Ik heb een oldtimer van '59 zonder batterij die normaal op 6V loopt,
er werd me verteld dat als ik de weerstand voor naar men verlichting eruit haalde dat ik dan met 12V lampjes kon rijden (meer en beter licht).
het werkte op stationair draaien eenmaal ik begon te rijden branden ze natuurlijk door.
Hoe kan ik hier gemakkelijk een spanningsregelaar tussen steken?
Mss 1tje maken maakt me niet uit als het maar werkt...
Groeten,
Alex
Berry14
There are just two moments: now and forever.
Er komt zonder weerstand dus meer dan 12 volt uit? Terwijl je een accu van 6 volt hebt?
[Bericht gewijzigd door Berry14 op (81%)]
Dan moet je de hele boel ombouwen naar 12 volt : dynamo, startmotor , ruitenwisser-motor. Vergeet verder het dashbord niet : benzinemeter e.d.. En de originaliteit van de auto is weg. Wat is het voor een ???? (merk en type) Ik zou het zo laten , ik heb zelf een Opel Rekord-Olympia van 1959 , maar ik laat alles origineel. Je bent met dit soort auto's wel drukker met het chaufeur zijn
Er is in 50 jaar wel iets verbeterd. Maar het is gewoon leuk.
neenee ik heb geen accu en het is een moto.
Automoto L4S 125cc
dus zonder de weerstand gaat hij wss tot 60V lopen bij hoge toeren...
Is het wissel of gelijkstroom wat er uit komt. Je zou bij gelijkstroom een zener van 13v tussen de collector en de basis kunnen zetten van een hele dikke powertor, zodat deze een parrallel beasting vormt voor je dynamo, bij wisselspanning het zelfde maar dan 14 volt zener en dan 2 x antiparrallel met een power diode voor elke tak zodat de torren geen verkeerde polaritet krijgen. Of je zet een brugcel en dan de eerste enkele uitvoering op + en -
ok Super! het is inderdaad wisselspanning.
dus een zenerdiode van 14V en dan 4powerdiodes in Greatzschakeling?
dus dan heb ik gelijkspanning?
heb je daar een tekening voor en waar kan ik deze componenten halen?
Groeten Alex
Als er maar 1 draad van je lichtspoel komt zit de andere aansluiting aan het frame.
Dan kan het erg onhandig worden.
Je zet de ene wisselspanningaansluiting van de brugcel aan massa, de andere aan je spanningaansluiting, een powertor op de + en - aansluiting en de zener tussen + en basis v/d tor.
gelijkrichter bijv KBPC3508 tor Bijv BDV67 en zener 1watt of dikker
je kunt ook nog een weerstandje van 2 a 3 kohm toevoegen tussen basis en emittor . deze tor is NPN darlington , je kunt natuurlijk ook een PNP type nemen de polariteit is dan omgekeerd. ( Gezegde : Im Holland trinkt ein mensch und zauft een perd; im Deutschland ist es umgekeerd.
even een geintje )
Zonnepaneel ik snap niet wat er onhandig is , je zet de schakeling parrallel aan de lichtspoel dus tussen de "draad"en het frame. Het enigste de powertor moet wel zijn warmte kwaijt kunnen dus moet hij wel koeling hebben.
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (17%)]
ok Dus er komen 3 draden uit men vliegwiel. 1tje voor de motor af te zetten de andere 2 zijn voor men verlichting, die 2 gebruik ik dus om mijn spanning gelijk te richten toch?
kan er iemand hier een tekening van maken voor mij? en ook welke componenten ik nodig zal hebben met de specificaties...
het is namelijk 8 jaar geleden dat ik nog elektronica heb gehad 
kan ik ergens een koelplaatje kopen om alles dan ook nog te koelen?
Kan ik eigenlijk niet gewoon deze er ergens tussen steken?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=420013
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Weet je zeker dat er via een weerstand van 60 V ook echt 6V wordt gemaakt. Dan moet er 54 V opgestookt worden.
Als je een 20 W lamp hebt trekt deze grofweg 3 A als er 6 V over valt. ( willekeurige waarde, geen idee wat er in zit)
Als je een spanningsval van 54 V wil bij 3A dan krijg je en 18 ohm weerstand die meer dan 150 W moet opstoken. Maar dan zijn er nog de andere gebruikers. Er moet dus een weerstnd per gebruiker zitten anders is het sneuvelen van je achterlicht gelijk het einde van je voorlicht en als je de rem indrukt halveer je verlichting, bij toeteren idem.
Dat moet een forse jongen zijn. Verder is het waarschijnlijk een 2 takt, dus veel toeren. Als je stationair draait of rustig rijdt sta je zo ongeveer in het donker want pas bij volle toeren heb je 6 V.
Ik dacht dat er meestal zeners tussen zaten, tenminte bij de oldtimer motors die ik ken. Dat lijkt me ook logischer. Met een weerstand reageert je lamp min of meer lineir met je toerental.
Tweede probleem, een 12V voor en achterlicht ( en toeter, evt richtingaanwijzers ect) moet dan wel uit je dynamo/ spoel geleverd worden. Je moet dus wel de zelfde wattages aan houden. Als je nu een 30 W koplamp hebt en je wil meer licht dus zet er een 50 W in ( er van uitgaande dat dat past en je reflector de hitte aankan) dan moet je dynamo die extra 20 W wel kunnen leveren.
