er dan wel uitfikken en kan je de oorzaak niet meteen lokaliseren.
Een losse B+ draad veroorzaakt hoge piekspanningen en hoge laadstromen. Die zouden je diodes stukmaken... Zorg ook voor een goede massa-aansluiting van je dynamo, die is ook even belangrijk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb 3x een defecte accu gehad die bij testen door de dealer toch als goed werd beoordeeld. Ging weken goed en dan ineens was de accu leeg. Kon voorkomen dat ik ging tanken, motor af, tanken, daarna accu leeg.
Toch nieuw accu erin en probleem opgelost. (bij een 1970 Landrover, 2002 BMW RT boxer en een 2004 Honda GL1500)
Maar daar geen defecte dynamo's.
maartenbakker
Golden Member
Een accu die meerdere keren kortsluiting of volledig leegtrekken "overleefd" heeft, zou ik sowieso preventief vervangen. Alleen daar heb je de oorzaak natuurlijk niet mee te pakken. Een mogelijke taktiek is om nog eens heel goed te kijken wat er allemaal heet is geweest/in de fik heeft gestaan. Dan weet je in elk geval waarlangs de accu ontladen is. Verder klinkt dat idee van een ontwerpfout in de alternator ook niet zo vreemd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het schijnt een regelmatig voorkomend probleem te zijn:
Ford Focus drivers have experienced several distinct types of electrical problems involving the vehicle's many electronic components and systems. One of the most common problems is a fault with the battery or alternator that prevents the battery from holding a charge.
testman
tegenwoordig zitten er van die stekkerverbindingen in , die zijn nogal eens slecht . voorheen zaten er gewoon ringogen in met een m6 bout , dat is een betere verbinding . de massakoppeling van de dynamo is ook belangrijk , een verbinding over een stuk alu met corrosie geeft ook die pieken als er weerstand tussenzit . je zou eens een stuk 10mm2 vanaf de dynamo bouten naar de massabout van de startmotor kunnen maken , dan is de massa geen probleem .
ook die vermogens stekkers die weleens bij de accu zitten van de dynamo kunnen rot zijn .
overigens zijn accu's die met 5 minuten stoppen ineens gaar zijn niet zeldzaam , heb wel vaker gezien dat er dan 1 cel intern hoogohmig is geworden en dan spuit er zo een straal accuzuur uit het vuldopje zogouw je probeert te starten . heel die cel bruist dan als een mentos in een fles 7up . je kunt die cel overbruggen , dan start de auto nog wel maar de andere cellen worden dan verrot geladen eenmaal aan het rijden .
Hallo,
Ik wil nog even iets zeggen over die twee draden die uit de dynamo komen.
Eén draad is voor de bekrachtiging van de rotor.
De tweede draad is gekoppeld aan het sterpunt.
Het betreft een dieselmotor met hoog rendement. Swinters wordt het koelsysteem bijverwarmd met een elektrisch verwarmingselement. De spanning op het sterpunt wordt dan door de boordcomputer gemeten om de belasting van de dynamo te berekenen. Zo kan overbelasting van de dynamo voorkomen worden.
Een vaak voorkomend probleem is dat zo'n voorverwarmingselement blijft aan staan (voorschakelelectronica begeeft het). Deze blijft dan een enorme hoeveelheid stroom trekken. Zet je dan de motor af dan start ie niet meer. Dit lijkt op een lege accu. Hij start echter niet meer omdat het grootste deel van het vermogen naar het verwarmingselement gaat.
Ik zou mijn aandacht eerst daarop richten en uitsluiten of dit misschien het probleem kan zijn.
Gr,
Marcel