Hallo, ik heb het forum afgezocht, maar heb helaas niet gevonden wat ik wil weten.

Ik namelijk wil graag een lichtsluis maken die ik aan een input pin van de parallele poort wil hangen.

De invoer van signalen is geen probleem, momenteel stelt de schakeling niet veel voor. Gewoon een schakelaar met een 100 Ohm weerstand tussen de massa van de poort, en een input pin.

Jullie voelen hem al aankomen, ik wil graag die schakelaar vervangen door een lichtgevoelig iets. Ik heb uit een muis volgens mij foto transistors gesloopt, alleen ik heb geen idee hoe ik deze moet aansluiten/schakelen.

hier is vast een heel simpel antwoord op, wie weet het?

Tussen deze lichtsluis komt een wiel te draaien met gaatjes erin, zodat ik de pulsen die dat zou moeten opleveren met de pc kan ontvangen.

alvast bedankt
Joost

heb ook nog aantal licht gevoelige dingen gevonden met 2 pootjes, deze lijken mij beter. Ze reageren volgens de multimeter duidelijk op licht :)

+   x V  externe voeding

o
 |
 |
 V <-
 - <-
 |
 |
 O-------------O pin voor input
 |
 _
| |
| | weerstand van ??  Ohm (vrij veel denk ik?)
|_|
 |
 |
 o-------------O massa poort
 _
--- massa

blaas ik zo m'n printerpoort op?

het zou mooi zijn als er geen externe voeding nodig is.

Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de foto-diode gewoon tussen de input en massa pin zet.:+

Je kunt een uitgang van de lpt continue hoog maken en die als voeding gebruiken. Met een hoge weerstand (100K? even uitproberen) dan naar je ingang en de diode over ingang en massa zetten. Als er geen licht valt op de diode is de weerstand zo hoog dat de ingang een '1' ziet. Valt er voldoende licht op de diode dan wordt de weerstand zo laag dat deze de ingang onder het 'o' niveau van de ingang trekt. (zou best kunnen werken(:)))

gewoon de fotodiode tussen de massa en ingangs pin werkt :)

alleen kom ik maar aan max. 20 pulsen/s :(

kan dit niet hoger? Wat zal de beperkende factor zijn?

- de printerpoort kan niet meer pulsen aan
- de fotodiode is langzaam
- mijn programatuur deugt niet

groeten
Joost

Aan de printerpoort zal het qua snelheid niet liggen en van dermate langzame fotodiodes heb ik ook nog niet gehoort. Je gebruikt echter de fotodiode/transistor rechtstreeks op de ingangsbuffer van je LPT kaart. De parasitaire capaciteit van die diode/transistor, hoe klein ook, moet steeds weer opgeladen worden en hiervoor is nu alleen de lekstroom van de ingangsbuffer beschikbaar. En die is ook heeel klein. Probeer eens wat ik eerder voorstelde.

Op 31 maart 2004 09:02:38 schreef Atlantis:
Je kunt een uitgang van de lpt continue hoog maken en die als voeding gebruiken. Met een hoge weerstand (100K? even uitproberen) dan naar je ingang en de diode over ingang en massa zetten. Als er geen licht valt op de diode is de weerstand zo hoog dat de ingang een '1' ziet. Valt er voldoende licht op de diode dan wordt de weerstand zo laag dat deze de ingang onder het 'o' niveau van de ingang trekt. (zou best kunnen werken(:)))

zo?

+5V (hoog) O----.
                |
                _
               | |
               |R|
               |_|
                |
+5V!! inputO----.
                |
                |
              ( V ) <-
              ( - ) <-
                |
                |
0V massa   O----.

Heb het met verschillende weerstands waarden geprobeerd, poort krijgt nu helemaal geen pulsen meer door. :(

Er staat dus ca. +5V op de Input pin!!! Verbonden met massa is 'hoog' , en niet verbonden is laag.

Iemand nog ideeën hoe ik dit zo kan schakelen dat het wél werkt?

Je diode moet terugvallen tot een weerstand van 500 ohm of minder (tenminste op mijn poort). Check dat even, anders moet er een transistor tussen lijkt mij.

Joosty in licht sluis parallele poort
zo?
[/quote]
Jeps. Als ik je verhaal goed lees, hebt je kennelijk de weerstand goed aangesloten. Als je 5V op je ingang ziet, krijgt je programma van de ingang een '1' of een '0', afhankelijk of je ingang een inverting of non-inverting ingang is. Tja, eenvoudiger kan haast niet...