Een tekening maken wordt lastig als je niet excact de gegevens hebt. 60 V AC wordt nog veel meer in DC en die regelaar moet dat wegstoken. In de datasheet staat hoeveel hij mag hebben boven zijn uitgang. Die 60 VAC heeft waarschijnlijk een hogere frequentie dn 50 Hz. de diodes moeten dat aankunnen maar je kan dat niet altijd met een huis tuin en keuken meter meten. Dus hoe zeker is die 60 V. Is dat belast of onbelast enz.
Koelplaten worden nergens verkocht, sorry 
Ok,
Ik ga straks meten hoeveel volt ik heb ik hoge toeren zonder belasting...
Het enige dat ik heb van verlichting is voorlicht en achterlicht,
Achterlicht is zonder remlicht.
Ik laat het je zo snel mogelijk weten...
Zo'n onbelaste meting heeft weinig zin.
Er zitten hogere frequenties doorheen waardoor je meter de mist in gaat.
Ten tweede zal de spanning flink inzakken bij belasting.
De Olde heeft toch al een oplossing gegeven.
Ergens heeft forumgebruiker "Sine" ook eens een schakeling getekend die de sinus "terugknijpt" naar 12V.
@Alex, recapitulons. Hou gewoon alles origineel, dan zit je niet met al die prullen. Simple comme bonjour.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 12 juli 2011 14:15:34 schreef alexdw:
weet er dan iemand wat ik wel kan doen?
Een nieuw 6V lampje kopen anders is de kans redelijk groot dat je straks een nieuwe spoel nodig hebt.
Heb je een plaatje, foto van die weerstand die er nu zit en ook waar die zit en een schema van de bedrading.
@Zonnepaneeltje ik weet dat er al een antwoord is maar ik heb geen idee hoe ik deze aansluit, of welke van de transistoren ik zou moeten bestellen.
@Evarist met men 6v zie ik helemaal niets en laat dan maar zitten dat de andere weggebruikers mij dan wel zien...
Heeft hij ook punten onsteking?
Je moet inderdaad meer ombouwen, het vermogen uit je 6 volt vliegwiel zut is te weinig.
Bij mij zou ik over moeten gaan op nieuwe onstekingsplaat, vliegwiel, generator spoelen en CDI ontsteking.
Op 12 juli 2011 14:28:57 schreef alexdw:
@Zonnepaneeltje ik weet dat er al een antwoord is maar ik heb geen idee hoe ik deze aansluit, of welke van de transistoren ik zou moeten bestellen.@Evarist met men 6v zie ik helemaal niets en laat dan maar zitten dat de andere weggebruikers mij dan wel zien...
IK heb je typenummers gegeven!!!!!!(BDV KBPC)
@DE OLDE
Hey ja ik zie het super bedankt!!
ik zal me er vnv wat meer in verdiepen en ik kom er dan mee terug op jou 
ik zal proberen een tekeningske te maken zodat ik weet hoe ik ze moet aansluiten 
Groeten,
Alex
Op 12 juli 2011 15:10:29 schreef pe5ocb:
Heeft hij ook punten onsteking?
Vast wel. Maar in die tijd was zeker op die eenvoudige motoren een losse magneetontsteking gebruikelijk, dus dat staat los van het elektrisch systeem. En ik zou dat ding ook origineel houden. Ik rij al jaren met 6V zonder al teveel problemen.
Alex
Jouw motor
http://www.flickr.com/photos/cycleczar/4289897646/in/photostream
heeft spoel(en) achter het vliegwiel zitten.
Deze zijn voor een bepaald vermogen uitgerekend P=UxI bij een nominaal toerental.
Lamp zal alleen voldoende branden als het vermogen van de lamp
(P in Watt) overeenkomt met het vermogen van de spoel.
Dit verklaard ook de hoge open spanning (geen belasting)
Als het vermogen te laag is,dan wordt de spanning te hoog en lamp brand door.
Is het vermogen te hoog,dan krijgt de lamp z'n stroom niet en heb een zielig brandend lampje.
Je eerste poging met 12V lamp lukt misschien beter als je er een zwaardere (meer Watt) inzet.
Kan ook nog zijn dat voor/achterlicht elk hun eigen spoel en vermogen hebben.
Vandaar misschien de 3 draden.
Spoelen misschien ooit verwisselt?
Kan ook in een ver verleden zijn gebeurd.
Hehe Grappig dat is idd bijna men moto!
Ik heb vandaag alle bedrading eruit gehaald en ben helemaal opnieuw begonnen.
ik heb de weerstand er ook uitgehaald en gebruik lampjes van 12V voorlichten werken tot nu toe goed.
En zoals je zei zou ik voor men achterlicht nog de andere spoel kunnen gebruiken. ik wou het nog vandaag doen maar heb begon te hard te regenen en ja ik zat buiten te werken dus moest ik stoppen.
als ze dan nog kapot springen denk ik dat ik een weerstand er tussen zal steken... of miss alles op 1 spoel zetten??
of zal ik dan men spoel overbelasten?
Groeten,
Alex
En mannen allemaal bedankt voor de super hulp tot nu toe!!
ik laat jullie weten of het lukt 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Waarom niet gewoon dit ertussen? http://www.zundapponderdelen.nl/spanningsregelaar-volt-p-2940.html
En hier het bijbehorende schema (stukje lichtanker en regelaar) http://www.motelek.net/andere/kokusan_schema2.png